Jadu, jag har ingen aning varför hon tycker det är så hemskt. Mamma bryr sig inte ett skvatt. Vetesjuttom om det skulle hjälpa sätta kanyl på mamma, tror inte hästar kan förstå i så många "led" att fölis fattar att "nu sätter matte en kanyl i mamma, mamma reagerar inte, jag behöver inte vara rädd för kanyler". Isf skulle det vara busenkelt att bota alla hästars rädsla mot allting
Spruträdslan är såklart något jag skulle upplysa om vid en ev försäljning, jag tillhör den äckligt ärliga sorten (så hur jag lyckades sälja en Volvo 245 från -81 är en gåta *s*)
Jag TROR som sagt hon tycker det gör ont. Det skumma är ju varför hon tycker det gör så himla ont när de flesta hästar inte bryr sig alls eller väldigt lite? Gör ingen skillnad om det är lös i boxen, lös på stallgången eller lös i hagen. Eller fastsurrad då. fastsurrad är ju för att minska risken att jag stryker med (ju större yta dessto större flipp), och en häst som skenar runt i en hage med en kanyl i halsen känns inte så...bra..
Ang någon annan spruta. 2 vet har ju försök, och misslyckats. Mer hjälp har jag inte, alla mina medhjälpare drog öronen åt sig och förklarade att de ville leva ett tag till här i början på senaste PC-kuren.
Hon verkar dock, ironiskt nog, inte blir speciellt "anti" mig av att jag sprutar (jag var rädd att hon skulle undvika mig i månader efteråt eftersom hon kan vara långtjurig). Men hon kommer fortfarande glatt fram till mig (direkt efter kan hon gå undan ett, högst två steg som en "markering"). Även direkt efter sprutning är hon lugn, snäll och kelig och gosar gärna. Gnäggar fortfarande såfort hon ser mit, kommer fram etc.
Jag blir inte klok på det, det saknas för många bitar, men som sagt verkar hon mer bli irriterad/arg på det som sticks/gör ont och vill bli av med det, än RÄDD. Hon är ju kolugn oavsett vad jag gör innen. Jag kan surra fast (eller ha lös) och klämma, nypa, picka och "sticka" med en penna på halsen. Jag kan ta en spruta utan kanyl och låtsas spruta (endera utan att jag sticker med penna, elelr samtidigt). Hon står helt avslappnad och sover. Men såfort hon känner nålen..*suckar*
Jag (och vet) är osäker på om det växer bort. Hon var sådär sen spruta ett (det har INTE hänt ngt någon gång) och sen har det bara blivit värre, och nu är hon ju större och starkare. Värre lär det bli om hon väger 500 kg och fortfarande tycker sprutor är tvärhemskt...
Synd man inte kan ge något käckt superbedövande som bedövar "hela vägen in" så att säga (inte bara ytan), eller staaarkt lugnande (via munnen) =) Dvs så hon inte känner ett smack, eller är så drogad att hon inte är medveten om vad som händer. (bedövningssalva bedövar ju bara yttre laget, brukar ju räcka iom att man har mest nerver där, och inte "ska" känna kanylen när den är inne. Och plegg i oral form fungerade inte, hon snedtände)