Re: Håller med Martha
Martha...mmm, man får ju se så hon inte snedtänder på plegget. Ställa på klinik vill alla, inkl kliniken, undvika. vet som behandlar för risken att hon blir ännu sjukare (den tycker JAG personligen dock att man väl isf får ta om det behövs) och kliniken ställde sig myckettveksamma överlag om det skulle fungera. Eftersom hon inte lugnar sig när kanylen är i, och flippar såfort man rör insatt kanyl, så var de osäkra på om en permanentkanyl skulle underlätta direkt. Men jag var nturligtvis välkommen om jag ville, men de ville se ett försök med plegg hemma först..*sucka*
Vets första reaktion: "VA? Gick hon inte att chippa? Oj..." Han hade aldrig hört om en häst som inte gick att spruta, men muttrade lite om "överkänsliga araber" *host*
Men han ansåg att bremsa, och när jag förklarade att hon slåss etter värre då så tyckte han att prova bremsa och håll kvar i 10 minuter iaf. Lugnar hon sig inte av det, då kunde jag glömma brems för då har jag begåvats med ett (till..*sucka*) exemplar som inte fungerar att bremsa. Sådan ahde han däremot träffat flera stycken, men han tyckte jag skulle prova iaf i 10 minuter med bremsen innan jag gav upp.
Och pleg gick utmärkt att ge, i med maxdos bara.
Ska första prova med pleg, och om det inte fungerar så plegg + brems.
Fungerar inte det så står vi där, och då är det nog bara klinik kvar..
Det andra lugnande man kunde ge i tablett/pulverform brukade tyvärr och tydligen inte alls fungera i sådana här fall. Utan det var plegg som gällde, så det går ju inte att skriva ut...
Sen kunde jag variera injektionsställe så mycket jag ville. Bara det var en muskel (nästan ivf) så var det bara atts pruta. halsen, bringan (mellan frambenen), över armbågen, baken. Om plegget hjälper så kanske det fungerar att byta ställe och kroppsdel vareviga dag så hon inte vet var sticket ska komma och spänenr sig och känner efter där.
Plegdonationer tas tacksamt emot
Jag kan dock inte prova plegga förrän fredag, men vi får väl se..
/alexandra - som fått tidernas öroninflammation av all stress =/