Hjälp, Hästen äter inte, Nedstämd samt loj

FailGirl

Trådstartare
Behöver lite tips!
Hästen min har precis blivit tvungen att bli ensam i hagen pga hagkompisen och hon rök ihop vid fodringarna. Nu har min häst blivit nedstämd och slutat ätit. Hon åt sålänge vi var där, men fick meddelande nyss att när vi hade åkt hem så hade hästen slutat äta. Lite oroande då hon behöver den näringen från maten för att hålla hullet.. :(
Vi försöker göra det hon tycker är roligt, inte lätt nu på vintern då det är så jevla halt ute.. Buslongera.. Imorgon ska vi 'leka' i ridhuset..
Har ni något tips på hur man kan göra för att få henne glad igen, ? :(

Behöver lite tips!
Hästen min har precis blivit tvungen att bli ensam i hagen pga hagkompisen och hon rök ihop vid fodringarna. Nu har min häst blivit nedstämd och slutat ätit. Hon åt sålänge vi var där, men fick meddelande nyss att när vi hade åkt hem så hade hästen slutat äta. Lite oroande då hon behöver den näringen från maten för att hålla hullet.. :(
Vi försöker göra det hon tycker är roligt, inte lätt nu på vintern då det är så jevla halt ute.. Buslongera.. Imorgon ska vi 'leka' i ridhuset..
Har ni något tips på hur man kan göra för att få henne glad igen, ? :(
Hästen är inte sjuk då? Går den ute i hage hela dygnet, eller står den på box på nätterna? Finns det ingen annan häst som den kan fungera bättre tillsammans med i hage?

Hästen är inte sjuk då? Går den ute i hage hela dygnet, eller står den på box på nätterna? Finns det ingen annan häst som den kan fungera bättre tillsammans med i hage?
Hästen är inte sjuk, Hon står på box på nätterna, Går ute från 8 - 15 ungefär. Tyvärr, Ingen vill ha hagkompis (Tävlingshästar, + vinter o brodd, Så dom kan skada sig :/ )

Hästen är inte sjuk, Hon står på box på nätterna, Går ute från 8 - 15 ungefär. Tyvärr, Ingen vill ha hagkompis (Tävlingshästar, + vinter o brodd, Så dom kan skada sig :/ )
Jag bara funderar lite på hur du med säkerhet vet att det är pga att hästen är "nedstämd"/"ledsen" som den inte äter? Det kan ju finnas andra anledningar också, tänker jag. Osmakligt foder, tandproblem, infektion i kroppen, osv. Men OM det nu verkligen är så att hästen mår psykiskt dåligt av att stå själv i hagen, så måste ju det problemet lösas på något sätt!

Måste det vara "i närheten" då? Vad menar du med "i närheten"? Funkar det inte alls med lite resväg så att din häst kan få må bättre?
Tyvärr måste det de, Närmaste stall är 2 - 3 mil bort, det går inte pga långa arbetsdagar och skoldagar. Då finns risken att hästen blir o sidosatt.. och det vill jag INTE.. Samt jag orkar inte med längre pendlingar pga personliga skäl ..

Jag bara funderar lite på hur du med säkerhet vet att det är pga att hästen är "nedstämd"/"ledsen" som den inte äter? Det kan ju finnas andra anledningar också, tänker jag. Osmakligt foder, tandproblem, infektion i kroppen, osv. Men OM det nu verkligen är så att hästen mår psykiskt dåligt av att stå själv i hagen, så måste ju det problemet lösas på något sätt!
Vet då det har hänt förut. Dock var det mer extremt då pga hon slutade äta helt då. Fodret älskar hon, Innan hagkompisen flyttade var hästen helt normal, bra aptit och pigg. Nykollad i tänderna. Jo, vet om att de måste lösas, hon är dock van att gå själv då hon gjorde det mycket i början när jag hade henne. Hästen går inte helt ensam utan har hästar runt om sig men inte i hagen.

Tyvärr måste det de, Närmaste stall är 2 - 3 mil bort, det går inte pga långa arbetsdagar och skoldagar. Då finns risken att hästen blir o sidosatt.. och det vill jag INTE.. Samt jag orkar inte med längre pendlingar pga personliga skäl ..
Medryttare? 2-3 mil är ju inte superlångt om det går bra kollektivtrafik eller om du har bil heller. Oavsett känns det ju rätt uppenbart att hästen inte trivs och då är det rent krasst ditt ansvar att lösa det på ett eller annat sätt.

Edit: Eller skaffa en egen sällskapshäst till den?

Medryttare? 2-3 mil är ju inte superlångt om det går bra kollektivtrafik eller om du har bil heller. Oavsett känns det ju rätt uppenbart att hästen inte trivs och då är det rent krasst ditt ansvar att lösa det på ett eller annat sätt.

Edit: Eller skaffa en egen sällskapshäst till den?
Har medryttare redan. Jo, Det är långt när det inte går bussar förbi där man bor så man kommer ingenvart, har inget körkort utan måste förlita mig på föräldrar med körkort. Så Nej. Det måste vara i närheten. Hästen trivs, det är bara dessa gånger, när hagkompisen har bytt hage pga skador som hästen blir nedstämd/Dålig aptit.

Har råd med 1 häst. Inte 2. Står på en ridskola och det är inget alternativ att skaffa en till bara för sällskap.

Trivs hon med de hästarna hon har omkring sig? Kanske kan en liten förflyttning av hästar hjälpa? Om hon får någon hon tycker om bredvid sig så kanske det hjälper?

I värsta fall om hon bara äter när du är där så ta med dig en filt, en stol och en bra bok och sitt där så mycket du hinner. Ingen långsiktig lösning men kanske lugnar det ner sig så hon snart äter igen även när hon är ensam?

Äter hon inne i boxen?

Djur går före människans komfort. Mår hon inte bra där måste hon få byta, hon visar tydligt att hon är olycklig.

Kanske har hon blivit sjuk.

Ni som skriver att hästen måste flytta, visst självklart går hästens bästa först men @FailGirl kan ju knappast byta stall nu inatt precis. Knappast imorgon heller och hästen måste äta snarast för annars lär hon få kolik. Om FailGirl skriver att det inte finns andra stallplatser så kanske ni får lita på det och ge andra förslag istället. Man är i en helt vidrig situation när hästen vägrar äta och det blir inte bättre av skuldbelägganden.

@TinyWiny Sant. Men viktigt att Ts också förstår att hästen måste flytta alternativt få ny kompis.

Jag hade bara tryckt i hästen vad den än nu vill äta, morötter, äpplen, lucern, betfor bara den får något i sig.

@TinyWiny Sant. Men viktigt att Ts också förstår att hästen måste flytta alternativt få ny kompis.

Jag hade bara tryckt i hästen vad den än nu vill äta, morötter, äpplen, lucern, betfor bara den får något i sig.

Jag tror absolut att @FailGirl förstår allvaret med att hästen inte äter annars hade hen inte skapat tråden men saker och ting måste vara realistiska också. Hen kan knappast trolla.

Det hade verkligen inte jag gjort. Helt vansinne att trycka i hästen äpplen och morötter i någon större mängd. Då lär hästen bli sjuk. Betfor och lucern om hästen är van vid det är en annan sak för det är grovfoder. Dock kvarstår ju problemet med att hästen inte äter när FailGirl inte är där. Få har möjligheten att vara hos hästen så mycket att hästen aldrig står utan grovfoder mer än i max sex timmar i taget.

Jag tror absolut att @FailGirl förstår allvaret med att hästen inte äter annars hade hen inte skapat tråden men saker och ting måste vara realistiska också. Hen kan knappast trolla.

Det hade verkligen inte jag gjort. Helt vansinne att trycka i hästen äpplen och morötter i någon större mängd. Då lär hästen bli sjuk. Betfor och lucern om hästen är van vid det är en annan sak för det är grovfoder. Dock kvarstår ju problemet med att hästen inte äter när FailGirl inte är där. Få har möjligheten att vara hos hästen så mycket att hästen aldrig står utan grovfoder mer än i max sex timmar i taget.

Bättre att den äter 10 morötter än inget alls.

Det är nog inte bra med en massa morötter och äpplen, nej. Men man kan ju testa att skära upp sådant som hästen gillar i småbitar och gömma i grovfodret. Ett par stora morötter blir rätt många morotsslantar som hästen kan leta upp och, förhoppningsvis, slinker även lite hö ner på samma gång :) .

Men problemet är ju större, och det man måste hitta en permanent lösning. Om det inte funkar att byta stall eller skaffa en sällskapshäst, då vet jag faktiskt inte riktigt vad lösningen är?

Hästarna går ju bara ute 8-15, då undrar ju jag om hästen äter i boxen? I sådana fall hade jag inte oroat mig särskilt mycket.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
L
Hästvård Idag ringde min medis - hästen kändes "konstig" när hon red, stel och lite stapplig. Hon hade avbrutit ridturen, gått hem, kollat igenom...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: lilla_maaliiin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama