Alltså, du skriver att hästen har stressmage och att den har reagerat varje gång den har fått av ett annat höparti.
För mig är det solklart, se till att undvika förändringar i foderstaten och hjälp hästen att hålla tarmfloran stabil! Det är en förändring i foderstaten ÄVEN om höet kommer från samma åker men kanske är andraskörd i stället för första skörd. Det kan till och med skilja från ena till andra änden av en åker, beroende på hur marken och omgivningen ser ut. Tyvärr.
Har man en känslig häst så reagerar den direkt på detta.
Att den reagerat vid tidigare foderbyten behöver alltså inte heller bero på proteinöverkänslighet, utan sannolikt pga att sammansättningen i det nya grovfodret inte är exakt samma som i det förra.
Jag har ett halvblodssto som också har stressmage så jag känner exakt igen det du skriver! (Med skillnaden att detta dessutom gett henne fång vid två tillfällen, varav den ena då hon var högdräktig
)
Och mitt sto har hållit sig KANON i magen sen jag började ge henne Protexin. Nu har hon bara fått det över sommaren, för att undvika fång igen. Men man kan självklart ge det hela året om det behövs. Och man ökar dosen när man vet i förväg att en "stressituation" (åka släp, tävla, byta foder etc) är på gång.
Jag vet tyvärr inte var Gonäs ligger, var i landet du finns, så jag kan inte tipsa dig om återförsäljare av probiotika. De som importerar Protexin hittar du
här (sajten under uppbyggnad, använd kontaktformuläret för att få info om återförsäljare i din närhet - säljes ofta via veterinärer). Du kan också googla efter Probimin, som är ett annat fabrikat som fungerar liknande. Det finns säkert fler, jag vet dock inga...
Lycka till!
Och krångla inte till det för mycket!