Hjälp... fodervärdsavtal

Sv: Hjälp... fodervärdsavtal

Du kan iallafall ringa till polisen och höra vad du kan/ska göra!. Jag hade blivit tokig om jag varit i din situation!:devil:

Dom har skyldighet att skriva en rapport, ta emot anmälan...

Sedan kanske dom inte gör mer men då finns det iaf en anmälan om att ägaren "snott" hunden..

Tyvärr så ger inte en anmälan tillbaka hunden. Har varit med om liknade själv. Tyvärr blev det en dyrköpt affär för mig då jag gav upp och köpte loss det det gällde. Hade med hästar att göra, men det är sak samma, där var avelsrätten på en häst som förra ägaren hade. Jag gav vad de begärde bara för att slippa denna typ av människor.

Även när du fått hem henne, så är du ju bunden till kontraktet.
Och efter detta, hur kommer det att kännas nästa gång hon ska paras...:eek:
Det bästa hade ju varit om du hade kunnat köpa loss henne.
Men det kräver ju att ni inte är för mycket ovänner, ni måste kunna disk. en sådan lösning utan att flyga på varandra och just nu verkar det liksom inte som ni kan det?

Nej det ger inte hunden tillbaka om det verkligen vill sig, men då finns det en anmälan om att uppfödaren tagit hem hunden olovligt...

Vilket väger verkligen emot vid ev rättslig prövning + att enligt fodervärdskontrakt på hund så har inte ägaren rätt att plocka hem hunden..

Ägaren äger ju inte längre hunden utan bara avelsrätten = Solklart!

Det verkar ju inte som uppfödaren gjort ngn vet besiktning, så hon har ju inte ngt att komma med om hon skulle klaga på misskötsel. Hunden har varit såpass länge hos henne att tovor m.m. kan uppkommit där. Men jag tycker TS gör rätt i att avvakta med hämtandet tills valpningsdatum. Men prata med advokat och förbered så mkt ni kan. Har ni ngn opartisk som kan intyga att hunden varit i fint skick och att den har bra mentalitet hemma hos er?

För att uppfödaren ska kunna ev ta tillbaka hunden så krävs att hon har väldigt starka bevis på att hunden är väldigt mentalt dålig och missköts hos fodervärden..

Man vet aldrig men uppfödaren kan ju faktiskt förstöra hunden själv under tiden som h*n har hunden?
Konstigare saker har skett..

Därför skulle iaf jag göra ALLT i min makt för att få hem hunden.

Även när du fått hem henne, så är du ju bunden till kontraktet.
Och efter detta, hur kommer det att kännas nästa gång hon ska paras...:eek:
Det bästa hade ju varit om du hade kunnat köpa loss henne.
Men det kräver ju att ni inte är för mycket ovänner, ni måste kunna disk. en sådan lösning utan att flyga på varandra och just nu verkar det liksom inte som ni kan det?

Nej vi har frågat om vi får köpa loss henne, men svaret blev nej... uppfödaren vill avla på henne.

det är tur att vi inte har varit direkt otrevliga mot henne. har bara varit sakliga osv

Det verkar ju inte som uppfödaren gjort ngn vet besiktning, så hon har ju inte ngt att komma med om hon skulle klaga på misskötsel. Hunden har varit såpass länge hos henne att tovor m.m. kan uppkommit där. Men jag tycker TS gör rätt i att avvakta med hämtandet tills valpningsdatum. Men prata med advokat och förbered så mkt ni kan. Har ni ngn opartisk som kan intyga att hunden varit i fint skick och att den har bra mentalitet hemma hos er?

Vet ej nån direkt opartisk.. men mina arbetskamrater kanske, och veterinären som vacc henne 2 dagar innan hon åkte iväg, alla grannar & hundägare här runt omkring kanske..

Du kan iallafall ringa till polisen och höra vad du kan/ska göra!. Jag hade blivit tokig om jag varit i din situation!:devil:

jag håller ppå & blir tokig!! jag vet ju att vi inte gjort nåt fel, därför känns allt detta sjukare & sjukare ju mer man tänker på det!!!!!!!!!!!:devil:

Har du ringt till polisen?. Om inte så ring till dom och berätta som det är och sen fråga om du får hämta hunden!, då får du ju ett ja eller nej.

Senast ändrad av en moderator:

Har du ringt till polisen?. Om inte så ring till dom och berätta som det är och sen fråga om du får hämta hunden!, då får du ju ett ja eller nej.

har pratat med juristjouren nu, han skulle ringa tillbaka när han läst igenom allt:eek:

har pratat med juristjouren nu, han skulle ringa tillbaka när han läst igenom allt:eek:

Då borde han ju ringa upp innan kvällen är slut, är det kontraktet du skickat till han?.

Hoppas allt löser sej!

Då borde han ju ringa upp innan kvällen är slut, är det kontraktet du skickat till han?.

Hoppas allt löser sej!

han har ringt ja:)

har all rätt på vår sida!! vi ska kontakta kronofogden! på måndag morgon, de hjälper oss att skaffa domstoldbeslut om handräckning, sen hämtar dom hunden:banana:
sen hur lång tid detta kan ta det vet jag inte... :cry:
Ingen aning om vad det kostar heller men det skiter jag i.

Vi kan inte hämta hem henne själva, då kan vi dömas till egenmäktigt förfarande.

Hoppas allt löser sej!

skickade fodervärdsavtalet + mail från uppfödaren ( + ett mail med mina svar på hennes påståenden... )

Va skönt!:)

Då kommer det att lösa sej, även om det kanske kan ta lite tid!

Hur kommer det att funka sen? ska ni köpa loss hunden eller kommer kontraktet att gälla som vanligt?

Va skönt!:)

Då kommer det att lösa sej, även om det kanske kan ta lite tid!

Hur kommer det att funka sen? ska ni köpa loss hunden eller kommer kontraktet att gälla som vanligt?

ja jag vet att allt skulle kunna lösa sig.. men vågar inte hoppas nåt förrän bebisen är här hemma!!! vet ej vad som händer sen. Bästa vore ju för alla parter att vi köpte loss hunden....

Hoppas allt löser sig och att ni kan köpa loss sötnosen. Fortsätt uppdatera oss :)

Hoppas allt löser sig och att ni kan köpa loss sötnosen. Fortsätt uppdatera oss :)

Tja vad säger man... mail idag av min trevliga uppfödare:

Hej!
Enligt det sista tlfsamtalet så är ni inte längre fodervärdar till Mimmi.
Ni har brytit mot kontraktet punkt 8.
Fodervärdskontraktet är uppsagt.
Jag står som ägare på Mimmi.

punkt 8 på SKK's avtal är

Fodervärden är skyldig att omedelbart vid varje löpnings början meddela detta till överlåtaren.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 912
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 012
Senast: Monstermom
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 936
Senast: dpmatte
·
Hundhälsa Ska försöka göra en lång historia kort: För drygt ett år sen tog jag och min sambo hand om en liten chihuahua-tik som då var två år...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 776
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar