Hjälp!!!! dräktig eller vad???? Fölar hon nu????

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hjälp!!!! dräktig eller vad???? Fölar hon nu????

Hej Tiny!

Den här tråden hade jag missat men har nu läst igenom hela.
Gud, vad spännande!!!

När mitt sto var dräktigt så fyllde hon först lite juver men den riktiga mjölken och storlek på juver kom inte förrän på samma dag som hon skulle föla. Vi vakade i 11 nätter...*pust*...och när jag var hemma efter nattens vak ringde stallägaren och sa att det droppar och rinner mjölk och juvret är jättestort. Vid halv ett på natten så kom han ut.
Det kan alltså gå riktigt fort med juvret.

Det du ser att hon fyller på under magen är mjölkkanalerna. Det ser ut som ödem ungefär. I början var jag jättefundersam och undrade vad sjutton det var för något men fick sedan förklarat för mig vad det var :D.

Jag vet nog vilken vetrinär det handlar om och eftersom hon själv föder upp hästar så är det nog helt OK att tro på att en kortare resa ska gå bra.

Lycka till med allt och denna tråd kommer jag definitivt kika in i flera gånger.

P.S Förstod/såg du att det var jag som hälsade på dig på marknaden? :D

Ja hon är duktig vetten vi tänker på, hon borde ju veta det här med resor:idea:

Jo jag såg att det var du, det var ju dagen innan min häst skulle tas bort och jag visste att jag skulle bryta ihop om vi började prata häst då:cry:

Jag hoppas att jag är mer social nästa gång vi ses:angel:

Då vet du vem som kommer ringa dig 16.35:angel:

Nähä vem då:angel:

Vi får väl hoppas hon går in i transporten utan bråk med, hon flippar ju så fort valacken inte är i närheten, och han är totalt hopplös att lasta så jag kan inte gärna ta med honom:crazy:

Nä tänkte prova lite i morgon, får väl svälta henne så hon går på med muta:d:angel:

Nej jag hoppas hon är lika snäll som när vi hämtade henne:love:

Oj vad spännande :)

Om hon nu är så nära fölning (om hon nu var dräktig) så finns det ett litet trick som kan fungera. Ta in henne och ge henne kraftfoder, sätt en hand på sidan av magen ganska långt bak och en hand under magen en bit framför juvret. Om det är en liten fölis där inne så kommer den börja hoppa av glädje efter ett par minuter när hon börjat äta.

Helst av allt ska du få stoet att dricka lite kallt vatten, då slår fölet volter ;)
Hoppas det funkar!

Haha jag får testa det:D

åhh... snabbspola veckan till fredag :D

Men jag måste nog säga att jag blir besviken om det inte är ett föl efter din lilla kändis :o

Uppdatera så fort du vet nått... ;)

Ja för min del får det gärna vara fredag imorgon:D

Mycket intressant tråd detta. Tänk om hon visste, din lilla New Forest dam, hur omtalad hon blivit från Norrland till Skåne här på Buke. :D En riktig kändis nu!:bump: Håller nog med de som tror på hormoner eller skendräktig. Men.....man kan ju aldrig veta säkert.

Ja nog för att hon vet att hon är söt men då kanske hon hade blivit odräglig av uppståndelsen:angel::D

Ah.........just det ja..tråkigt det där men kanske också en lättnad för hästen.

Äsch...tid för prat finns det alltid framöver.

Ja..jag hade ute vetten i går till mina för besiktning.
Alltid lika trevlig ;)

Oj vad spännande :)

Om hon nu är så nära fölning (om hon nu var dräktig) så finns det ett litet trick som kan fungera. Ta in henne och ge henne kraftfoder, sätt en hand på sidan av magen ganska långt bak och en hand under magen en bit framför juvret. Om det är en liten fölis där inne så kommer den börja hoppa av glädje efter ett par minuter när hon börjat äta.

Helst av allt ska du få stoet att dricka lite kallt vatten, då slår fölet volter ;)
Hoppas det funkar!

Hm jag provade men frågan är...kände lite "tickande" efter kraftfodret...hon får ju så lite så det kanske var för lite:confused:

Ah.........just det ja..tråkigt det där men kanske också en lättnad för hästen.

Äsch...tid för prat finns det alltid framöver.

Ja..jag hade ute vetten i går till mina för besiktning.
Alltid lika trevlig ;)

Jo hon var redan "död" i ögonen:cry: det var en lättnad för henne att få vandra vidare, hon gick på fyrdubbel dos butta de sista dagarna men hade ändå ont, det var en pina att vänta en hel vecka innan hon fick sluta sitt jordeliv:cry:

Ja du får ösa på några kg med kraftfoder till den stackars magra ev. dräktiga saken, man får inte svälta en havande vet du väl:rofl::crazy::p

Ja du får ösa på några kg med kraftfoder till den stackars magra ev. dräktiga saken, man får inte svälta en havande vet du väl:rofl::crazy::p

Ja oj jag glömde att hon är så mager:eek::rofl:

Springer genast till grannen och beställer ett ton havre, det borde väl räcka??????

Förresten....du har inte lust att PM varifrån du provar hästen?
Någonstans i närheten?

Bara onsdag idag, vill ju att det ska vara fredag eftermiddag, jag är så nyfiken.

Bara onsdag idag, vill ju att det ska vara fredag eftermiddag, jag är så nyfiken.

Ja vi tar snabbspolning va:crazy:

Inget nytt att rapportera om ännu....

Jag börjar nog tröttna på att vänta snart:o om hon ändå kunde göra något nytt:D

Typ antingen sätta mer juver eller att det går ner igen:crazy:

Men onej hon står där bara så nöjd och tittar på en med ögon som säger va vadå skulle jag berätta hur det ligger till:angel: äh ge mej lite mer mat va:cool:

Spännande.....

Shit vad spännande!! Sitter som på nålar här!

Jag som många andra följer den här tråden frenetiskt!

Hoppas det blir en liten fölis! :)

Men om du ger henne lite mer mat o liksom mutar henne, så kanske hon talar om hur det ligger till

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 224
Senast: Moa092
·
Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till...
2
Svar
20
· Visningar
5 348
Senast: athena
·
Avel Naturen borde ju sköta det här, tycker jag, men nu har mitt sto gått över minst 25 dagar om vi utgår ifrån att hon tog sig samma dag som...
Svar
12
· Visningar
3 614
Senast: ponniplutt
·
Avel Kom till stallet idag, och noterade då att mitt sto vad som en tunna ( om man får säga så :D ), tog in henne i stallet men hade inte en...
2
Svar
28
· Visningar
11 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat