Hjälp... fodervärdsavtal

L

liten_ann

Jag är fodervärd, åt en sk uppfödare som ej är medlem i skk, utan enbart i Blandis..... ( lätt att vara efterklok)

Har haft tiken 1 år nu, det går jätte bra och hunden har mått bra hela tiden. hunden är med oss överallt osv.

Vid hennes andra löp så fick ägaren för sig att hon skulle para henne ( hunden var 11 månader, jag visste ingen förrän 1 dag innan) men hon hämtade hunden, parade henne med en nakenhund på 8 månader!! Sen fick jag hem henne 3 dagar senare . ( vi hade aldrig diskuterat NÄR hon skulle paras, uppfödaren har aldrig sagt att hon skulle para henne vid andra löpet, därför blev jag så förvånad, hade jag vetat att hon skulle paras så hade jag varit beredd.. men jag skrev ett inlägg i hennes gästbok att "nu löper Mimmi igen" typ.. då blev uppfödaren jättesur och störd har jag fått veta NU)

Uppfödaren hämtade hunden här den 21/11, enligt hennes beräkningar skulle hon valpa den 5 /12 ( fast ingen trodde att hon var dräktig, var till veterinär 2 dagar innan och hon trodde inte heller att hon var dräktig efter att ha känt på henne.)

NU vägrar uppfödaren att släppa hem hunden.
Hon hittar på massa saker, att hunden är vanvårdad, rädd för folk, rädd för hundar ja allt man kan komma på.Att hon är förstörd i psyket mm och inte är som en shih tzu SKA vara. Dvs hon påstår att VI har förstört hunden!
Omm det nu hade legat någon uns av sanning i hennes påståenden så förstår man ju att hon är rädd om sin hund, men det gör det ju verkligen inte. Vi känner inte alls igen det hon säger och det är fruktansvärt att hon ens kan påstå att vi inte kan ta han om hennes shih tzu....
Alla i vår familj och omgivning är lika förvånade och undrar hur det står till i buskisuppfödarens hjärnkontor..... Detta är en kvinna med "silvertunga" också, formulerar sig väl, stödjer sig på sin "enorma erfarenhet som uppfödare av shih tzu osv sov, har många många kollegor som också har fött upp shih tzun", min man har försökt prata henne tillrätta 2 gånger nu, men allt man säger vrids på , missuppfattas osv...
Känns förjäkligt allt detta. Att bli påstådd att vanvårda och förstöra en hund som vi älskar över allt annat. Vi är en helt vanlig familj och hunden är en del av vår familj. Det är inte min första hund heller...
Men enligt henne så vet hon bäst, hon har haft med rasen shih tzu att göra i 15 år bla bla...

Men nu till saken: Var ska hunden vara tills tvisten är avgjord??

Enligt oss så har hon brytit mot 3 punkter i avtalet..
Enligt henne har vi bytit mot 1, hon anser att hon har missat en parning, men hon talade aldrig om för oss att det var tänkt att hunden skulle paras andra löpet.. Och när hon väl hämtade henne så var hon i höglöp och blev parad så hon har ju liksom inte missat en parning heller ju.... Där vet vi att vi har rätt, men hon påstår så...

Vi har kontaktat advokat & ska lämna i stämningsansökan. men vi vill ha vår bebis också..

Vad tror ni? Vi har inte brytit kontraktet, ej gjort ngt fel osv, v ar ska hunden vara tills tingsrätten dömer??

Vi har ett skrivet fodervärdsavtal.

Blev lite rörigt detta men hoppas att ni förstår....

Sv: Hjälp... fodervärdsavtal

Ni ska ha hunden, uppfödaren har ingen rätt att ta tillbaka hunden!

Vad har ni skrivit för fodervärdsavtal? ( Hemma snickrat ?)

Är det helfodervärd med 2 kullar ?

Nu är jag inte säker på detta, men jag tror att hade det varit ett fodervärdavtal från SKK så hade nu kunnat polisanmäla ägaren för att hon snott hunden ...

Vad stod det i ert kontrakt då?

14 punkter.

Enligt Skk punkt 1-10
punkt 11: Om hunden skulle förlora sin fortplantningsförmåga pga sjukdom el ärftlig defekt, eller ej uppfyller uppfödarens krav på utseende eller avelsförmåga har fodervärden möjlighet att köpa loss hunden för 2500 kr
punkt 12; Om fodervärden inte kan ha kvar tiken/hanen är överlåtaren skyldig att återta tiken/hanen. Ingen av parterna skall därvid utge ersättning till den andra parten.
punkt 13 Om överlåtaren önskar återta tiken/hanen innan 3 års ålder och parterna är överens om detta, skall överlåtaren utge ersättning för tiken med 2500 kr, efter 3 års ålder på hund 0 kr.
punkt 14: Överlåtaren äger rätt att häva avtalet och utan ersättning återfå tiken/hanen om fodervärden handlar i strid med avtalet, tex ej betalat hundförsäkring mm

sen står det med kursiv text längst ned:
Om tiken/hanen vanvårdas eller missköts äger överlåtaren rätt att häva avtalet och utan ersättning återta tiken/hanen med omedelbar verkan!!!

Ni ska ha hunden, uppfödaren har ingen rätt att ta tillbaka hunden!

Vad har ni skrivit för fodervärdsavtal? ( Hemma snickrat ?)

Är det helfodervärd med 2 kullar ?

Nu är jag inte säker på detta, men jag tror att hade det varit ett fodervärdavtal från SKK så hade nu kunnat polisanmäla ägaren för att hon snott hunden ...

helfodervärd med 2 kullar japp... har skrivit ner avtalet i inlägget nedan...:cry:

Usch vad tråkigt….
Är det 100% att hon inte är dräktig?
En eller två valpar kan vara väldigt svåra att känna, och om jag fattar det hela rätt har ni inte ultraljudat?

Det är ju inte den 5 dec ännu och har hon bara en, går de ofta någon dag över tiden också.
Kan det vara därför uppf behåller tiken under tiden, om i fall att…?

Har du fått veta exakt vad hon menar med vanvård, vad är det ni enligt henne har gjort resp inte gjort?
Alltid lättare att försvara sig om man vet exakt vilka anklagersna är.

Usch vad tråkigt….
Är det 100% att hon inte är dräktig?
En eller två valpar kan vara väldigt svåra att känna, och om jag fattar det hela rätt har ni inte ultraljudat?

Det är ju inte den 5 dec ännu och har hon bara en, går de ofta någon dag över tiden också.
Kan det vara därför uppf behåller tiken under tiden, om i fall att…?

Har du fått veta exakt vad hon menar med vanvård, vad är det ni enligt henne har gjort resp inte gjort?
Alltid lättare att försvara sig om man vet exakt vilka anklagersna är.

ja tiden har ej gått ut ännu, men hon har sagt att hon ej lämnar ifrån sig hunden...

ja enligt henne så är Mimmi rädd (livrädd, darrar,skakar av skräck) för folk, människor,undernärd (pigg, frisk & välmående enl veterinär) rädd om sin bakdel, vanvårdad, full av tovor , rädd för valpar ( sa en gång i somras att mimmi hade träffat en 9 veckors valp som hon tyckte var jobbig som sjutton) och eftersom vi ska skaffa en till hund ( bestämdes långt innan detta),så var det mycket negativt för MImmi mm mm mm

Inget av detta är något som vi känner igen, tycker däremot att det låter helt sjukt att Mimmi, som är en väldigt social hund skulle vara rädd för människor.. hon är med mig på jobbet jämt ( gruppboende för psykiskt sjuka) & tycker att det är skitkul!
Vanvårdad & full av tovor var hon inte heller... nybadad & nykammad däremot, hade två tovor kvar, under frambenen..
Inte är hon rädd om sin bakdel & inte är hon rädd för hundar heller...
Tja allmänt massa påhitt bara.
hemskt!!!

14 punkter.

Enligt Skk punkt 1-10
punkt 11: Om hunden skulle förlora sin fortplantningsförmåga pga sjukdom el ärftlig defekt, eller ej uppfyller uppfödarens krav på utseende eller avelsförmåga har fodervärden möjlighet att köpa loss hunden för 2500 kr
punkt 12; Om fodervärden inte kan ha kvar tiken/hanen är överlåtaren skyldig att återta tiken/hanen. Ingen av parterna skall därvid utge ersättning till den andra parten.
punkt 13 Om överlåtaren önskar återta tiken/hanen innan 3 års ålder och parterna är överens om detta, skall överlåtaren utge ersättning för tiken med 2500 kr, efter 3 års ålder på hund 0 kr.
punkt 14: Överlåtaren äger rätt att häva avtalet och utan ersättning återfå tiken/hanen om fodervärden handlar i strid med avtalet, tex ej betalat hundförsäkring mm

sen står det med kursiv text längst ned:
Om tiken/hanen vanvårdas eller missköts äger överlåtaren rätt att häva avtalet och utan ersättning återta tiken/hanen med omedelbar verkan!!!

Hon har ingen rätt till att behålla hunden, den är eran. Hon äger bara avelsrätten inte hunden.
Kräv ett veterinär intyg på att hunden skulle vara misskött, utan det kan hon inget säga. Måste vara opartisk person som bedömmer hunden, då helst en veterinär.
Efter erat kontrakt så kan hon bara få hunden om ni går med på detta och då får hon betala 2500 kronor

ja enligt henne så är Mimmi rädd (livrädd, darrar,skakar av skräck) för folk, människor,undernärd (pigg, frisk & välmående enl veterinär) rädd om sin bakdel, vanvårdad, full av tovor , rädd för valpar ( sa en gång i somras att mimmi hade träffat en 9 veckors valp som hon tyckte var jobbig som sjutton) och eftersom vi ska skaffa en till hund ( bestämdes långt innan detta),så var det mycket negativt för MImmi mm mm mm

Inget av detta är något som vi känner igen, tycker däremot att det låter helt sjukt att Mimmi, som är en väldigt social hund skulle vara rädd för människor.. hon är med mig på jobbet jämt ( gruppboende för psykiskt sjuka) & tycker att det är skitkul!
Vanvårdad & full av tovor var hon inte heller... nybadad & nykammad däremot, hade två tovor kvar, under frambenen..
Inte är hon rädd om sin bakdel & inte är hon rädd för hundar heller...
Tja allmänt massa påhitt bara.
hemskt!!!

Kan vara så att hunden inte funkar hemma hos denna person.

Kontakta en jurist.Där får du gratis rådgivning o får veta exakt hur du ska gå till väga.Hoppas det ordnar sej o du får hem din hund igen.
O para vid den åldern är väl ändå inte riktigt okey??

i skk avtalet står så här
punkt 4 Överlåtaren skall i god tid meddela fodervärden då tiken skall paras
punkt 8 Fodervärden är skyldig att omedelbart vid varje löpnings början meddela detta till överlåtaren.
Efter vad du skrivit så har du följt detta till punkt och pricka.

ja jag vet att jag inte har gjort något fel, det är det som är så frustrerande! Trodde att advokaten skulle kontakta mig idag, ringt honom både i torsdags och idag... men han ringde aldrig! På måndag ringer jag varenda advokat i stan!!!
jag vill veta hur jag ska gå till väga så att inget blir fel.

Vågar inte åka dit och hämta Mimmi för då polisanmäler hon säkert och då kan det ligga till last för vår del:cry:

fasiken va hemskt detta är! Att inte veta om hon kommer hem eller inte....

Kontakta en jurist.Där får du gratis rådgivning o får veta exakt hur du ska gå till väga.Hoppas det ordnar sej o du får hem din hund igen.
O para vid den åldern är väl ändå inte riktigt okey??

Nej jag anser inte att man ska para en hund som ej är mogen varken psykiskt eller fysiskt.. Men det har jag inte sagt något om förrän NU till uppfödaren.
1,5, 2 år är väl normal ålder för parning skulle jag tro....

Nej du kan faktiskt be polisen om hjälp vid hämtandet av DIN hund, det kan inte alls ligga till last för dig..

Fodervärdsavtal för hund fungerar inte alls på samma sätt som till ex häst, något fruktansvärt många verkar missa när dom sätter ut en hund på foder.

Ring polisen och hör efter!

Dessutom kan nog inte ens uppfödaren häva avtalet om du nu skulle ha vanvårdat hunden, h*n kan anmäla men inte bara plocka hem hunden emot din vilja!

Nej du kan faktiskt be polisen om hjälp vid hämtandet av DIN hund, det kan inte alls ligga till last för dig..

Fodervärdsavtal för hund fungerar inte alls på samma sätt som till ex häst, något fruktansvärt många verkar missa när dom sätter ut en hund på foder.

Ring polisen och hör efter!

Dessutom kan nog inte ens uppfödaren häva avtalet om du nu skulle ha vanvårdat hunden, h*n kan anmäla men inte bara plocka hem hunden emot din vilja!

Är det verkligen så?:)
Låter nästan för bra för att vara sant.

Hon påstår ju att det är hennes hund, vi kan ej göra något. Javisst hon står som ägare på pappret men........... jag sliter av mig håret snart!!!!!

Ja jag kan ju bara lova 100% säkert om det gäller ett SKK avtal.

Men om jag förstått avtalet rätt så ...

Ett foderavtal för hund är ungefär som så att:

Ägaren har inte rätt till hunden utan ägaren har rätt till 2 kullar innan hunden fyller 5år och sedan går ägarskapet över till fodervärden.

Usch vilken jobbig sist du hamnat i!

Jag hade däremot inte väntat en sekund, utan åkt dit och hämtat hem Min hund-med eller Utan polis!:mad:

Sådär kan hon ju bara Inte göra hur som helst, men det är väl så det är i den oseriösa (blandras)avelsvärlden-djungelns regler som gäller, eller nåt:smirk:

Ja jag kan ju bara lova 100% säkert om det gäller ett SKK avtal.

Men om jag förstått avtalet rätt så ...

Ett foderavtal för hund är ungefär som så att:

Ägaren har inte rätt till hunden utan ägaren har rätt till 2 kullar innan hunden fyller 5år och sedan går ägarskapet över till fodervärden.

det stämmer, uppfödaren äger enbart avelsrätten till hunden.
Har den inte blivit missköttt och ni betalat försäkringen riktigt så kan hon inget göra.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 911
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 012
Senast: Monstermom
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 936
Senast: dpmatte
·
Hundhälsa Ska försöka göra en lång historia kort: För drygt ett år sen tog jag och min sambo hand om en liten chihuahua-tik som då var två år...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 776
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar