Hjälp! gräsätande hund

Enny

Trådstartare
Hej på er! Jag har en 8 årig tik som har blivit helt galen. Igår på promenaden började hon äta gräs som en dåre och sprang framåt tillbaka och skulle äta allt gräs hon såg. Lyssnade inte alls, stängde av öronen. Samma sak i morse efter hennes frukost. Hon började gnälla och vi släppte ut henne. Sprang som en tok och åt gräs. Sen ville hon in men nu står hon och gnäller igen...
Vad ska man göra? Vad kan detta bero på?
I onsdags opererade hon bort en liten liten liten (hassenötsstorlek) knöl bakom örat. Har det något med saken att göra?
Hon har ätit gräs förr, spytt ibland men inte alltid. (Spydde inte efter igår). Aldrig varit så gnällig och galen för lite gräs... Hm.

Just det. Hon har ju ätit rimadyl sen i onsdags, fast igår slutade vi med det, eftersom att veterinären sa det. Kan det ha något med saken att görA?

magkatarr?, växtfibrer fyller ju magen och tar hand om magsyra, det är ju en ganska välkänd biverkning på Rimadyl

Låter som magkatarr - kan komma snabbt efter medicinering, sövning osv.
Just detta med att gnälla och vilja ut för att äta gräs är en stor indikation för mig - så gör nämligen min ena tik som magen sabbade på efter rejäl och långvarig medicinering för några år sedan. Vi har fått det mesta bra, men det kan komma tillfälliga skov då hon börjar svälja och vilja ut för att käka gräs.

Jag skulle ringa veterinären direkt måndag morgon och berätta. Ska ni fortsätta med rimadyl, kan magpreparat behövas. Jag skulle personligen däremot ta väck Rimadylen omedelbart om min hund reagerade så.

Liknande trådar

Hundhälsa Då var det dags, rädslan, ångesten och tankarna att "man ska inte skaffa djur". Mollan är dålig, och jag livrädd! Idag vid 14-tiden låg...
Svar
13
· Visningar
2 137
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag ska rådslå med veterinären men tycker det är lite tidigt att ringa när det inte är akut. Äter frukost först. :) Igår fick hon...
Svar
5
· Visningar
1 552
Senast: Myzan87
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
Hundhälsa Min rottis är nu 14 månader, hon har ätit ProPlan puppy robust fram till förra månaden då jag började ge ProPlan adult robust. Jag har...
Svar
8
· Visningar
4 045
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka