Hjälp! Diagnos: Försträckning av kotledens yttre sidoledband samt fractura avulsa.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Wishful
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 3 255
Sv: Hjälp! Diagnos: Försträckning av kotledens yttre sidoledband samt fractura avulsa

Vad konstigt att de hade så annorlunda diagnos? Men om din häst hade sträckt sidoligamentet så kraftigt att den hade fått en avulsionsfraktur, så tycker man att skadan i sidoligamentet fortfarande borde synas på ultraljud, men de kanske inte gjorde ultraljud? Sidoligamenten hittar de ju lätt på ultraljud, och är den lösa benbiten såpass stor att den kan hittas och opereras bort, så verkar det ju mindre troligt att det var en avulsionsfraktur?

Hur förklarade den nya kliniken den ursprungliga skadan, om de inte trodde det var sidoligamenten?

Jag skulle själv antingen lytt ordination och ridit igång hästen långsamt, och bokat in återbesök efter ca 2 mån för att kolla om hästen håller. Om de har fel diganos och det verkligen är sidoligamenten, så får man fortsätta skritta därefter, med en viss risk för att ligamentskadan förvärras. Alternativet är väl att byta klinik för en second opinion om du inte har förtroende för den nya kliniken.

Men om det är benbiten som ställer till det, så brukar det ju vara bra prognos på att operera bort sådana, så det ser väl ganska hoppfullt ut för din häst oavsett.

En annan häst i stallet har en liten benbit i kotan som sitter så till att det inte går att rota runt bland ligamenten för att få ut den. Ev är det en avulsionsfraktur, då hästen vrickade sig i våras, men man vet inte. Stoet är nu T-märkt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
628
Senast: FrDrake
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 288
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 352
Senast: Ida94
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka