Hjälp fort! min häst kan inte äta!

RIA

Trådstartare
drar allt lite snabbt...

när jag kom till stallet vid 15.00 idag så hade hon inte ätit upp sitt morgonhösilage, hade ätit knappa 1½ kg av kvällshöet som var i hönätet, inte ätit upp 1 kg av de 2 kg hö hon får till natten men en del av kvällshösilaget. (läs: hon får både hö och hösilage). druckit 2/3 av de normala-har hinkar då hon inte dricker ur kopp.
hon har inte skitit så mycket som hom brukar inatt (läs:skitgris, minst 10 högar varje natt), hittade 4 högar. men hon la en hög nu ikväll som såg fin ut.

longerade henne för å kolla om hon var halt-såg inget.
sen fick hon gå ut i hagen igen, gav henne hösilage ute då. ser att hon inte kan tugga. såg ut som hon satte i halsen, höll på med tungan för att få ut der ur munnen, fick hjälpa till å dra ut det.

bad en vän titta på henne å hon vet inte vad det kan vara.

försökte ge henne lite hö, men samma sak där. hon typ suger (??) på höet å sen spottar hon ut det.

ingen temp, 38,6...

vad kan det vara??

när jag åkte från stallet nu så verkade hon väldigt hängig, försökte äta lite men fick spotta ut det med...

har pratat med vet. som trodde det var tänderna som gjorde ont. kollat i munnen så gått det gick men såg inget konstigt. inget blod.
vet. kollade tänderna för ca 1½ månad sen å hon hade jättefina tänder.

någon som har en idé?

Sv: Hjälp fort! min häst kan inte äta!

hittade detta på agrias hemsida:

Det är inte så vanligt med botulism i Sverige. Några säkra fall per år bara och ett något större antal misstänkta fall.
Symptomen är bland annat muskeldarrningar, svårigheter att tugga och svälja, allt svagare muskulatur. Hästen blir slutligen liggande och dör i andningsförlamning.
De flesta hästar som drabbas av förgiftningen dör.

:eek: kan det vara det??????
hur snabbt dör dom av det? kan det hålla på nån dag eller går det fort?

Men det kan ändå inte vara någon lös tand då, eller någon inflammation någonstans i munnen? Mitt "matmonster" hade problem med att tugga ett par dagar i våras, och det var pga tandfällning (nästan 4 år då). Det verkade relativt dramatiskt, även om det inte var farligt alls. Pållan tog en evighet att tugga i sig sitt hö, och åt inte allt hon fick (för en gångs skull :smirk:). Detta är i vanliga fall en häst som dammsuger boxen och äter snabbt. Hon tuggade och spottade sedan ut halvtuggade "höklumpar" som jag hittade i boxen. Det hängde alltså bara en mjölktand lite på sniskan, och när den trillat ut var allt precis som vanligt igen.

Jag tror alltså på något munproblem i första hand!

Är hon vaccinerad mot botulism? Vad jag har förstått är det mycket ovanligt i Sverige, men om man inte har hästen vaccinerad så finns kanske en risk.
Men jag tror nog också i första hand på hästens tänder, kan du inte ta en ficklampa och lysa in i munnen på pållen och kolla tänder och hals så inget har fastnat i tänderna eller halsen.
Finner du inget och hästen inte blir bättre måste du ju kalla ut en veterinär.
Håller tummarna att allt blir bra!

jo, det hade jag också kunnat tro men när vet var ute å kollade tänderna så hade hon 2 lösa mjölktänder då som han drog ut. å då kunde hon äta utan problem.

så det känns inte som att det skulle vara ett tandproblem, men självklart vore det det bästa.

ska åka tillbaka till stallet om en liten stund för att kolla till henne...

nej, hon är ju inte det...

vi bremsade henne å kollade med en ficklampa i munnen så gott det gick. såg inga sår eller något blod. lite svårt att se då hon inte ville vara med på noterna men inga lösa tänder vad jag såg... kände efter lite också å det kändes normalt...

jo, det hade jag också kunnat tro men när vet var ute å kollade tänderna så hade hon 2 lösa mjölktänder då som han drog ut. å då kunde hon äta utan problem.

Fast min kunde ju INTE äta ordentligt, så det beror kanske på situationen? Mjölktänderna (jisses, jag höll på att skriva löständerna :D. Tänkte på lösa mjölktänder och höll på att blanda ihop det helt..) kanske inte satt och dinglade på ett irriterande vis sist, men gör det kanske nu? Jag tror fortfarande på tänderna, speciellt som din häst hade lösa tänder för bara 1,5 mån sedan!

Hmm, hur gammal är hon?
Du har ingen som kan hjälpa dig att lysa om du "gräver" dig in i munnen/halsen, hade en kompis i mitt förra stall vars häst fått en pinne på tvären långt nere i munnen/halsen och det gav liknande besvär.

ja, det är bara att hoppas på att det är tänderna...

testade att ge henne en näve med musli också, samma sak där, "sög" på det...

tänderna som var lösa då hade åkt ur tandledet å hade gett henne sår på insidan av kinderna då. så hon är nog tålig om man ska kalla det så. men det beror ju säkert på vilken tand det är.

Tandproblem kan komma mycket fort. Saker som t ex en spark eller att hästen råkakr bita sönder en tand. Så att de var fina för en och en halv månd sedan är ingen garanti för att det inte finns något fel i munnen idag.
Jag tycker också det låter som ett tydligt problem från tänder eller mun.

hon blev 4 nu vid årsskiftet...

Och min hade problem i mars förra året, och skulle sedan fylla 4 år i maj. Alltså var min pålla nästan exakt lika gammal som din är nu när hon hade problem med att tugga.

Hoppas, och tror, att det bara är något simpelt tandproblem!

Botulism går förhållandevis snabbt i sin utveckling så om problemet varat säg nu i 24 timmar och inte med värre symtom än just ätproblem så är det med största sannolikhet inte det. Försämringen är synbar och sker gradvis hela tiden.

Det stämmer nog inte i alla Botulismfall. En bekants häst (ovaccinerad ) fick Botulism i höstas. Symptomen började med svårigheter att tugga/svälja. Förloppet var i detta fall långsammare och det tog nog 3-4 dagar innan den var riktigt dålig och avlivades.

Hade det varit min häst hade jag inte väntat. Jag hade ringt djursjukhuset direkt, helst eftersom du sa att hästen verkar hängig och allmänt påverkad? Kanske någon typ av stopp i foderstrupen? Jag hade kollat upp det direkt!

Du skriver ingen temp:38,6? det är väl temp?
Min häst ligger på 37,7 i normaltemp och skulle anses som att ha temp vid dessa grader.

Hoppas det är tandproblem o inte B :bow:

En häst i mitt stall kunde plötsligt inte tugga vid en utfodring, utan sög och grejade med maten för att till slut spotta ut den. Han tempades och promenerades och det blev ett himla ståhej, innan vet till slut kunde komma ut.

Det visade sig att ett höstrå satt sig på tvären i halsen och orsakat en retning som gjorde det obehagligt att svälja. Han var ok igen inom ett par dar, om jag minns rätt. Så här i efterhand får det mig att skratta - ett höstrå på tvären, liksom... :rofl:

Jag hoppas att det är något lika enkelt med din häst! *håller tummarna*

*kl*

var i stallet senare på kvällen. då fick jag i henne sin lusern, gjorde den riktigt blöt så hon inte behövde tugga. hon åt upp nästan allt.

men hon har inte rört varken hösilaget eller höet... det låg utspridd överallt i boxen. hon försökte äta lite första gången jag var där men hon spottade ut det. detta var vid halv nio.

sedan var jag där vid strax innan tolv igen. hon hade fortfarande inte druckit något vatten då, typ nån dl. hon stod å hängde i boxen. ville mest sova men det syntes på henne att hon var glad att jag var där.

ingen temp då heller, 38,2...

angående veterinär... jag ringde 3 olika för att rådfråga. först slöinge, sedan helsingborg å sedan distrikt. alla tyckte jag skulle avvakta tills imorgon, de trodde alla det var något med tänderna.

hoppas på det!

men om hon inte ens kan dricka vatten, vad gör jag då?

får se imorgon hur det ser ut i hinkarna...

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 454
Senast: Zetly
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 375
Senast: Shixle
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 981
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 271
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka