Hjälp emot hingstigt beteende

Evelinan

Trådstartare
Någon som har tips på vad man kan göra emot hingstigt beteende (stor sexualdrift, aggressiv mot vissa hästar, rider även på valacker)? Jag känner till munkpeppar, men vad mer finns som kan hjälpa?
Hästen ska kastreras, men skulle vilja ha tips tills dess (kan av olika anledningar inte ske just nu).
Finns det kemisk kastrering i Sverige?
Jag har läst om Equity som ges till hingstiga topptävlingshästar.
Pma mig gärna om tips eller skriv här. Mycket tacksam för all hjälp jag kan få.
 
Det är jag som äger alla hästarna i hagen och han betäckte bara när han var ny. Veterinärer är självklart kontaktade (från 3 olika ställen), men ingen har koll på kemisk kastrering osv, de skulle återkomma till mig när de kollat upp.
Frågar här pga att någon kanske hade något konkret tips som kan lugna honom.
 
Det är jag som äger alla hästarna i hagen och han betäckte bara när han var ny. Veterinärer är självklart kontaktade (från 3 olika ställen), men ingen har koll på kemisk kastrering osv, de skulle återkomma till mig när de kollat upp.
Frågar här pga att någon kanske hade något konkret tips som kan lugna honom.

Lite missvisande då att skriva att han rider på valacker om han inte gör det längre.

Du behöver inte svara men varför kan du inte kastrera nu? När våren kommer är det troligt att det blir värre också.
 
Jag är också nyfiken på varför du inte kastrerar direkt. Kommer vårkänslorna så lär han bli än mer hingstig, och då sitter gärna den hingstigheten kvar efter kastrering.
 
Min kompis i Norge kollade upp ang. kemisk kastrering av sin hingst, det visade sig vara livstidskarens på tävling vid den typ av behandling. Vet inte om det är samma i Sverige, men det kan vara en motivering till varför det inte görs.

Håller med om att det vore bättre att kastrera nu innan våren kommer med flugor och brunstiga ston.
 
Har du testat munkpeppar då? För det brukar ge bra effekt.
Att hästen tränas och rastas av ordentligt underlättar också ibland.
 
Anledningen känner jag var privat, men det måste göras utredningar innan han kan kastreras och OM han ska kastreras. Inte helt hundra att han har rester kvar, men troligen glömdes något vid den första klapphingstkastreringen, för höga testosteronvärden. Det är många veterinärerer inblandade nu (inte helt enkelt fall), så jag jobbar på att lösa problemet så fort det går, men ville ha tips tills dess. Tyvärr inte fått några av de veterinärer jag frågat.
Tråkigt att man inte bara kan få ställa en fråga utan att behöva förklara sig ingående. Men tack till er med konkreta tips och råd.
Han hoppade även på en "gammal" häst då den varit borta 1 v (om det nu var viktigt att veta för att kunna ge svar på vad man kan lugna en hingstig häst med)..
 
Tråkigt att man inte bara kan få ställa en fråga utan att behöva förklara sig ingående. Men tack till er med konkreta tips och råd.
QUOTE]

Svaren blir ju ganska olika beroende på hur grundsituationen ser ut.

Du har alltså en häst som är kastrerad, dvs troligen en valack, men som ändå beter sig på ett dominant och "hingstigt" sätt.

Utifrån den information du nu delgett, är mitt enda förslag att antingen hålla hästen ensam i hage, eller tillsammans med en eller flera hästar som han slutat "betäcka".
Och i övrigt uppfostra hästen så pass bestämt att han väljer att lyda dig hellre än att svassa iväg.
Det är ju många människor som lyckas ha avelshingstar, som likväl beter sig trevligt exempelvis på tävlingsplatser.
 
Hade info om att han redan var kastrerad kommit i första inlägget, hade svaren kanske blivit annorlunda?
Tråkigt att man inte kan få ställa en motfråga utan att behöva förklara sig ingående.
 
Om han är aggressiv mot andra hästar så bör han ju gå ensam tills han är kastrerad helt och det hingstiga beteendet försvunnit. De andra ska inte behöva bli skadade för att hans kastreringen inte lyckades första gången. Eller om det finns nån häst han funkar ihop med som han kan gå tillsammans med. Trist situation du verkar ha hamnat i!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 468
Senast: MiaMia
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 979
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp