Hjälp... fodervärdsavtal

Sv: Hjälp... fodervärdsavtal

japp, men jag meddelade henne att hon löpte.. Däremot visste jag ju inte att hon hade tänkt para hunden.

Måste bara få detta klart..
Uppfödaren föder alltså upp hundar utanför Skk för att tjäna pengar??
Hur många hundar får man ha hemma utan tillstånd?
Går inte gränsen vid 4? Sedan måste man ha kennel intyg från kommunens djurskydd??
Skattar hon för pengarna hon tjänar?
Det måste ju finnas saker du kan kolla som hon bryter mot rejält..
Vad säger djurskyddet om hennes djurhållning dvs para en elva månaders valp??
Pröva o ring dessa i hennes kommun imorgon o kolla..kan göras anonymt!

Hon bröt kontraktet innan er isåfall. Punkt 4. Överlåtaren ska i god tid meddela fodervärden då tiken skall paras.
Hur skulle ni kunna veta att hon ville para en såpass ung tik. Det är ju inte riktigt bra uppfödarsätt att para såpass ung tik.

Detta är en tråkig historia och jag hoppas verkligen att det löser sig på bästa sätt för TS.

Men, måste samtidigt säga att jag tycker, missuppfatta mig inte nu, detta som jag nu skriver har inget med TS att göra utan mer allmänt.

Jag tycker att det är bra att det tas upp här, hur ila det kan gå när man tar en foderhund.
Det är faktiskt inget ovanligt alls att det blir en massa strul/ missförstånd mellan uppfödare och fodervärd.
Enligt SKK`s juridiska avd så är fodervärds ”bråk” det i särklass vanligaste tvisten de har.

Fodervärdsystemet är bra när BÅDA parter är väl insatta i vad det innebär och där kontakten fungerar på ett bra och smidigt sätt = man kan prata och disk allt med varandra även ev problem.

Men tyvärr är det så att många blir fodervärdar utan att riktigt förstå vad det egentligen innebär.
Och att det finns många oseriösa uppfödare, det är ju ingen hemlighet precis..

Jag är nu själv fodervärd åt min yngsta, det är i och för sig första gången jag är fodervärd, men jag är fullt medveten om vad det innebär dessutom så har jag kontakt med uppfödare flera gånger i veckan.

Hon bröt kontraktet innan er isåfall. Punkt 4. Överlåtaren ska i god tid meddela fodervärden då tiken skall paras.
Hur skulle ni kunna veta att hon ville para en såpass ung tik. Det är ju inte riktigt bra uppfödarsätt att para såpass ung tik.

Är det ens tillåtet att para en 11 månader gammal i mina ögon valp??

Detta tänkte jag mycket på när jag skaffade min hund bli fodervärd eller inte. Ville inte hamna i en sån här sits.
Men det blev så att jag köpte med avelsrätt.
Har alltså betalat halva hunden och resten "betalar" jag med en kull valpar.
Han har rätt till 1 kull, kommer inte ihåg men tror det var innan 2 års ålder. Och går hon inte igenom höftröntgen och kan avlas på så är det så, inget jag behöver stå till svars för.
Han står också för försäkring tills valparna är födda.
Jag står som ägare så han kan alltså inte tjafsa om det utan mitt enda åtagande är att ställa hunden till förfogande för en kull valpar.
Och naturligtvis se till att hunden blir en trevlig hund och gärna ställa ut, men detta med utställning var inget krav för min del det ville jag själv göra.

Jag hoppas innerligt att det löser sig för Ts, håller tummarna.

Detta är en tråkig historia och jag hoppas verkligen att det löser sig på bästa sätt för TS.

Men, måste samtidigt säga att jag tycker, missuppfatta mig inte nu, detta som jag nu skriver har inget med TS att göra utan mer allmänt.

Jag tycker att det är bra att det tas upp här, hur ila det kan gå när man tar en foderhund.
Det är faktiskt inget ovanligt alls att det blir en massa strul/ missförstånd mellan uppfödare och fodervärd.
Enligt SKK`s juridiska avd så är fodervärds ”bråk” det i särklass vanligaste tvisten de har.

Fodervärdsystemet är bra när BÅDA parter är väl insatta i vad det innebär och där kontakten fungerar på ett bra och smidigt sätt = man kan prata och disk allt med varandra även ev problem.

Men tyvärr är det så att många blir fodervärdar utan att riktigt förstå vad det egentligen innebär.
Och att det finns många oseriösa uppfödare, det är ju ingen hemlighet precis..

Jag är nu själv fodervärd åt min yngsta, det är i och för sig första gången jag är fodervärd, men jag är fullt medveten om vad det innebär dessutom så har jag kontakt med uppfödare flera gånger i veckan.

Jag tar inte illa upp;)

Tyckte att mi uppfödare var mkt trevlig & duktig.

har haft kontakt osv, bjudit hem henne ( hon kom aldrig dock...) osv.
Kunde aldrig tro att hon skulle bete sig såhär...

Jag har problem åt andra hållet.. Jag har placerat ut en tik på foder,och fodervärden sköter inte om henne ordentligt.. .

Är det ett SKK-Kontrakt så är det innan tiken fyllt 5 år som uppfödaren måste utnyttja sin avelsrätt!

Jo men det är inte ett SKK avtal hon har, utan någonsorts hemma snickrat med SKK`s som grund.

helt rätt!
Om hon nu anser att ni brutit avtalet har hon ju också gjort det

Tycker du ska läsa mitt inlägg högre upp o kolla vad djurskyddet säger..Tror gränsen går vid fler än tre hundar-då behövs tillstånd av kommunen..
Kolla även med din veterinär om vad riskerna med parning på så ung tik gör..
Ev kommer det ju hamna i allmän domstol då kronofogden inte utreder fallet om något är oklart o då måste du gå den andra vägen.
Ju mer du har bakom dej desto bättre:)
Men allt kommer ju lösa sej får hoppas det går snabbt o smärtfritt..

Tycker du ska läsa mitt inlägg högre upp o kolla vad djurskyddet säger..Tror gränsen går vid fler än tre hundar-då behövs tillstånd av kommunen..
Kolla även med din veterinär om vad riskerna med parning på så ung tik gör..
Ev kommer det ju hamna i allmän domstol då kronofogden inte utreder fallet om något är oklart o då måste du gå den andra vägen.
Ju mer du har bakom dej desto bättre:)
Men allt kommer ju lösa sej får hoppas det går snabbt o smärtfritt..

Jo jag har kontaktat advokat idag, ska skicka alla papper dit.... så får vi se vad som händer.............

Jo och du har så rätt att det är 5 år men tror att min uppfödare vill para vid 2 år, blandade ihop det.

Håller alla tummar och tår

Usch, jag börjar bli så deprimerad alltså.... saknar bebben!!
Om jag bara kunde förstå uppfödaren, vad som rör sig i huvudet på kvinnan så vore det lite lättare, men nej, det enda jag kan komma på är makt... eller att hon helt enkelt har blivit fullständigt galen:confused:

Nåt fel är det, eller flera...

Om man kunde vrida tillbaka tiden...... det fanns bara 2 valpar kvar som ej var tingade när vi var där & tittade..... en hane med navelbråck och prinsessan Mimmi som jag blev kär i:love:

Hon var ju ej till salu... enbart foder.... va fan tog jag inte navelbråcket för??? Eller ingen alls??? jag ville absolut ha en tik...

Så här håller jag på & ältar, non stop..... snart blir jag fullständigt GALEN!!!!!

& bara vetskapen om att kvinnan snackar skit, nedvärderar och idiotförklarar oss.... GRRRRRRRRRRRRR
Ljuger till sina vänner och bekanta om hur hemska vi är & hur synd det är om bebben.... *sliter håret av mig snart* " stackars Mimmi måste socialtränas" Herregud, hundkraken har alltid varit med överallt, hon behöver knappast socialtränas!! Hon är pigg & vaken & hänger på överallt, nyfiken & glad! Kärringen borde socialträna sig själv istället, så kanske hon får ett liv istället för att bara umgås med sina 2 duktiga uppfödarvänner.... -Hör ni va elak jag låter!! Hur ska detta sluta...

men just nu är jag bara sååå trött på alltihoppa.. har mailat över 20 advokater idag, ringt 12:devil:

men hittade en till slut som hade tid, sen vad hon säger det vet man ju inte... alla kanske tror på psykkärringen till slut- vem vet!!

Nu ska jag nog spola ner mig i toaletten eller nåt....:cry:

Är Mimmi en renrasig Shih-tzu och är hon i så fall reg i SKK?
Är uppfödaren medlem eller har varit och blivit avstängd?
Som SKK medlem måste hon följa visa regler, hon får tex inte para en så ung tik och hon får inte föda upp blandraser bland annat.

Antar att hon inte är medlem och att Mimmi inte är reg. då är det knepigare..
Vet inte om det finns några regler direkt mer än djurskydds regler det är inte bra att en så ung tik går i avel tex.

Hoppas verkligen att advokaten kan komma på en lösning och det slutar lyckligt!
Du vet väl föresten att du kan få hjälp ekonomisk med advokat kostnaderna via din hem försäkring?

Kom på ett sätt till där du kanske kan få hjälp!
Kennel konsulenten i ditt område!
Visserligen är detta inte deras ”bord” men de brukar vara hjälpsamma och de vet i regel väldigt mycket om de uppfödare som finns i deras område.
Skadar ju inte att ta kontakt i vart fall, du kan inte få mer än nej…
Fördelen är ju också att det inte kostar mer än ett telefon samtal.

varför har man en blandras på foder? antar at hon är oreggad efetrsom kvinnan inte är skkansluten. alltså nu menar jag inte dig - utan henne, varför ha en massa tikar ute på foder som hon avlar på som inte ens är reggade?
snacka om att bara vilja tjäna pengar :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 912
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 012
Senast: Monstermom
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 936
Senast: dpmatte
·
Hundhälsa Ska försöka göra en lång historia kort: För drygt ett år sen tog jag och min sambo hand om en liten chihuahua-tik som då var två år...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 776
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar