hjälp ! Häst som drar ifrån

Sv: hjälp ! Häst som drar ifrån

Den är inte dummare än att den VET att den har träns på!
Sen går läder sönder OM hästen nu skulle ta sig lös o man kan ha grimskaft istället för tyglar.

Man måste ha rätt redskap i o m hästar är starka o är de dessutom busiga eller har lärt dig dumheter så är det viktigt att de inte får fortsätta.

Ja jag skrev ju att det var en bra idé, om inte hästen är sådan som drar ifrån (oavsett om det är träns eller ej). Vissa hästar skiter blanka fan i om dom har bett i munnen eller ej om dom verkligen har fått för sig att dra. Jag hade inte velat rycka ifrån med ett bett imunnen, utan hellre en skarp grimma. Men det är ju upp till användaren och hästen :) Personligen vågar jag ta i mer med repgrimma än med bett i munnen på hästen.

Men om TS vet med sig att hästen har sån respekt för bettet hade jag absolut använt det. :)
 
Sv: hjälp ! Häst som drar ifrån

Min gammeltant vände bort huvudet och drog för några år sedan. Med kedja hjälpte det, såklart, men av lathet (antar jag?) satte jag inte alltid dit den och lärde mig att om man satte en armbåge i sidan på hennes hals och tog ett rejält tag i sidostycket på grimman och började bända precis när hon började så kunde man reda ut situationen. Jag var ganska hårdhänt i början och det gav resultatet att hon även gick att leda utan kedja.

Sen är det ju upp till dig och inte upp till de som tar ut hästen att ordna detta, såklart. Jag blir galen om jag måste fostra på andras hästar. Jag gör det i den mån att jag vill ha hästen på ett visst avstånd från mig och att de ska stanna när jag stannar om det är hästar jag förväntas hantera dagligen men såna här problem hade jag vägrat att ens beblanda mig med. Både för min egen säkerhet och för principen.
 
Sv: hjälp ! Häst som drar ifrån

Ja hästen körs eller rids nästan dagligen(någon vilodag). Han går ut vid 7-8 tiden och får frukost vid 6 tiden. Kedja fungera inte men tänkte låna min kompis repgrimma som hon har till sin westernhäst och se om den fungerar, ska dock göra detta på ett lov.

Personen som tar ut hästen på morgonen är dens förre ägare/uppfödare så h*n är ju van med det och tycker att hästen borde få dra som den gör. Jag kan inte flytta hästen och kan inte skaffa någon annan som tar ut den åt mig, kan heller inte göra det själv eftersom jag har skola och bor en bit bort(finns ingen transport förbindelse på morgonen)

Han vänder inte bort huvudet när han ska dra, han går helt normalt och sen BOM så är han borta så det slutar med att man bara står det och undrar vad som hände.:confused:

Träns skulle nog fungera! varför tänkte jag inte på det tidigare? O_o undra dock om det fungerar på morgonen.....repgrimma och träns måste prövas ^^

Tack så mycket för alla härliga råd!! det uppskattas jätte mycket, ska pröva era tipps direkt nästa gång jag åker ut på morgonen!
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp