Hjälp! - hästbiten

M

mårran

Nu är jag både arg, ledsen kränkt och jävligt öm i ryggen. :mad:

Varför då?

Jo min kära häst högg mej i ryggen när jag var nere och skulle kvällsfodra. Jag var på väg in i boxen till den andra hästen när hon helt plötsligt sätter tänderna i ryggen på mej :cry: ja ni kan säkert gissa hur det kändes. Och självklart kunde jag inget göra tillbaka förutom att ryta till åt henne.

Jag hade alltså inte börjat fodra jag skulle bara gå in och ta av honom täcket. (den andra) Hon som bet mej är jättesur i boxen men jag trodde aldrig att hon skulle göra något. Hon håller på och surar och gör utfall mot gallret när man är utanför. Men jag har bara struntat i det. Men nu känns det som att jag kanske borde ha tagit tag i saken tidigare och inte låtit henne hålla på så där.

För övrigt är hon jättesnäll och gullig. Hennes mamma var likadan fast ännu värre men jag känner mej så himla ledsen nu för att den här också bitit mej jag som trodde att vi hade en fin relation och att hon respekterade mej. Tydligen inte. :mad:

Nu vill jag har några kloka svar av er hur beter man sej i den här situationen? Ska jag låta henne göra utfall i boxen när det är galler emellan eller ska jag försöka få stopp på det och i så fall har ni något bra recept hur det ska gå till?:confused:

Om det skulle hända igen att hon biter mej, vad är rätt att göra då helst skulle jag ju vilja dänga upp henne rejält men innan jag har hunnit få tag i henne och börjat så har hon ju glömt varför jag kommer där och bråkar. Vad gör man?:confused:

Nu tror jag knappast att det händer igen för efter det här kommer jag att ha ögon i nacken som jag hade med hennes mamma.:cool:

Aj aj vad ont det gör jag kan inte sitta med ryggen mot ryggstödet, tyck synd om mej då.....:cry:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp! - hästbiten

Fy vad ont det måste göra. Tycker verkligen synd om dig.

Har inget bra tips att ge tyvärr.
Hade en häst en gång som slog med bakbenet efter mig och jag gormade ordentligt åt honom så han till slut stod och skakade i ena hörnet av boxen. Säkert inte det smartaste, men han respekterade mig efter det och vi blev faktiskt bättre vänner.
Skulle samma sak hända idag skulle jag inte göra på samma sätt tror jag. Men då kändes det rätt. Framförallt eftersom det fanns ungar i det stallet ibland och jag ville inte att någon av dem skulle råka illa ut.

Jag är inget vidare på att ge bra råd, men jag har varit i ett stall där det fanns en häst som alltid höll på att göra utfall mot gallret. Jag lät honom hållas och totalignorerade honom, men när jag kom in i boxen och han kunde fortsätta var det en annan sak. Då var det bäst för honom att han snällt stod stilla. Visa vem som bestämmer. Det är svårt att sätta stopp för en hästens utbrott i boxen när du inte är i närheten, men när du väl är där måste du säga åt henne/honom. Bli arg tillbaka. Men bli inte "viftig" och skrikig, utan säg bestämt med lugn röst till henne så hon förstår vad du menar.:)
Och som du nämde, var på din vakt. Men för det ska du inte behöva ha superkoll på henne hela tiden när du ex fodrar, hon ska acceptera att du kräver lugn och ro vid fodringen och står hon inte still och slutar tjurar, säger du åt henne.

När hon tänker bita, reagera redan på tecknerna hon visar, så att hon inte ens HINNER bita.

Nu blev det säkert jätteluddigt och jag vet inte om jag fick ur mig vad jag tänkte.. haha men men, det är morgon!

Senast ändrad av en moderator:

Tack det känns bra med lite medhåll, när jag klagade till min man så sa han bara " ja jag fattar inte varför du inte stänger gallret över dörren utan låter henne kunna bita dej?"
Jamen tack för det, det tröstade mej ju jättebra :smirk:

Jo nu var jag stentuff i morse när hon kom med sur min mot mej, jag satte upp fingret i luften och sa nej! Sen närjag kom med maten så flyttade hon sej ju det brukar hon göra men sen fick hon inte ta förrän hon stod lugnt och fint. Nu är det diciplin som gäller här.
Förmåner skall förtjänas.:angel:

Tack jo då jag förstår vad du menar.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 230
Senast: Kraxa
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 138
Senast: Migo
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 269
Senast: Zewz
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?