Hjälp! Börja om igen med en het häst..?

A

allin

Hejsan!

Jag hoppas att jag kan få lite tips vad gäller min situation med min häst. :bow:

Jag har ett fd varmblodstravar sto som blir 10 i år. Jag har haft henne snart ett år men inte ridit henne på drygt två månader, pga att jag kände att vi inte passade ihop. Hon behöver någon duktigare i ridningen som kan utbilda henne + att hon blir lite för pigg/stressad när vi rider. (Även om vi skrittar så taktar hon hela tiden..) Testat att låta henne travar länge och försöka få ner henne i ett lungt tempo men hon blir bara mer stressad och vill bara springa och springa.

Nu har jag fått ny blodad tand och vill försöka att rida henne igen. :)
Hur ska jag börja igen är mitt första fråga, ska jag börja helt från början med promenader och kanske lite longering? :crazy:

Tacksam för att tips och råd! :bow:
 
Sv: Hjälp! Börja om igen med en het häst..?

Allt arbete från marken är jättebra för att få bra kontakt med sin häst. Då lär hon sig lyssna och lyda, vilket du sen har nytta av i ridningen. Man ska vara lite försiktig med att longera för mycket men 20 minuter 2ggr i veckan ska inte vara något problem. Ta gärna hjälp av någon duktigare ryttare i början som kan få din häst att varva ner.

Folk som sysslar med akademisk ridkonst arbetar sina hästar i kapson från marken. Antingen går man baklänges och tittar på hästen eller går man vid sadelgjordsläget. Den övningen kan du göra även med träns. När man går jämte hästen ser man precis vad den gör, hur den ställer och böjer etc. Det kan vara ett sätt att få din häst att lära sig att skritta lugnt om den blir mindre stressad av den typen av arbete än av ridning. Återigen är det ju bra om du kan få hjälp av någon som kan. Det finns mycket man kan göra med en häst 'utanför' ridningen som förbättrar förutsättningarna när man väl sitter upp.
 
Sv: Hjälp! Börja om igen med en het häst..?

Såna hästar börjar jag med på marken. Jag tar träns och jobbar dem gående vid bogen ungefär. Därifrån kan man påverka formgivning och drivning.
Du kanske behöver hjälp att lära dig dock.
Fd travhästar behöver lära sig slappna av och runda sig i formen. De behöver lära sig att forma om hela sin kropp. Och att Vara avspända mentalt. Det är ett ganska svårt jobb om man inte är van.
Svårare än att bara rida in en häst. Nu måste man skola om. Någon har redan gjort en del som hästen lärt sig. Men allt det är fel för ridning.

Är hästen korrekt inriden? Låter inte som det, alt så busar den med dig.
Jag tycker du ska ta ut en tränare som kan hjälpa er!

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Börja om igen med en het häst..?

Jag kan dela med mig lite av vad jag har gjort med min fd travare, Han är född 03 och är riden nu i två år. i korta drag;

Mitt första mål var en avslappnad häst i skritt; så jag red de två första månaderna på lång tygel i skogen, valde en skogstur som tog ca 30 min och han ville bara springa, så det gäller att vara snabb. ta tag i hästen varje gång hon försöker öka och det första steget hon tar långsamt släpp tyglarna helt, håll på och nöta detta.

min kille lärde sig på 4 dagar att om han gick lugnt så fick han långa tyglar, jag red själv i början kan jag tillägga då han har en tendens att öka takten med ett sällskap.

tips 2; om du har tillgång till bana alt, inhägnad, rid i skritt på 4kantspåret, ha lite avslappnade tyglar men inte för långa, gör en 10 meters volt vid varje bokstav och halt efter volten, det viktiga är att hon lyder och var noga med att ge efter på tygeln. min kille har jag tragglat detta med i 2år och det ger resultat, han är idag avslappnad ( för det mesta) ge dig inte in i trav förrens hästen är lugn i skritten.

Jag brukar alltid börja mina pass på banan med att rida volter vid bokstäverna, sen serpentiner med volter vid medellinjen, sen på den stora mittvolten ökar jag och minskar volten med hjälp av tygel och skänkel / fast inte samtidigt utan antingen eller, min häst blir jätte fokuserad av att hela tiden få uppgifter och tänka, efter att jag övat på detta samt lite öppna efter långsidorna så brukar han efter ca40 min vara så lugn att jag kan trava på lång tygel.

Hade jag gått in på banan och skrittat på 4kantspåret och efter 5 min börjat trava hade jag haft en häst med jet-motor i baken.

Tänk på att skillnaden mellan en fd travare och annan häst ofta är att du kan inte trötta ut travaren med att trava eller longera den "trött" , ge henne uppgifter, om det finns någon i din närhet som kan ge dig lektioner så ta det. Det har hjälpt mig massor med tränare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 812
Senast: JohannaB
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp