hjälp ! Häst som drar ifrån

obbbi

Trådstartare
Har ett stort problem med min häst! Han är 5 år gammal och jag har haft han sedan början av hösten. När man ska ta ut han till hagen på morgonen så drar han bara. Så här ligger det till.

Jag sätter på grimskafftet och han föjer mig så snällt ur stallet, men så fort jag kommer i närheten av hagen så drar han bara, han rycker grimskafftet ur handen på mig och galopperar ner i hagen. Detta har lätt till att jag inte vågar sätta fast han eftersom jag är rädd att han kommer skada sig en dag, så jag sätter bara genom den i grimman för då när han drar så åker den bara rätt egenom. Jag vet inte vad jag ska göra, han springer aldrig på personen som tar ut han!! men folk är så rädda att släppa ut han för han är så otroligt stor. Och nu börjar unghästen som går med han att göra samma sak :/

snälla hjälp mig! :(
 
Sv: hjälp ! Häst som drar ifrån

Skaffa en kedja och börja säga ifrån, sånt där är livsfarligt er som tar ut honom! Så får han inte göra, förhoppningsvis så räcker det med att rycka/ryta ifrån ett par gånger så slutar han. Sen är det bara att träna träna, sliter han sig, ja gå och hämta honom igen, gör om gör rätt. Någon gång måste han sluta med dessa dumheter, för jag tror de är bara dumheter, han har lärt sig att springer jag iväg så kommer jag ut fortare.

Samma med unghästen, kanske inte behöver göra lika hårt mot den, dom är ju som barn. Lär efter de äldre, kan försvinna om ni får ur beteendet ur den gammal, men skulle inte vara säker. Så gör samma träning med den lilla som den stora. Som du sa, det är stora djur, de måste ha en viss respekt för oss, precis som vi måste ha till dem. Men slita sig utan anledning är farligt.

Med våra räcker de oftas med att ta grimskaftet runt nosen så sköter de sig, fd travare som antagligt letts med kedja hela sitt liv. =)
Lycka till! :D
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp ! Häst som drar ifrån

Tack så mycket för svaret! Jag ska pröva med en kedja imorn! Ja han är travare och minst 170cm hög så när han drar så har man inte en chans att hålla emot, och man får absolut inte ha ögon kontakt med han för då sticker han direkt! har märkt att om man drar han efter sig så sticker han inte lika ofta(om han inte är vädigt pigg)
Men förhoppningsvis så fungarar din idea! :D
 
Sv: hjälp ! Häst som drar ifrån

Vi får hoppas det:) Kan även funka att du direkt vänder när du känner minsta tendens till att han skulle dra iväg bara tvärvänder och går åt andra hållet. Hoppas du löser det:)
 
Sv: hjälp ! Häst som drar ifrån

Varje gång han drar måste du gå och hämta honom och göra om det igen, inte bara låta honom stanna i hagen. Utan drar han iväg, jaga efter och gå in i stallet igen så han förstår att det blir mer jobb om han sticker än om han följer med snällt. Detta måste upprepas VARJE gång han gör det och av ALLA som han gör det med.
Hoppas det går bättre
 
Sv: hjälp ! Häst som drar ifrån

Ja det är de som är problemet, jag försöker att disiplinera han men jag tar inte ut hästarna på morgonen eftersom jag har skola, och de som gör det "orkar inte" dom bara släpper han. :/
 
Sv: hjälp ! Häst som drar ifrån

Jag tycker inte att det är riktigt rättvist att säga att problemet är att de som tar ut hästen på morgonen inte uppfostrar honom. Det tycker inte jag att de ska behöva, det är ditt ansvar. De flesta hästar är ju tillräckligt uppfostrade för att kunna ledas ut i hagen utan något extra pedagogiskt engagemang.

Om du tycker att hans uppfostran är viktig så får du hitta en lösning där du tar ut honom, eller där någon som är tillräckligt engagerad i honom för att vilja uppfostra honom gör det.

Eller uthärda att det är som det är och så ta tag i saken på allvar vid nästa lov från skolan.
 
Sv: hjälp ! Häst som drar ifrån

Ett bra tips är att kombinera kedjan med en godbit. Träna på att gå till hagen även på eftermiddan när han inte är så ivrig. Gå, stanna, gå stanna, gå stanna så du ser att han lyssnar. När du kommit innanför grinden stannar du, vänder och släpper ner en godbit på backen. Gör om det jättemånga gånger. Ta gärna paus imellan och gör nåt annat. Öva tills du märker att han kollar efter en godbit varje gång ni kommer innanför grinden. Försök få dem som tar ut att helst ta ut honom först, och vända och släppa godiset på på backen.

Detta funkar kanske inte om hästen inte är så godisglad, men det gör att det blir nåt positivt istället för att man bara rycker och skäller. Hästar är inte så bra på logik, så det gör bara att de vill komma ifrån situationen och drar.
 
Sv: hjälp ! Häst som drar ifrån

Träns kan man ju använda.

Har du provat med (rep)grimma och ett grimskaft på ca 4 m? Då när han sticker så vänd om och håll emot i grimskaftet mot höfterna.

Kedjegrimskaft brukar också funka, bara man inte blir hängande i det och "segdrar" = hästen drar iväg ändå.
 
Sv: hjälp ! Häst som drar ifrån

Ett bra tips är att kombinera kedjan med en godbit. Träna på att gå till hagen även på eftermiddan när han inte är så ivrig. Gå, stanna, gå stanna, gå stanna så du ser att han lyssnar. När du kommit innanför grinden stannar du, vänder och släpper ner en godbit på backen. Gör om det jättemånga gånger. Ta gärna paus imellan och gör nåt annat. Öva tills du märker att han kollar efter en godbit varje gång ni kommer innanför grinden. Försök få dem som tar ut att helst ta ut honom först, och vända och släppa godiset på på backen.
Då kanske den börjar nafsa och bita i stället...
 
Sv: hjälp ! Häst som drar ifrån

Knepigt! För att få bukt med det här behöver du kanske se över hästens situation i stort (inklusive foderstat) så att han inte gör så här pga överskottsenergi.

Han måste också lära sig att respektera människan som ledare. Det kan man träna genom en mängd olika övningar från marken. Ta hjälp av någon som kan!

Som någon sa så är repgrimma bra men kanske orkar du inte hålla honom med det. I så fall blir det kedja. Det bästa vore om den som ledde ut honom faktiskt klarade att få bukt med honom när han försöker dra, för då skulle han nog sluta efter ett tag. Med ett längre grimskaft kan du ev. få in honom på en volt. Tyvärr blir ju varje 'stickning' en slags seger.

Jag antar att ni tar ut honom först?
 
Sv: hjälp ! Häst som drar ifrån

Prova få honom på andra tankar än "måste ut i hagen" (jag vet, SVÅRT, men...). Gå runt omkring och få honom fokuserad på dig och gå inte bara rakt till hagen. Få honom att förstå att det är människan som leder som bestämmer vägen, inte han. Gå lite runt, i serpentiner, i cirklar, vänd honom från hagen och gå tillbaka osv. allt för att kapa hans tankar på att han bara MÅSTE till hagen. Om han sliter sig: hämta honom och gå runt tills han lyssnar på dig. Och låt honom inte stanna i hagen för då blir det ju en sorts belöning "Ja, jag blev fri bara jag drog lite" typ. Han ska vara lugn/ lyssna på dig annars släpper du inte honom i hagen. Se till så att varje människa som släpper ut honom är konsekvent annars funkar det inte.

Det kan vara bra, eftersom han är stor, att använda sig av träns t ex i början så att man har mer att säga till om och senare gå över till repgrimma eller kedja efterhand som han förhoppningsvis förstår vad det handlar om.

Jag tycker verkligen det är viktigt att hästar går ordentligt. Ju längre man låter ett problem fortsätta desto jobbigare blir det att lösa. Försök att engagera dem människorna som släpper ut hästen och gå igenom så att ni gör samma procedur, då känner hästen igen sig och vet vad som händer.
 
Sv: hjälp ! Häst som drar ifrån

Lägg ordentliga brodd under dina skor så du först och främs har bra fäste. Använd en skarp grimma (kedja, repgrimma), du vet att han kommer att dra så var kvick som tusan och dra huvudet åt sidan så han inte kan släpa dig rakt fram. För drar du bara bakåt så blir han starkare, men lyckas du vända hans huvud in mot dig kan han inte springa rakt fram. Hade försökt få till ett rätt odrentligt ryck åt sidan med så att bakdelen som slängs ut åt andra hållet.

Detta hade jag gjort. :)
 
Sv: hjälp ! Häst som drar ifrån

Har ett stort problem med min häst! Han är 5 år gammal och jag har haft han sedan början av hösten. När man ska ta ut han till hagen på morgonen så drar han bara. Så här ligger det till.

Jag sätter på grimskafftet och han föjer mig så snällt ur stallet, men så fort jag kommer i närheten av hagen så drar han bara, han rycker grimskafftet ur handen på mig och galopperar ner i hagen. Detta har lätt till att jag inte vågar sätta fast han eftersom jag är rädd att han kommer skada sig en dag, så jag sätter bara genom den i grimman för då när han drar så åker den bara rätt egenom. Jag vet inte vad jag ska göra, han springer aldrig på personen som tar ut han!! men folk är så rädda att släppa ut han för han är så otroligt stor. Och nu börjar unghästen som går med han att göra samma sak :/

snälla hjälp mig! :(


Använd kedja. Jag förstår mycket väl att folk inte vill ta ut honom om han gör sådana dumheter.

Försök att förekomma, så länge du får in "kossevändningen" kommer han ingenstans. Grimskaftet ska snett åt sidan och bakåt så du vrider nacken på honom. Precis som Missouri skriver ovan. Då kommer bakdelen ut, och han kommer springa runt dig istället. Du måste dock hinna vrida nacken, gör han första rycket rakt fram så är det kört - bara att gå och hämta honom igen.

Vanligen blir de lite förvånade första gången de dras runt sådär (jag skulle ju framåt...?), passa på att berömma när han står still och funderar.
 
Sv: hjälp ! Häst som drar ifrån

Den som tar ut hästen på morgonen är hästens gamla ägare, hästen står kvar i deras stall. Han är hur snäll att ta ut när som hellst på dagen förutom morgonen, då följer han en bara som en stor hundvalp. Jag har marktränat han också och han lyssnar jätte bra på allt men ändå sticker han på morgonen. Kedja funka inte, han blev bara sur och stegra sig.

Tycker det är så svårt för om jag ska ta ut han och lasta direkt på morgonen så är det inge problem, han respekterar människan som ledare, det är bara hagen som är problemet.

Unghästen har vi börjat disiplinera så den har gett upp på att försöka rusa ut.

Det funkar inte att försöka få han att lyssna med godis som belöning för får han smaka en bit så vill han ha allt på en gång och då naffsar han hela tiden tills man blir sur.

Han tränas väldigt intensivt så det blir atomatiskt att han får överskotts energi på morgonen :/

Ska försöka ta tag i det här nästa lov för nu måste det sluta, och jag kan ju inte påbörja något under en helg sen sluta under veckan och sen i helgen igen.
 
Sv: hjälp ! Häst som drar ifrån

När kommer den ut egentligen?

gå ut o gå- inte till hagen några mornar o inte raka vägen. Träna lydnad såsom att den ska stanna o vända ett varv. Sätt på träns.
Samma med unghästen.

Rids/ körs den dagligen?
 
Sv: hjälp ! Häst som drar ifrån

Den som tar ut hästen på morgonen är hästens gamla ägare, hästen står kvar i deras stall. Han är hur snäll att ta ut när som hellst på dagen förutom morgonen, då följer han en bara som en stor hundvalp. Jag har marktränat han också och han lyssnar jätte bra på allt men ändå sticker han på morgonen. Kedja funka inte, han blev bara sur och stegra sig.

Tycker det är så svårt för om jag ska ta ut han och lasta direkt på morgonen så är det inge problem, han respekterar människan som ledare, det är bara hagen som är problemet.

Unghästen har vi börjat disiplinera så den har gett upp på att försöka rusa ut.

Det funkar inte att försöka få han att lyssna med godis som belöning för får han smaka en bit så vill han ha allt på en gång och då naffsar han hela tiden tills man blir sur.

Han tränas väldigt intensivt så det blir atomatiskt att han får överskotts energi på morgonen :/

Ska försöka ta tag i det här nästa lov för nu måste det sluta, och jag kan ju inte påbörja något under en helg sen sluta under veckan och sen i helgen igen.

Prova repgrimma (en riktig sådan och inte en från hööks eller liknande) , dom är lagom skarpa, du blir starkare i den, men jag tror inte det blir lika obehagligt för hästen som med kedja om han ogillar detta. Sen ett längre grimskafft så har du mer längd att jobba på, (linda dock aldrig runt handen eller liknande för att få bättre grepp)
 
Sv: hjälp ! Häst som drar ifrån

När kommer den ut egentligen?

gå ut o gå- inte till hagen några mornar o inte raka vägen. Träna lydnad såsom att den ska stanna o vända ett varv. Sätt på träns.
Samma med unghästen.

Rids/ körs den dagligen?

Träns är ju en smart idé för att få bättre kontroll. Dock vet jag inte om jag vågat använda bett i munnen om hästen är en sådan som sliter sig och riskerar att trampa på tyglarna och så det sliter i munnen. Dock är ju repgrimman också stark så dom riskerar att skada sig även där ifall dom skulle trampa olyckligt på skaftet.
 
Sv: hjälp ! Häst som drar ifrån

Den är inte dummare än att den VET att den har träns på!
Sen går läder sönder OM hästen nu skulle ta sig lös o man kan ha grimskaft istället för tyglar.

Man måste ha rätt redskap i o m hästar är starka o är de dessutom busiga eller har lärt dig dumheter så är det viktigt att de inte får fortsätta.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp