Hjälp dräktig eller ej

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pia-Moni
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 152
P

Pia-Moni

har precis skaffat ett varmblod som var rätt tjock när jag fick henne. Hon gick ju förstås på lösdrift och en självklarhet för mig att hon bara var fet. Men i dag så kände jag på juvret och det kommer en vit genomskinlig vätska (mjölk ?) vet att hon gick tillsammans med en mini shettis hingst i sommras.så kan det vara möjligt att den kan ha betäckt henne. Vet inte ifall hon är brunstig eftersom jag inte ägt henne speciellt länge, så hon måste isåfall varit de när jag fick henne eftersom hon är likadan enda sen jag fick henne.
Tycker inte hon visar några tecken heller, inte nå små kissande eller gnäggande. Beter sig som en vanlig obrunstig häst. Hon går bara med ston just nu.

Någon som har efarenhet vad skillnaden på att vara dräktig eller skendräkig är:crazy:

Måste veta snabbt är i panik just nu då mina planer med henne är helt annorlunda.

Tpfh Madde

Sv: Hjälp dräktig eller ej

Vissa hästar brunstar tyst och det är vanligt att de brunstar vid flytt.
För att veta säkert ska du genast kontakta en veterinär som kan konstatera om hon är dräktig eller inte.
Det är inte så dyrt om du åker till veterinären, jag betalade bara några hundralappar för undersökning och ultraljud när jag var i liknande sits som dej.

Pilla inte på juvret i onödan, risken finns att hon får juverinflamation lärde jag mej då.

Om hon gick med en hingst i somras finns alltid risken att hon är dräktig men eftersom hästar är dräktiga i elva månader så bör hon ju ha blivit betäckt tidigare om det är därför hon har vätska/mjölk i juvret. Mjölk brukar de ju inte få förren strax innan fölning men undantag finns alltid så ring veterinären i morgon och beställ tid så vet du sedan.

Senast ändrad:
Sv: Hjälp dräktig eller ej

Den enda som kan svara på din fråga är en veterinär.

Mitt sto är dräktig på dygn 206 nu och har ingen vätska i juvret utan det ser helt normalt ut, så du kan inte gå efter det redan.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 372
Senast: Juli0a
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 637
Senast: iNHALE
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 411
Senast: lizzie
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 472
Senast: Lyxzen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka