Hjälp det har blivit ohållbart!

Sv: Hjälp det har blivit ohållbart!

En fundering: Hur många katter har ni?
Om hunden menar allvar med sina angrepp så kommer ju katterna att veta efter en "närkontakt" att de bör undvika henne!
Mina katter gör tex stor skilnad på våra egna hundar och besökande hundar - även om det är samma raser. De har ett stort "säkerhetsavstånd" till nya/okända hundar medan de kan kliva på våra egna.

Kompostgaller ger dessutom katterna möjligheten att "komma undan" om det skulle behövas!

Om tiken dessutom blir värre runt lammet så se till att inte ha dem tillsammans! Låt tex hunden "bo" i sovrummet mellan rastningar och träning och håll lammet i köket.

Personligen tycker jag dock att det känns märkligt att tiken blir så fixerad när hon löper. Att skaffa fantasi-valpar sker ju vanligtvis under skendräktigheten, under löpet gäller det snarare att ragga upp en lämplig hane.

Slutligen! Jag vet i stort sett ingen veterinär som stereliserar tikar i dagsläget. Det fyller sällan någon funktion! En planerad kastration är ett rutiningrepp som kostar mellan ca 4-8' beroende på var du väljer att göra det. Dyrt kan tyckas, men OM något skulle hända med ex katterna så kan det bli betydligt dyrare!

Så... Ut och kör lite lydnad, gör några uppletanden och håll sedan hund, lamm och katter ifrån varandra tills löpet är över!

/Swat

En fundering: Hur många katter har ni?
Om hunden menar allvar med sina angrepp så kommer ju katterna att veta efter en "närkontakt" att de bör undvika henne!
Mina katter gör tex stor skilnad på våra egna hundar och besökande hundar - även om det är samma raser. De har ett stort "säkerhetsavstånd" till nya/okända hundar medan de kan kliva på våra egna.

Kompostgaller ger dessutom katterna möjligheten att "komma undan" om det skulle behövas!

Om tiken dessutom blir värre runt lammet så se till att inte ha dem tillsammans! Låt tex hunden "bo" i sovrummet mellan rastningar och träning och håll lammet i köket.

Personligen tycker jag dock att det känns märkligt att tiken blir så fixerad när hon löper. Att skaffa fantasi-valpar sker ju vanligtvis under skendräktigheten, under löpet gäller det snarare att ragga upp en lämplig hane.

Slutligen! Jag vet i stort sett ingen veterinär som stereliserar tikar i dagsläget. Det fyller sällan någon funktion! En planerad kastration är ett rutiningrepp som kostar mellan ca 4-8' beroende på var du väljer att göra det. Dyrt kan tyckas, men OM något skulle hända med ex katterna så kan det bli betydligt dyrare!

Så... Ut och kör lite lydnad, gör några uppletanden och håll sedan hund, lamm och katter ifrån varandra tills löpet är över!

/Swat

Jag ska göra mitt bästa! Tack för svaren!

Skendräktig?

Kastrera låter ju som ett bra alternativ, både för hennes och
katternas skull

Senast ändrad:

Skendräktig?

Kastrera låter ju som ett bra alternativ, både för hennes och
katternas skull

Jag lurar på att hon e skendräktig fast ingen mjölk eller liknande, i och med att hon löpte och vi fick hem en liten flask lammunge så tror jag att hon tog det som sin bebis, hon springer runt och slickar och lägger sig brevid och vill ha full kontroll över den lille.
I april förra året tog vi in två flasklamm som bode ine i 2 dagar det blev lika då me hon låg alltid brevid och slickade dom och gnällde om hon inte fick vara med dom, men då gjorde hon inte ett försök till att "försvara" eller bli aggresiv på någon annan.

Nu har vi i alla fall tagit ut lammet och det har varit lugnt, sen i förrgår då rök hon ihop med våran andra hund. men som sagt nu verkar det inte vara något mer. Imorse kom en av katterna fram till hennes matskål när hon stod och åt och då gjorde hon bara som förut dvs gick där i från.

Jag ska rådfråga med ev vet ang kastrering, och sen får vi i fortsättningen om det måste in ett litet flasklamm någon dag hålla dom frånskilda.

Grannens hund är expert på att skendräkta hon får mjölk och tror at deras katter är bebisar detta både vid löp och ibland ändå, dom får några tabletter utskrivna som får henne att sluta vet ej vad dom heter.

Jag hoppas att det inte blir mer nu med våran lilla vovve!

Fast i första inlägget skriver du ju att hunden löper!?!

Normalt blir en hund inte skendräktig förrän ca 60-65 dygn EFTER löpet, Dvs när det skulle födas valpar om tiken parats.

/Swat

Fast i första inlägget skriver du ju att hunden löper!?!

Normalt blir en hund inte skendräktig förrän ca 60-65 dygn EFTER löpet, Dvs när det skulle födas valpar om tiken parats.

/Swat

Normalt fall ja kanske det men det gälleri så fall inte alla? Våran grannes tik skendräktar även fast det är början av löpet, fullt alltså med mjölk och allt! Sen kan det ju vara så att våran vovve fått moderskännslor utan att hon skenlöper också, det fick hon förra gången vi tog in flask lamm fast hon inte löpte alls.

Tänkte bara inflika att vad det gäller kastrering av tik så går det nästan alltid väldigt bra och man slipper de rätt så stora riskerna som finns på sikt med livmoderinflammation och juvertumörer. Dessutom blir ofta försäkringen billigare i premie, tex Agria har det iaf så. Så sett under hundens liv tjänar man ofta på det även ekonomiskt eftersom det kan bli rätt dyrt (för att inte tala om jobbigt för hunden) om något av ovanstående inträffar.

Fast det är "kemiskt omöjligt" för en tik att BÅDE löpa OCH vara skendräktig samtidigt.

Är ni säkra på att tiken löper?
(Svullen vulva, blödningar osv)

/Swat

Fast det är "kemiskt omöjligt" för en tik att BÅDE löpa OCH vara skendräktig samtidigt.

Är ni säkra på att tiken löper?
(Svullen vulva, blödningar osv)

/Swat

Ok jag ska inte disskutera grannens hund löp/skendräktig det är vad dom sagt och jag har själv ingen erfarenhet av det så den disskutionen lämmnar jag.

Att våran tik löper vet jag hon både blöder , har svullen vulva, rastlös, mycket mera aptit än hon brukar (hon är jätte kräsen annars) Hon har löpt flera ggr förut hon började redan vid 6 mån ålder att löpa.

Men om hon inte är skendräktig så kan hon ju ändå ha fått instinktiva moderskännslor . Det fick hon som sagt för snart ett år sedan när vi tog in två flasklamm utan att hon löpte då äns.

Nu verkar hon i alla fall strunta i katterna, som tur är.

Tänkte bara inflika att vad det gäller kastrering av tik så går det nästan alltid väldigt bra och man slipper de rätt så stora riskerna som finns på sikt med livmoderinflammation och juvertumörer. Dessutom blir ofta försäkringen billigare i premie, tex Agria har det iaf så. Så sett under hundens liv tjänar man ofta på det även ekonomiskt eftersom det kan bli rätt dyrt (för att inte tala om jobbigt för hunden) om något av ovanstående inträffar.

Ok, ja det finns för och nackdelar med allt, desamma gäller hanhundar som slipper massa bekymmer med prostatan, bråck mm vid kastrering. Våran hanhund är kastrerad.
Dom kan ju istället tyvärr gå upp i vikt lättare och tappa tex jaktlusten mm vid kastrering, hur är det med tikar?

Ok, ja det finns för och nackdelar med allt, desamma gäller hanhundar som slipper massa bekymmer med prostatan, bråck mm vid kastrering. Våran hanhund är kastrerad.
Dom kan ju istället tyvärr gå upp i vikt lättare och tappa tex jaktlusten mm vid kastrering, hur är det med tikar?

Bra fråga, jag tycker faktiskt inte de i lika stor utsträckning som hanar börjar lägga på sig! Har säkert med könshormonernas funktion att göra.. Har levt med en som blev kastrerad o det var marginell skillnad. Vet några som fått lite annorlunda pälsstruktur men då har det gällt lite fluffigare hundar..

Ok, ja det kan ju vara olika från ras till ras oxå, våran hane är en labrador och då är det verkligen "hög riskfaktor" att bli överviktig. Men nu e han gammal och grå och pga det så har han lagt på sig en hel del extra vikt;) han vill absolut inte motioneras, men han kan göra några tokryck ibland när han är lös, då blir man mest att stå och gapa för det tror man inte när man ser hur lat han e annars:D

Du är alltid lika otrevlig i dina inlägg och ska göra påhopp, klart jag vill ha tips när jag lägger ut en tråd, har inte sagt att det "bara" är hundens fel heller. Men jag har sagt att det ALDRIG är tillåtet att en hund biter inte i mina ögon hunden ska vara lägst i rang och då spelar det ingen roll om det handlar om en katt eller en människa. Vanliga promenader räcker inte nej kanske inte det men iblan blir det "bara" sånna och hunden ska väll inte bita för det!

Lägg av. Det finns tvärtom ingen som är så tålamodig och förklarande som Trollet är, jag undrar snarare hur hon orkar förklara och försöka förstå så ofta som hon faktiskt gör.

Lägg av. Det finns tvärtom ingen som är så tålamodig och förklarande som Trollet är, jag undrar snarare hur hon orkar förklara och försöka förstå så ofta som hon faktiskt gör.

Då har vi olika uppfattningar och erfarenheter. Vi har varit i samma trådar förut om du har bra uppfattning så är det din erfarenhet inte min.

Liknande trådar

Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 180
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 712
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 285
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka