Hjälp... fodervärdsavtal

Sv: Hjälp... fodervärdsavtal

Är Mimmi en renrasig Shih-tzu och är hon i så fall reg i SKK?
Är uppfödaren medlem eller har varit och blivit avstängd?
Som SKK medlem måste hon följa visa regler, hon får tex inte para en så ung tik och hon får inte föda upp blandraser bland annat.

Antar att hon inte är medlem och att Mimmi inte är reg. då är det knepigare..
Vet inte om det finns några regler direkt mer än djurskydds regler det är inte bra att en så ung tik går i avel tex.

Hoppas verkligen att advokaten kan komma på en lösning och det slutar lyckligt!
Du vet väl föresten att du kan få hjälp ekonomisk med advokat kostnaderna via din hem försäkring?

Kom på ett sätt till där du kanske kan få hjälp!
Kennel konsulenten i ditt område!
Visserligen är detta inte deras ”bord” men de brukar vara hjälpsamma och de vet i regel väldigt mycket om de uppfödare som finns i deras område.
Skadar ju inte att ta kontakt i vart fall, du kan inte få mer än nej…
Fördelen är ju också att det inte kostar mer än ett telefon samtal.

Mimmi är renrasig men ej reggad, uppfödaren är ej med i SKK, snarare väldigt anti SKK. Vet inte om hon har varit medlem! Men det borde hon väl kanske eftersom hon har hållit på i 15 år!?

varför har man en blandras på foder? antar at hon är oreggad efetrsom kvinnan inte är skkansluten. alltså nu menar jag inte dig - utan henne, varför ha en massa tikar ute på foder som hon avlar på som inte ens är reggade?
snacka om att bara vilja tjäna pengar :crazy:

ja jag har börjat fundera på det nu jag..... varför hon sätter ut hundar på foder.... hon är ju enbart medlem i Blandis liksom. Finns väl knappast nåt avlesmål......................

Jag anser att ägaren till hunden har skrivit att hon kan ta hem hunden när hon väl befogar, genom att säga att ni brytit mot avtalet.

punkt 14: Överlåtaren äger rätt att häva avtalet och utan ersättning återfå tiken/hanen om fodervärden handlar i strid med avtalet, tex ej betalat hundförsäkring mm

Lämnade du i god tid meddelande om att hunden löpte? Hur länge hade hunden löpt när du meddelade detta till uppfödaren?

Jag kan inte se hur ni ska få tillbaka hunden om jag ska vara ärlig. Speciellt inte om hon dessutom anser att hunden var vanskött hos er. Då måste ni bevisa att hon inte var vanskött eller mådde dåligt när hon var i eran besittning.

Jag anser att ägaren till hunden har skrivit att hon kan ta hem hunden när hon väl befogar, genom att säga att ni brytit mot avtalet.

punkt 14: Överlåtaren äger rätt att häva avtalet och utan ersättning återfå tiken/hanen om fodervärden handlar i strid med avtalet, tex ej betalat hundförsäkring mm

Lämnade du i god tid meddelande om att hunden löpte? Hur länge hade hunden löpt när du meddelade detta till uppfödaren?

Jag kan inte se hur ni ska få tillbaka hunden om jag ska vara ärlig. Speciellt inte om hon dessutom anser att hunden var vanskött hos er. Då måste ni bevisa att hon inte var vanskött eller mådde dåligt när hon var i eran besittning.

1:a löpdagen meddelade jag henne.

Det hon hävdar nu är ju att vi ej har sagt till att Mimmi löpte....

Sen har hon skrivit i senaste mailet att hon aldrig har påstått att hunden var vanskött...

Så hon försöker bara bryta avtalet, verkar leta efter någon anledning enligt avtalet som det ser ut nu.

Jag är 100% säker på att vi inte har gjort ngt fel. Sen om det håller i rätten det visar sig... Tiden bara går & går...

?

Ligger inte bevisbördan på uppfödaren som ska visa att hunden ÄR vanskött?

När det gäller all anklagelse enligt Svearikets lagar ;)

Oskyldig till motsattsen bevisats, dvs i detta fall måste uppfödaren påvisa att hunden är vanskött.

Eftersom uppfödaren aldrig dokumenterade hur Mimmi såg ut när hon hämtades från fodervärden kan det bli svårt för henne att bevisa !

Jag håller faktiskt med Ramona här. Detta avtalet är utformat som så att det är till stor fördel för överlåtaren och i princip enbart till nackdel för fodervärden.
Fodervärden har en massa förpliktelser som det blir konsekvenser av ifall hon missköter sig (=överlåtaren tar tillbaka hunden) medans uppfödaren enbart har ett par få förpliktelser och ingenstans står det vilka konsekvenser hon får ifall hon bryter sina (få) förpliktelser.

Uppfödaren tar sig rätten att ta tillbaka hunden oavsett anledning i princip då hon skrivit att hon har rätt att ta tillbaka hunden om fodervärden "handlar i strid med detta avtal" och det kan ju vara vad som helst av det som står där (det normala är att man skriver "handlar i strid med punkt x och y t ex").

Jag tror att du kommer få svårt att få tillbaka hunden. Möjligtvis har du ju rätt till det rent lagligt men det är ju en bevisfråga som allt annat. Uppfödaren hävdar att du handlat i strid med avtalet (=hon har rätt att återta hunden) och du hävdar att du inte gjort det. Vilken soppa alltså. KOmmer nog kosta mång apengar i domstol....

Personligen hade jag aldrig skrivit på det där avtalet då den inte har några fördelar för fodervärden och eftersom hon ej är medlem i SKK finns heller inget kontrollorgan att luta sig tillbaka på....

ja vi får se vad advokaten har att komma med....... ska telefon terrorisera henne imorrn, annars har jag 2 andra advokater som kan kan kontakta!!!

men som sagt.... det ÄR ju ett buskis kontrakt..... Det är lätt att vara efterklok , kan ju säga idag att jag ångrar mig bittert:(

Hade ju varit SKÖNT att få hem Mimmi innan lilla Doris hämtas hem till oss...... dom skule ju bli kompisar ju:(

Usch vad hemskt!

Vad säger uppfödaren,vägrar hon fortfarande att lämna tillbaka henne? Eller har hon börjat mjukna något?

Nu har advokaten ringt, hon ansåg att hunden skulle tillbaka till oss. Hon börjar med att skicka en skrivelse till uppfödaren, där det står att hon ska lämna tillbaka hunden bla bla.
Står också att uppfödaren ska höra av sig till advokaten snarast. Så får vi se vad hon svarar.... Vägrar hon så blir det ju stämning osv....

Advokaten sa att tydligen så har upfödaren gjort sin egen tolkning av avtalet............. det har vi nog märkt ja!!!!

Vaddå gjort sin egen tolkning av avtalet? Är det inte uppfödaren som har skrivit avtalet??

Sen rekommenderar jag inte er att gå till rätten över en hund av ringa penningvärde. Det kan bli riktigt dyrt för er om ni förlorar, då ni är de som betalar rättegångskostnaderna. Man går inte till rätten över en hund om man inte är helt säker på att man kommer att vinna.
Tänk er för innan ni går så långt. Förlorar ni blir det dyrt.

Ärligt talat hade jag inte velat ha tillbaka hunden. Varför vill ni fortsätta att ha med denna uppfödaren att göra?? Vill ni få tillbaka hunden och göra uppfödaren arg och bitter, så att hon kan hämnas på er på annat vis??

Istället för att lägga pengarna på en advokat, köp en egen hund istället!!
Ni får 5 st renrasiga hundar för priset av vad en dag i rätten kostar om ni förlorar.

Vaddå gjort sin egen tolkning av avtalet? Är det inte uppfödaren som har skrivit avtalet??

Sen rekommenderar jag inte er att gå till rätten över en hund av ringa penningvärde. Det kan bli riktigt dyrt för er om ni förlorar, då ni är de som betalar rättegångskostnaderna. Man går inte till rätten över en hund om man inte är helt säker på att man kommer att vinna.
Tänk er för innan ni går så långt. Förlorar ni blir det dyrt.

Ärligt talat hade jag inte velat ha tillbaka hunden. Varför vill ni fortsätta att ha med denna uppfödaren att göra?? Vill ni få tillbaka hunden och göra uppfödaren arg och bitter, så att hon kan hämnas på er på annat vis??

Istället för att lägga pengarna på en advokat, köp en egen hund istället!!
Ni får 5 st renrasiga hundar för priset av vad en dag i rätten kostar om ni förlorar.

Jag skiter fullständigt i vad det kostar!!! En hund är ju en familjemedlem.............Det är ju inte som att köpa nya disktrasor precis..

Sen vill jag visa att man inte kan bete sig hur som helst mot folk också, jag vet vad som är rätt/fel. Det vet inte uppfödaren!!

Att köpa en ny hund var bestämt redan innan detta hände, plutten hämtar vi runt jul:banana:

Jag tror kanske inte att pengarna spelar sån stor roll här,dom har ändå hafft henne i över ett år,och då hinner man fästa sig väldigt mycket,så att bara ge upp nu tror jag inte dom kommer göra!

Och jag tycker då att det verkar som om TS har all rätt på sin sida!'

Stå på dig TS!!!! Och lycka till!:banana::bump:

Problemet jag ser är att visäger att ni går till rätten och "vinner" tillbaka hunden enligt dom. Uppfödaren uppmanas då lämna tillbaka hunden men om hon inte gör det händer inte mycket. Ni får då gå via kronofogden och begära handräckning men även det kostar och tar tid.
räkna med att domstolsprocess och allt det som tillhör kan ta ett flertal år! 4-5 år är inte ovanligt och då är Mimmi en gammal hund....

Om uppfödaren nu skulle ta sitt förnuft till fånga och ge tillbaka hunden (antingen innan eller efter en domstolsprocess) så är ni ändå bundna av avtalet och måste följa det och ha med uppfödaren att göra (=risk att uppfödaren upprepar sina handlingar).

Jag tror tyvärr inte du får hjälp via hemförs. rättsskydd heller för jag anar att den bara gäller om man blir stämd inte om man själv stämmer.

Detta vet du säkert redan men annars är det sunt att tänka på att en domstolsprocess av detta slag ofta landar på höga 5-6 siffriga belopp i bara advokatkostnader.

Hoppas det löser sig för er på bästa sätt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 911
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 012
Senast: Monstermom
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 936
Senast: dpmatte
·
Hundhälsa Ska försöka göra en lång historia kort: För drygt ett år sen tog jag och min sambo hand om en liten chihuahua-tik som då var två år...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 776
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar