Hjälp från kaninkunniga!

*tove*

Trådstartare
Kom hem med min nya lilla hona idag, men sen när jag sätter in henne hos min kastrerade hane så försöker han para sig med henne :crazy: . Ska jag låta honom hållas eller ska dom inte få va ihop? Jag ville ju ha dom ihop, men de e väl inte kul för henne att bli påsatt hela tiden? Han kanske aldrig tröttnar.. :crazy: . jag vill ju så gärna ha dom ihop..

Sv: Hjälp från kaninkunniga!

det är ju ett dominansbeteende. dom försöker ju bara typ .. bestämma vem som ska bestämma ungefär...

men om han aldrig slutar, så kan det ju vara stressande för honan att bo med honom.

Jag har dom inte ihop nu till att börja med, eftersom hon är så liten. Tillsvidare får hon bo med marsvinen och det har gott jättebra. Men när hon blir större så lär väl inte de funka..

Nu är problemet att hon har felställda ben, och jag vet inte om hon lider av de och bör avlivas eller om det är nått hon kan leva med :( . Emellanåt glider bara hennes framben isär, som om hon skulle vara på väldigt halt golv.. :cry: Vet du något om det här?

om du har möjlighet; så ställ gärna burarna emot varandra så att de kan hälsa på varandra mellan galler.
men annars är det ingen fara alls om dom gör sådär, dom måste ju bara bestämma vem som ska vara högst ;)

nej, det vet jag tyvärr inte :/
har du någon bild på det så jag får se hur "illa" det är?

vart har du köpt henne ifrån?

Jag har fått henne gratis från en jag känner. Hon äger en djuraffär och tog emot ungarna från en privat uppfödare. Kaninen skulle avlivats om jag inte tagit emot henne, men nu vet jag ju som sagt inte hur jag ska göra- vet inte om hon lider eller inte. Hon jag fick kaninen av trodde inte det, men jag är osäker.. ska försöka fixa bild.

Här kommer först bilder så att man ser hur söt hon är :love: . Först tyckte jag att hon inte va särskilt fin, men nu har jag ändrat mig. Typiskt att jag ska börja gilla henne när jag inser att hon antagligen måste avlivas :mad:

9760945.jpg

9760947.jpg

Här ser man verkligen felet på frambenen. Hon ligger och liksom hasar sig fram med frambenen på sidorna. Springa fort kan hon dock göra utom några som helst problem.

På golvet, där de dock är lite halt. Men min hane klarar ju att skutta omkring där utan problem så..
9760880.jpg

I sängen
9760882.jpg

Ovanifrån
9760881.jpg

Ja.. Alltså, hon kan knappt ta sig fram långsamt utan hasar sig fram med frambenen på sidorna som du ser. Men om hon blir rädd för något springer hon iväg i full fartm, men de ser väl inte helt normalt ut då heller...

Känns ju onödigt att ta henne till veterinären då också, eftersom det är svindyrt och de säkerligen inte finns nått de kan göra... Jag får väl helt enkelt avliva henne ändå :( . Så tråkigt :cry:

hmm, om hon har problem med att skutta och lider av det så tycker jag att du ska avliva henne.
men klarar hon att leva sådär så behöver du ju inte...

du kanske skulle ta och kontakta en vet. så att h?n kan kolla på henne och säga vad h?n tycker?

Mmmm.. de kanske jag kan göra. Men ju mer jag ser på henne ser jag hur illa det är. Väldigt synd.

Jag släppte precis ut henne i uteburen för att så hur de går på underlag med lite mer "grepp" i (alltså gräs). De funka fint. Och hon rör ju på sig och som pappa sa så skulle hon väl inte röra massa på sig om det gjorde ont?

Jag kanske kan fixa en gummimatta eller nått under spånet så hon får bättre grepp och enklare :idea: . För eftersom hon verkar född me de så kanske hon inte har ont av de? Jag menar de finns ju människor som födds med defekta kroppsdelar och dom verkar ju inte lida av de..

Hm.. vi får se hur de blir här...

jo men precis.
om hon hade ont tror jag att du skulle märka det, hon reagerar inte på något konstigt sätt när du håller på med tassarna?

det enda är väl om det blir konstig belastning eller något... och att hon inte har ont nu, men kommer få det senare, men det kanske man tar då isf...

usch nej, sånt här är svårt :/
jag är glad över att jag aldrig har haft någon kanin med någon defekt... så man slipper ta så svåra beslut..

jag tycker att du kan ha henne på bra, halkfria underlag ett tag och se om det växer bort, så länge hon inte lider ska det väl inte vara nåt problem. Däremot skulle jag inte låta henne bo med en överkåt kaninkompis när hon har en sån defekt, benen ska inte behöva belastas mer än nödvändigt. Var uppmärksam på om hon verkar lida och var beredd på att du kan tvingas ta bort henne isåfall. Hoppas det går bra!

Jag ska se om jag kan visa upp henne för en i stallet som jobbar på smådjursklinik. Just nu går hon inte hos hanen, utan hos marsvinen. Och där verkar hon faktisk trivas mkt bra! Hon är en riktigt mysig typ, så jag hoppas hon går att behålla. :)

Tack för hjälpen bägge två!

Jag har en kaninhona som hade konstiga bakben som liten.
Hon var född och uppväxt i en liten bur med mamma och resten av kullen. Fick alltså inte röra sig tillräckligt som liten. Vilket jag har uppfattat som vanligt hos en del "stora" kaninuppfödare.

Vi fick henne när hon var nån månad. Vi ordnade en stor bur och mycket utevistelse. Och nu är hon två år. Har fortfarande snea ben men hoppar och skuttar så gott som normalt. Dessutom är hon en perfekt mamma. Hon har fått två fina friska kullar.

Men det verkade inte som hon hade ont av de. Vet inte om din har ont.
Ville berätta så du vet att de finns hopp...

skulle hon ha ont så skulle hon knappast röra på sig om det verkligen var illa tvunget. Eller rent av skrika till. Fast oftast brukar dom bara sitta still nånstans.

om på att jag hade ju en missbildad undulat med totalt feölställda ben, han kunde varken flyga eller sitta på pinnar men han klrade sig ändå och levde länge utan att via minsta tecken på lidande, om en undulat kan varför inte en kanin?

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 818
Senast: Tonto
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 882
Senast: Tiffany
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 982
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama