hjälp.....grannen vill skjuta min katt !

Sv: hjälp.....grannen vill skjuta min katt !

......ja det får nog bli så...att hålla honom inne några dar........Har faktiskt oxå börjat fundera på om det är grannen som letar efter skäl att bråka:confused: ....det är kanske så att jag får helt enkelt leta efter en spray mot otrevliga grannar:devil: .........jaja...skämt åsido!
Tack för alla härliga inlägg å åsikter...det har varit väldans himla trevligt!
Jag återkommer när nya 'kattproblem' uppstår:love: :love:

stoned skrev:
hej
Hjälp...vad skall jag göra...någon som har något bra tips!???
Min kastrerade hankatt går bort till grannen och markerar sitt 'revir' genom att skicka iväg en 'stråle'....på både deras dörrar o dynor!
Jag har inte själv känt att det luktar, men enligt grannen så är det vidrigt:confused: och nu vill han alltså skjuta vår katt!
Finns det en lösning för min 'älskling'????????
köp fy spray till grannen och erbjud honom att köpa nya dynor. Sedan kan han ju alltid spruta vatten på katten. Det är aldrig populärt. Men en rastgård är alltid bäst. själv har jag mina katter ute eftersom jag bor så att de inte stör grannanrna. Grannarnas katter är här och ränner och vi tycker bara det är kul. Så länge de inte slåss. De händer i bland. Dessutom kan jag ju upplysa om att det finns en prejudicerande dom som säger att katter får vara lösa eftersom det räknas som ett naturlig beteende. Men för den sakens skull så måste man ju ansvara för att katten inte förstör för någon.
Lycka till.

såg att jag missat i mitt inlägg att tydligt skriva: mina katter är kastrerade och det tidigt! :idea:

Sootis skrev:
Jag skulle också fundera över om det verkligen är din katt som gör detta. Icke kattägare brukar ha svårt att skilja en katt från en annan och det är ju ganska ovanligt att kastrerade katter märker revir på det sättet, däremot gör okastrerade hankatter det mer som regel än undantag. Håll katten inne en dag och se om grannen fortfarande har besvär.

Nej, det är inte alls särskilt ovanligt att kastrerade utekatter markerar revir, i synnerhet inte om det finns andra katter i grannskapet.

Det behöver inte heller handla om revirmarkering, en del katter tycker helt enkelt att det är väldigt mysigt att kissa på tex. dynor och andra mjuka saker. Ägaren märker ju inte detta om katten har sin toalett hos grannen.

Sedan är det väl även så att det inte är grannens uppgift att ha koll på vilken katt det är som pissar vart. Man får ta ansvar för sin egen katt, det är inte grannarna som ska ha koll på vad katten gör och inte gör.

Sedan behöver en katt inte pissa på saker för att irritera folk. Om man har valt att inte ha katt ska man inte behöva leva med andras katter heller. Jag har valt att leva med katt, men vill för den sakens skull inte ha grannens katter på min balkong/i trädgården/på bilen/insmitandes i huset etc.

aj då va han redan kastrerad.... köp en hund åt grannen!:D

Jag tycker du ska skjuta grannen.
Folk som hotar med att skjuta katter borde inte få gå lösa.
Det är barmhärtigast för alla om han försvinner.
:devil: :devil: :devil:

Jag håller med Haukur.

Även om jag själv ÄLSKAR katter :love: :love: :love: så vill jag inte ha mina saker nerpissade, och det är inte min sak eller mitt ansvar att underlätta för den kattägande grannen genom att t.ex. ta in dynor etc. Ansvaret är helt och hållet kattägarens.

Iris skrev:
Jag tycker du ska skjuta grannen.
Folk som hotar med att skjuta katter borde inte få gå lösa.
Det är barmhärtigast för alla om han försvinner.
:devil: :devil: :devil:
Det är barmhärtigast för alla om kattägarna tar sitt ansvar.

Jeez... är du på riktigt, och är du isåfall över fjorton år? Sådana som du ger kattägare dåligt rykte! :mad:

Naturligtvis är jag på riktigt. Och en bra bit över fjorton.
Mitt inlägg kanske man bör tolka en liiiiten smula humoristiskt. Men jag måste säga att för att vara ett kattforum tycker jag inläggen här är väldigt mycket på grannens sida.
Det är såna som han som ger katthatare dåligt rykte.
Att ens hota med att skjuta någons katt borde vara straffbart. Det är det kanske också, jag vet inte.
Vissa här har ju kommit med konstruktiva förslag, några har antytt att grannen kanske inte har helt goda avsikter, men mitt inlägg var en reaktion mot de som snabbt sluter upp på grannens sida och verkar tycka att det inte alls är konstigt att man hotar att skjuta någons katt för att den kissat på ens dynor.
Jag inser att det inte är roligt att få dynorna nerpissade, men jag tycker inte man behöver bli helt rabiat för det.
Radhusterrorister är det värsta jag vet. Näst fästingar.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 868
Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
3 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka