hjälp.....grannen vill skjuta min katt !

Sv: hjälp.....grannen vill skjuta min katt !

FridaJ skrev:
jag vet ju inte hur allvarligt problemet är.. om det nu är så att de inte ens kan lämna dem en kvart är det svårt, men jag föreställde mig att det händer när de ligger framme dag efter dag. men jag kan ju ha helt fel.

jag skulle iaf aldrig spärra in mina katter även om grannen anklagade mina katter för detta.

det måste ju gå att disskutera saken och komma fram till en lösning!

De flesta brukar ju ta ut sina dynor när de går ut & ska sitta & fika eller liknande & sen ligger de ju kvar tills man tar in dem för kvällen... & eftersom katten ju håller till i området så kan det räcka med fem minuter för att det ska vara för sent... & om jag förstod TS rätt så retar sig grannen på mer än dynmarkeringen. Jag är som sagt stor kattälskare men att andras katter förstör mina saker hade jag inte heller accepterat.
Vill man inte riskera att katten "tas omhand" på ett eller annat sätt bör man nog se till att respektera grannarnas ilska.

Som någon annan skrev så får man egentligen inte ens lov att ha sina katter lösspringande med det är tyvärr ett problem som är VÄLDIGT svårt att komma tillrätta med.

Jag skulle föreslå att ha den inne och gå promenader i koppel( flexikoppel är bra) ibland om den får för stor abstinens.
Många tror att katter inte kan vara lyckliga inne men det är en myt.
Om din katt vantrivs iaf så får du försöka omplacera honom, men jag tror den risken är minimal.

Usch, vi har fått våra dynor och skor nedpissade av hankatter :( fy fan va det stinker alltså.
Vi har honkatter, så då vill de väl markera att de "äger" våra katter och vårat hus :devil: Jag brukar släppa våran hund (karelare/jämthund) på hankatterna :angel: :devil: fast de är för snabba för honom...

Du får be grannen köpa en hund så kommer inte katten i närheten av deras hus nåmera...:angel: :D

FridaJ skrev:
jag vet ju inte hur allvarligt problemet är.. om det nu är så att de inte ens kan lämna dem en kvart är det svårt, men jag föreställde mig att det händer när de ligger framme dag efter dag. men jag kan ju ha helt fel.

jag skulle iaf aldrig spärra in mina katter även om grannen anklagade mina katter för detta.

det måste ju gå att disskutera saken och komma fram till en lösning!

Men nu är det ju så att grannen bestämmer hur h*n vill göra med sina grejer. Du kan ju inte säga åt h*n att ta in dynorna så att din katt kan springa lös, katten är ditt ansvar inte honoms/hennes.
Tycker att hankatter ska bli kasterade innan de blir könsmogna (om de inte ska användas som avelskatt). Men de vill väl inte slösa pengar på sånt, så då är det bättre att vi som har honkatter steliserar våra katter :smirk: :crazy: (som är "mycket" billigare :smirk: och mindre riskfritt då rå, eller hur :smirk: )
Eller att våra honkatter ska käka p-piller och riskera att få juvertummörer. :(

Jag skulle föreslå att du tar ett snack med grannen. Förklara att du har din katt väldigt kär och inte vill plåga den (Alltså ha den inne, då den är van att vara ute).
Skaffa medel som håller katter borta och skänk till grannen att sprida ut i hans trädgård, samt säg åt honom att återkomma ifall det inte blir bättre.
Naturligtvis bör du även erbjuda att skura grannens dörr.

hmmm....ja det var många meningar om detta....Min katt är allt kastrerad...och på landet bor jag...... Har faktiskt köpt ett medel nu som jag gett min granne och har även erbjudit mig att tvätta balkongdörren som han har strålat på.......
Detta medel skulle visst sprida positiva 'feronomer'......allt är ju värt att prova innan man avlivar eller lämnar iväg sin älskling!....och att ha den innomhus är ju inte så görlätt när den fått varit ute i fem år..........men jag vill inte heller vara ovänn med min granne..........fastän han säger att min katt varit där under dagen när jag vet att han legat inne i min säng hela dagen medans vi varit på jobbet....hmmmmm kanske skulle jag spraya lite på grannen oxå......
Tack för alla 'tips'.................................

visst, men om han inte går att resonera med så får han väl ta att katten skickar en stråle på hans dynor. (man måste ju kunna PRATA med varandra och gå halva vägen var)

självklart ska hankatter kastreras innan de blir könsmogna, jag har två stycken och ingen av dem skvätter någonstans :smirk:

låter som att du inte alls gillar hankatter bara för att du själv har honkatter..? :crazy:

Kat skrev:
Jag skulle föreslå att du tar ett snack med grannen. Förklara att du har din katt väldigt kär och inte vill plåga den (Alltså ha den inne, då den är van att vara ute).
Skaffa medel som håller katter borta och skänk till grannen att sprida ut i hans trädgård, samt säg åt honom att återkomma ifall det inte blir bättre.
Naturligtvis bör du även erbjuda att skura grannens dörr.

:bow: :bow: :bow:

stoned skrev:
fastän han säger att min katt varit där under dagen när jag vet att han legat inne i min säng hela dagen medans vi varit på jobbet....hmmmmm kanske skulle jag spraya lite på grannen oxå......
Tack för alla 'tips'.................................

Jag förstår om du är sugen. Men tyvärr motverkar det nog syftet :crazy:
Du kanske ska fråga grannen om det kanske finns någon liknande katt i området och snällt påpeka att din katt just låg inne och sov vid det aktuella tillfället?
Naturligtvis utan att försöka reta upp grannen ytterligare.

Chima skrev:
Tycker att hankatter ska bli kasterade innan de blir könsmogna (om de inte ska användas som avelskatt). Men de vill väl inte slösa pengar på sånt, så då är det bättre att vi som har honkatter steliserar våra katter :smirk: :crazy: (som är "mycket" billigare :smirk: och mindre riskfritt då rå, eller hur :smirk: )
Eller att våra honkatter ska käka p-piller och riskera att få juvertummörer. :(

Hankatt eller honkatt... ska katten inte användas i planerad avel så SKA den kastreras! Kattägare MÅSTE börja ta ansvar för sina katter på allvar om vi någonsin ska komma tillrätta med problemet med det otroliga överskottet på oönskade kattungar & hemlösingar!

tror inte katten skulle bli så glad av att gå inne å inte så mkt gladare av att bli sjuten heller... håller med om att det bästa för katten nog vore att kastrera

hopptossa skrev:
tror inte katten skulle bli så glad av att gå inne å inte så mkt gladare av att bli sjuten heller... håller med om att det bästa för katten nog vore att kastrera

Men om nu katten redan är kastrerad, som i denna tråd? Hur göra då?

FridaJ skrev:
visst, men om han inte går att resonera med så får han väl ta att katten skickar en stråle på hans dynor. (man måste ju kunna PRATA med varandra och gå halva vägen var)

självklart ska hankatter kastreras innan de blir könsmogna, jag har två stycken och ingen av dem skvätter någonstans :smirk:

låter som att du inte alls gillar hankatter bara för att du själv har honkatter..? :crazy:

Nej, jag är inte förtjust i hankatter, nej :crazy:
Alla skaffar hankatter utan att kastera sen får honkattsägarna problem :crazy: (dvs, P-piller, stelisering)
Men jag släpper då hunden efter katterna om de är på våran tomt, jag vill inte att det ska lukta kattpiss här (hankatters piss luktar mycket värre än honkattspiss).

oj....det är inte populärt med hankatter verkar det som....men min e allt kastrerad och på landet bor jag......hmm...egentligen är det ju idealiskt för en katt å dess ägare.....Jag trodde faktiskt inte heller att kastrerade hankatter sprang runt o revirmarkera:confused: ...så jag var ju inte alls beredd på detta när grannen kom skällandes........men jag skall kämpa med både spraymedel och skurborste om det så krävs för att få behålla min älskling!! Kan ju inte bara avrätta honom så där....:devil: Har förstått att ett kattliv inte är så mycket värt i allas ögon....men det är precis lika mycket värt som vilket djur som helst!:love: :love:

Är det verkligen din katt som markerar då? Finns det ingen okastrerad hankatt i närheten som det kan vara?

Vi har samma problem här. Men den här hankatten är okastrerad. Den skvätter på våra bilar, på ytterdörren, dynor, you name it. Skittråkigt är det.

Jag skulle också fundera över om det verkligen är din katt som gör detta. Icke kattägare brukar ha svårt att skilja en katt från en annan och det är ju ganska ovanligt att kastrerade katter märker revir på det sättet, däremot gör okastrerade hankatter det mer som regel än undantag. Håll katten inne en dag och se om grannen fortfarande har besvär.

*kl*

Sen är det inte helt ovanligt att problemet med katter överdrivs rätt rejält av människor som inte gillar katter. Blir man så rabiat att man hotar med att skjuta katten tror jag man redan har rätt bestämd åsikter om dom.

Ha honom inne en vecka eller så och fråga sedan grannen om det varit någon som markerat hos honom.
Om han då säger att din katt varit där så är det bara för dig att då berätta att din katt inte varit utanför dörren på en vecka och att han ska ta reda på vilken person som äger katten innan har börjar skälla på dig.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 868
Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
3 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka