Hjälp, foder till en 8årig varmblodskille

saaandrae

Trådstartare
Hej!
Jag är rätt ny som hästägare (har bara haft min häst i några månader) och har nu börjat fundera på fodret. Jag står med honom på en ridklubb och det är bara 3 hästar (inklusive min egen) som inte får något kraftfoder. När jag köpte honom hade han lite mycket hull för att han inte reds så ofta. Nu när jag rider honom 5 -6 ggr i veckan så har han blivit betydligt slankare. Just nu är han i normalhull och jag vill gärna att han stannar så. Borde jag ge honom något slags kraftfoder för att han ska göra det? Han är en kille var mycket energi så jag vill helst inte ge honom något som gör att han får mer energi och blir knasig. Vi håller även på att jobba upp med muskler för att han ska kunna bära sig i galoppen, ska man ge något för att hjälpa till med det? Han får inga mineraler just nu, borde man alltid ge hästar det? Mycket tacksam för svar!

Mvh Sandra

Sv: Hjälp, foder till en 8årig varmblodskille

Det bästa hade varit om du hade analys på grovfodret. Då kan du räkna ut hur mycket av vad för sorts foder som behövs.

Generellt är det bäst att ge så mycket grovfoder som möjligt.

Mineraler är viktigt att veta att de får i sig lagom. Det är viktigare att analysera än protein/energi, tycker jag.

Selen är en mineral som man alltid ska ge för det fattas i grovfoder odlat i sverige.

Det bästa hade varit om du hade analys på grovfodret. Då kan du räkna ut hur mycket av vad för sorts foder som behövs.

Generellt är det bäst att ge så mycket grovfoder som möjligt.

Mineraler är viktigt att veta att de får i sig lagom. Det är viktigare att analysera än protein/energi, tycker jag.

Selen är en mineral som man alltid ska ge för det fattas i grovfoder odlat i sverige.

Okej. Höet vi får till stallet är så olika kvalité på att man skulle behöva analysera och räkna om varje bal som öppnas vilket är 3-4 st i veckan. Jag funderar på att prova lusern, någon erfarenhet av det?

Det är helt omöjligt att tipsa om nåt tillskott när man inte vet innehållet i grovfodret men man kan ju gissa.

Hur ser hästen ut i kroppen? Har han fin överlinje? Bukmage?

Är han fin i kroppen så kan man anta att han får i sig tillräckligt med protein i från grovfodret och i så fall hade jag bara ökat högivan. Hur mycket hö får han per dag? Vad väger han på ett ungefär?
Lucern är ett grovfoder så det går bra att ge. Jag hade inte gett nåt kraftfoder i detta läge.

Selen bör du alltid ge.

Det är helt omöjligt att tipsa om nåt tillskott när man inte vet innehållet i grovfodret men man kan ju gissa.

Hur ser hästen ut i kroppen? Har han fin överlinje? Bukmage?

Är han fin i kroppen så kan man anta att han får i sig tillräckligt med protein i från grovfodret och i så fall hade jag bara ökat högivan. Hur mycket hö får han per dag? Vad väger han på ett ungefär?
Lucern är ett grovfoder så det går bra att ge. Jag hade inte gett nåt kraftfoder i detta läge.

Selen bör du alltid ge.

Han har fin kropp bara för lite muskler. Vi håller på att jobba på det just nu och jag tänkte att lusern kanske kunde hjälpa till. Han väger ca 450kg och får 11kg hö om dagen.
Okej ska köpa selen.

Det är ju gott mått med hö.

Är han lite muskelfattig så är det sannolikt dåligt med protein i höet och då passar det utmärkt med lucern.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
407
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 706
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve