Sv: Hjälp en halmnybörjare
*knapplån*
Det är en konst att få en bra halmbädd, om man har en vispig häst. Vi gjorde så att vi började med kalk, därefter rejält med spån. Denna bädd fick sätta sig en vecka, bara mocka ut högarna. När den låg fast, lade vi på rejält med halm och sedan behandlade vi det hela som en permanentbädd. Emellanåt fick vi ta lite längre ner i halmlagret, om det grävts och blivit lite vall, men det var ytterst sällan.
Just den här kamelen var ett blötdjur, och utan rätt bädd blev det svajigt, blött och grisigt. Jättesvårt att ha växelströbädd, för det blev blött där också, oavsett hur mycket vi la in när vi mockat.
Detta system fungerade utmärkt, tyvärr var vi en vinter tvingade att bryta bädden då vattenkoppen sprang läck. Det var inte roligt att behöva göra om det hela mitt i vintern
Själv har jag mockat halm sedan jag var 7 år (nu 41), och föredrar en fyrtandad grep. Tar med ett lager halm under högen, tippar av högen och slänger tillbaka den rena halmen. Ska det sorteras gör jag likadant, ser till att få med halm under kotten och lyfter ut den och tippar av den, slänger tillbaka den rena halmen.
Den använda halmen som återvinns har ofta den överlägset bästa sugförmågan, mycket bättre än den nyströdda halmen. Därför är det viktigt att lära sig bädda rätt för varje häst.