Hjälp det har blivit ohållbart!

Dalmas

Trådstartare
Jag behöver alla tips och råd jag kan få nu! Jag har en blandras tik på snart 2 år som vi haft sen hon var 8 veckor vi har alltid haft kattor i huset och det har gått jätte bra! Nu har hon 2 dagar på raken helt oprovocerat attackerat och bitit 2 av katterna och om detta fortsätter så är jag rädd för att någon katt kommer att dö. Jag har tagit ut henne när detta skett och det har resulterat i att hon står och skäller hela tiden eftersom hon är van att bo inne. Till saken hör att hon löper nu också och har blivit väldigt vaktig av sig hon ska hela tiden ha full koll på katterna tex detta har ej inträffat när hon löpt förut. Hur skulle ni gjort? Jag vet inte vad jag ska göra!!!:(

Sv: Hjälp det har blivit ohållbart!

Har hon löpt tidigare och har hon förändrats något då med?
Har ni gjort några förändringar i hur ni har det hemma, dagsrutiner eller annat?
Hur ser hundens dagar ut?
Kan det råka vara så att hunden har ont någonstans?

Har hon löpt tidigare och har hon förändrats något då med?
Har ni gjort några förändringar i hur ni har det hemma, dagsrutiner eller annat?
Hur ser hundens dagar ut?
Kan det råka vara så att hunden har ont någonstans?

Hon har löpt tidigare och hon har inte visat någon aggrisivitet alls, därremot blir hon väldigt nervöst och rastlös när hon löper.

Hennes dagar ser typ ut som följande: rastas på morgonen sen 2 promenader till under dagen vissa dagar tränas hon i skogen och ibland tränar vi henne på blodspår.

Ont: Nej det har hon inte.

Förändringar: vi har ett flaslamm inne just nu som behöver värme för att överleva och hon verkar tro att det är hennes bebis:crazy: (Kanske vaktar den???) Fast det får hon defenetivt inte heller göra på det viset hon har som sagt helt oprovocerat flygit på och bitit katterna.

För övrigt så är hon en energisk jakthund som har testat gränser många ggr och vaktat både mat och benen för både kattorna och till en början barnen. Det har gått lite i perioder men nu under lång tid så har hon inte visat något sådant och gått undan när katterna kommit fram till hennes mat!

Hon har löpt tidigare och hon har inte visat någon aggrisivitet alls, därremot blir hon väldigt nervöst och rastlös när hon löper.

Kastrera. En blandras som reagerar så här under löp hade jag kastrerat direkt.

Skaffa en munkorg så att katterna går säkra medan du tränar beteendet.

Kontakta en erfaren hundinstruktör som kan hjälpa dig på plats.

Se över aktiveringen, vad menas med "tränas i skogen vissa dagar"? Hur ofta och vad gör ni. Undrar också hur aktiverad hunden var de dagar då attackerna skedde.

Ja vanliga promenader, men inte äns en oakttiverad hund "har rätt" att reagera med att hugga andra medlemar av familjen oavsett orsak!:(

Jaha, så det är bara hundens fel och du behöver inga tips på hur du kan få situationen bättre för det är ändå inte ett accepterat beteende? Och något ansvar i det som hänt har du inte heller? "Vanliga promenader" räcker inte. Vad är det för raser i hunden?

En blandrashund av jakthundsraser som inte aktiveras som den borde kan mycket väl ge utlopp för uppdämd frustration och energi genom olämpligt beteende. Att hugga efter en katt är helt naturligt för en hund, det är din roll som människa att hindra att det händer.

Kastrera. En blandras som reagerar så här under löp hade jag kastrerat direkt.

Skaffa en munkorg så att katterna går säkra medan du tränar beteendet.

Kontakta en erfaren hundinstruktör som kan hjälpa dig på plats.

Se över aktiveringen, vad menas med "tränas i skogen vissa dagar"? Hur ofta och vad gör ni. Undrar också hur aktiverad hunden var de dagar då attackerna skedde.

Det är ju en tik så det är inte bara att sterilisera det är ett mycket större ingrepp an att kastrera då det blir"riktig" operation. Så det ska man vara helt säker på innan man gör. Och sen är det först ggn hon gör så hon har ALDRIG gjort det när hon löpt tidigare. Att hon blitt orolig i kroppen och rastlös är ju inget varken konstigt eller fel det är många hundar som blir det när hormonerna rusar runt i kroppen.

Självklart ska jag ta hjälp av någon som kan sånt här men tänkte fråga om någon här hade några konkreta råd först. Det var igår och i morse det hände.

Tränas i skogen = Spåra vilt träna jakt. Och jaga vilt. Jag har inget schema vi går efter utan vi försöker komma ut så mycket det går, sen lägger vi blodspår och drar viltklöv sen får hon söka upp det.

Som jag skrev så har vi en liten flask lammunge som bor inne just nu och hon verkade tro att det är hennes bebis, har fått för mig att det är den hon vaktar, men är nu rädd för att hon fått för sig att vara arg på katterna även i fortsättningen:crazy:

Munkorg kanske funkar men det är ju ingen långvarig lösning .

Jaha, så det är bara hundens fel och du behöver inga tips på hur du kan få situationen bättre för det är ändå inte ett accepterat beteende? Och något ansvar i det som hänt har du inte heller? "Vanliga promenader" räcker inte. Vad är det för raser i hunden?

En blandrashund av jakthundsraser som inte aktiveras som den borde kan mycket väl ge utlopp för uppdämd frustration och energi genom olämpligt beteende. Att hugga efter en katt är helt naturligt för en hund, det är din roll som människa att hindra att det händer.

Du är alltid lika otrevlig i dina inlägg och ska göra påhopp, klart jag vill ha tips när jag lägger ut en tråd, har inte sagt att det "bara" är hundens fel heller. Men jag har sagt att det ALDRIG är tillåtet att en hund biter inte i mina ögon hunden ska vara lägst i rang och då spelar det ingen roll om det handlar om en katt eller en människa. Vanliga promenader räcker inte nej kanske inte det men iblan blir det "bara" sånna och hunden ska väll inte bita för det!

Det är ju en tik så det är inte bara att sterilisera det är ett mycket större ingrepp an att kastrera då det blir"riktig" operation. Så det ska man vara helt säker på innan man gör. Och sen är det först ggn hon gör så hon har ALDRIG gjort det när hon löpt tidigare. Att hon blitt orolig i kroppen och rastlös är ju inget varken konstigt eller fel det är många hundar som blir det när hormonerna rusar runt i kroppen.

Munkorg kanske funkar men det är ju ingen långvarig lösning .

Ja jag vet vad en kastration på tik är, annars skulle jag inte rekommendera det. Det är också klokt att göra det innan det här beteendet befästs OM det finns minsta anledning att tro att det hör ihop med löpet, och det verkar det ju som att det gör. Om hon vaktar NU i löpet, kommer hon troligtvis att bli sju resor värre om hon dessutom blir skendräktig. Hon är dessutom i den åldern då det brukar kunna "kärva" om det är något som är snett, det är nu hon verkligen börjar visa vem hon är.

Nej, munkorg löser inte problemet långvarigt och det var inte heller det jag skrev. Sätt på hunden munkorg så att katterna går säkra medan du tränar på beteendet.

Du bad om konkreta råd och det var det du fick.

Du är alltid lika otrevlig i dina inlägg och ska göra påhopp,
Nej det är jag inte, men lustigt nog klagar du alltid över "påhopp".

Men jag har sagt att det ALDRIG är tillåtet att en hund biter inte i mina ögon hunden ska vara lägst i rang och då spelar det ingen roll om det handlar om en katt eller en människa. Vanliga promenader räcker inte nej kanske inte det men iblan blir det "bara" sånna och hunden ska väll inte bita för det!

Hos mig kommer inte katterna i högre rang än hundarna, jag accepterar att de är olika djur och inte förväntas leva i samma flock efter samma regler. De lever på olika villkor och det är mitt ansvar att se till att de kan leva i symbios.

Brist på motion är inte huvudorsaken, men kan mycket väl bara en bidragande sådan. Det är ju en rätt krävande blandning.

Ta hunden till veterinär för en utredning, hon kan vara sjuk, ha ont eller en hormonell obalans.

Ja jag vet vad en kastration på tik är, annars skulle jag inte rekommendera det. Det är också klokt att göra det innan det här beteendet befästs OM det finns minsta anledning att tro att det hör ihop med löpet, och det verkar det ju som att det gör. Om hon vaktar NU i löpet, kommer hon troligtvis att bli sju resor värre om hon dessutom blir skendräktig. Hon är dessutom i den åldern då det brukar kunna "kärva" om det är något som är snett, det är nu hon verkligen börjar visa vem hon är.

Nej, munkorg löser inte problemet långvarigt och det var inte heller det jag skrev. Sätt på hunden munkorg så att katterna går säkra medan du tränar på beteendet.

Du bad om konkreta råd och det var det du fick.

Nej det är jag inte, men lustigt nog klagar du alltid över "påhopp".

Hos mig kommer inte katterna i högre rang än hundarna, jag accepterar att de är olika djur och inte förväntas leva i samma flock efter samma regler. De lever på olika villkor och det är mitt ansvar att se till att de kan leva i symbios.

Brist på motion är inte huvudorsaken, men kan mycket väl bara en bidragande sådan. Det är ju en rätt krävande blandning.

Ta hunden till veterinär för en utredning, hon kan vara sjuk, ha ont eller en hormonell obalans.

Då tackar jag för din tips!

Alla som på ett trevligt sätt har några tips /ideer att ge är varmt välkommna att göra det alla andra kan låta bli att svara. Jag tycker det är trevligare med en schysst stil och förstår inte varför det inte kan få vara det på forumet?

Kasta inte sten i glashus.... I din tråd vill du bara ha trevliga svar men i andras trådar går du gärna på som en ångvält?

Totalt OT och det ber jag om ursäkt för men jag kunde inte hålla mig. Skyller på hormonerna.

Lycka till med hunden och det menar jag verkligen.

Min första tanke är TVÅ (2) DAGAR!
Problemet har funnits i två dagar, hunden löper och brukar då kunna bli lite "känslig"!
Din lösning hittills har varit att stänga ute hunden, vilket inte är en långsiktig lösning då hunden är en "innehund".

Jag håller i stort med Skogstrollet.
Boka tid för en kastration, se till att aktivera tiken lite extra mentalt nu under löpet och sätt upp kompostgaller i dörröppningarna så att ni enkelt kan skilja hund och katter åt.

Sedan tror jag inte att hunden "oprovocerat" bitit katterna... Däremot kan det vara svårt att hinna se och tolka vad som triggat henne!
Det är dessutom STOR skilnad på att en hund fräser ifrån åt en katt och att den gör det samma åt ett barn/en människa!

/Swat

Min första tanke är TVÅ (2) DAGAR!
Problemet har funnits i två dagar, hunden löper och brukar då kunna bli lite "känslig"!
Din lösning hittills har varit att stänga ute hunden, vilket inte är en långsiktig lösning då hunden är en "innehund".

Jag håller i stort med Skogstrollet.
Boka tid för en kastration, se till att aktivera tiken lite extra mentalt nu under löpet och sätt upp kompostgaller i dörröppningarna så att ni enkelt kan skilja hund och katter åt.

Sedan tror jag inte att hunden "oprovocerat" bitit katterna... Däremot kan det vara svårt att hinna se och tolka vad som triggat henne!
Det är dessutom STOR skilnad på att en hund fräser ifrån åt en katt och att den gör det samma åt ett barn/en människa!

/Swat

Oprovocerat, nej kanske inte jag vet ju inte vad dom har för språk sins emellan, men det jag menade var att det inte fanns mat i bliden, och det var inte katterna som "hoppade på henne"

Kompostgaller hindrar hunden men tyvärr inte katterna från att hoppa över, jag försöker passa så mycket som möjligt och vovven har fått sovit på barnas rum på nätterna. Jag upplevde det som att hon verkligen ville skada katten.

Och jag tror som sag att det är modersinstinkten som stigit henne över huvudet tyvärr i morse låg lilla lammet i hallen och hunden var självklart också där och så kom katterna och då small det direkt . Vad är en kastrering av tik jag kanske är helt okunnig men har bara vetat om sterilisering på tik och kastrering på hane. Om det skulle funka och det är en "lindrig " behandlig så ska jag självklart fundera på det!

Kastrering på tik är ingen lindring behandling. Man opererar och plockar ut livmoder och hela paketet. Vid en sterilisering kapar man "tuberna" vilket gör hunden infertil men hon kommer att fortsätta löpa och bli påverkad av hormonerna.

Sära då på hund och lamm!

Kastrering på tik är ingen lindring behandling. Man opererar och plockar ut livmoder och hela paketet. Vid en sterilisering kapar man "tuberna" vilket gör hunden infertil men hon kommer att fortsätta löpa och bli påverkad av hormonerna.

Sära då på hund och lamm!

Vi kommer sära på dom för lammet ska flytta ut när det blivit lite starkare och piggare och klara kylan.

Ang Kastrering så får jag fundera på det.

Börja med att ta in hunden! Stäng in djuren i varsitt rum och skaffa munkorg.
Då har du gjort steg ett och sett till att djuren inte kommer till skada.

Sen är det dels träning som gäller, och sen tycker jag absolut du ska fundera på kastrering om hon är så här eller riskerar att bli under löp.
Mer aktivering och utredning om hon trots allt har ont kan också vara delar av lösningen.

Liknande trådar

Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 180
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 712
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 285
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka