HJÄLP behövs!

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare erika nilsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 381
  • Visningar Visningar 23 957
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJÄLP behövs!

Jo, detta reddes ut för länge sedan... Bra dock att du kollade med SKK. Vill också förtydliga att det andra citatet du tagit med är inte från något av mina inlägg.

Med tanke på den påföljd som blir har jag svårt att tro att en seriös uppfödare sätter sin avel på spel. HD är heller inte överrepresenterat på collie. Och armbågsproblem är knappast vanligt förekommande inom rasen.

Jag gissade att det var den du syftade på så där har jag redan kikat och meriterna på hundarna är inte direkt imponerande. De är bättre än många jag sett och jag finner det positivt att flera av hundarna gjort anlagstest, men eftersom det är avelsdjur det handlar om så skulle jag velat haft mer arbetsmeriter än två hundar i lägre klass och några anlagstest. Ser man ur ett collie-perspektiv så är väl den här kenneln en av de bättre, men använder man övrig bruks- och vallhundsavel som referensram så är det inte mycket att hurra för.

Sedan är inte tävlingsmeriter allt. Det finns väldigt bra hundar som aldrig satt sin fot på en tävlingsbana både inom brukset, jakten och vallningen men de arbetas oftast med praktiskt på ett sätt som inte görs med Collie.

Absolut så kan jag hålla med om det, att jämför man med andra kanske det inte är mycket att "hurra" över. Sen vet jag att hade tiden funnits så hade det nog funnits mer meriter att tala om. (Så kan man ju tycka vad som helst om det, men vet hur uppbokad hon är hela tiden med både jobb och hästträningar).

Känner att jag har sagt mitt nu, och hoppas som er andra att aveln kommer gå framåt istället för bakåt! :)

Jo, detta reddes ut för länge sedan... Bra dock att du kollade med SKK. Vill också förtydliga att det andra citatet du tagit med är inte från något av mina inlägg.

Med tanke på den påföljd som blir har jag svårt att tro att en seriös uppfödare sätter sin avel på spel. HD är heller inte överrepresenterat på collie. Och armbågsproblem är knappast vanligt förekommande inom rasen.

Ja det kanske det har, men tänkte att det är lika bra så inte det blir något små knabb i framtiden.
Det andra citatet glömde jag skriva in att det är skrivet av Aliide. Bra att du skrev det.

Precis. HD är inte ett jätte stort problem inom rasen. Och armbågsproblem har jag aldrig hört att ngn collie haft.
Collien är faktiskt en hyggligt frisk ras. Det enda kända är ju HD och ögonsjukdom men som dyker upp väldigt sällan.

Vad exakt i mitt förra inlägg förstod du inte???? Diskuterar det inte mer.
Vill du ha fakta så googla lite. Å förresten tror jag att det är meningslöst, då du säkert mycket väl vet vad problemen ligger. Du försöker bara hitta ett enda litet sätt att "sätta" dit mej eller vad man skall säga. Känner igen typen.
'
Skärp dig!
Visa på fakta att räkorna har sämre leder kan du väl göra, om det nu finns, eller hur?
Vad är det för typ du känner igen? På vilket sätt försöker jag "sätta dit dig"
Är du möjligtvis paranoid?
:angel:

Jo självklart men det är faktiskt INTE ett måste. Man gör det man är intresserad av.
Användningområderna för collie är:

Vallning, Bruksprov, Uppletande, Agility
Lydnad, Viltspår och Utställning.

I bruksprovet ingår: spår, sök, rapport och skydd samt den senaste, bevakning, men det inte är så vanligt att man kör skydd eller bevakning med collie. Så det är främst spår, sök och rapport.

(Info taget direkt från Svenska Collie klubbens hemsida)

Ang, viltspår så tycker inte jag det är ngt lämpade för en collie då det liknar mer som en jakthund borde göra, collien har aldrig jagat djur och gör inte det nu heller. Så det förstår jag inte men det är mkt man inte förstår sig på här i livet. Vill man hålla på med viltspår kan man lika väl skaffa en jakthund!

Vi håller på med utställning, ngn valpköpare kör lite vallning med sin hund och en annan lydnad. En annan valpköpare som nu har startat egen kennel körde lite räddning, godkänt inträdes prov till räddning och lydnad med sin hund, som btw är den som är KORAD med 108 poäng. Som är något av användingsområderna för collie men som enligt er inte är något alls. Så då frågar jag er som verkar så himla kunniga på detta vad man ska hitta på med en collie?
Då varken utställning, vallning, lydnad eller räddning verkar vara godkänt enligt er. Finns inte så mycket kvar att välja mellan.
Tillåt mig :rofl: en Collie som vallar?
Måste ha varit före förra sekelskiftet när rasen delades mellan Collie o BC!
:rofl:

Ursäkta men var inte det där jävligt onödigt? :crazy: Läs min länk och både läs och se collies som vallar, sen kan du knipa igen kakhålet...

KL

Ja herregud, nu måste jag berätta om "äventyret" jag haft ikväll. Jag och min lilla familj har befunnit oss i Åmål hos svärföräldrarna sen i fredags,och ikväll bestämde jag mig för att utforska lite promenadvägar.

Hinner väl promenera i 20 minuter med Michael Jackson på högst volym i lurarna innan jag märker att Grima beter sig underligt i kopplet, så jag vänder mig om och där står en trefärgad mörk collie och glor på oss och smyger sakta fram. Det enda jag hinner tänka är "helvete, hoppas att det INTE är en tik" (tikilsk hund). Hunden kryper fram försiktigt och lägger sig på mage vilket är bra då Grima är dominant mot de flesta hundar. Dom hälsar fint och skuttar lite.

Jag fattar ju med en gång att den är bortsprungen eftersom att det inte är en själ i närheten och försöker locka på den så att jag kan koppla den. Men den är så förbaskat rädd och nervös och jag får INTE gå nära. Den hinner springa runt på vägen där det kör bilar och jag får några sura blickar från chaufförerna som antagligen undrar varför jag inte kopplar "min" förbannade hund.

Av någon anledning har jag hundgodis i fickan (har jag aldrig annars) som jag lockar och pockar med, och efter ca 15 minuter gör jag en chansning och grabbar mjukt tag i halsbandet på hunden som blir mycket rädd, men blir still och jag kan koppla den med Grimas koppel. Vi vandrar tillbaka för jag är säker på att det är svärföräldrarnas grannes hund då de föder upp långhårig collie och den liknar en av deras. Väl framme ringer jag på men hon bekräftar att det inte är hennes (men börjar istället babbla om att det ser ut att vara en ung hane av amerikanska linjer och sådant jag inte fattar ett dugg av). Vi kommer iaf överens om att jag ska ringa polisen, sagt och gjort.

Nästa projekt blir alltså att försöka få in den rädda och nervösa hundstackaren i bilen, och jag försöker med godis, beröm och leksaker. Nepp, den stretar och vill bara försvinna genom marken. Tillslut ta rjag risken att bli biten och plockar helt sonik aupp den och stuvar in den i hundburen och så brummar vi iväg. Polisen kommer ut och vi kollar chipnr som vi hittar, polisen går in och kollar nummer, ägare med mera. Men kommer sedan ut och bekräftar att ingen ägare finns på hundens namn...SUCK!

Alt 1 är att låta hunden stanna, vänta på en bil som fraktar den till ett härbärge i Göteborg tills ägaren polisanmäler den försvunnen och får åka till GBG och hämta hunden, för jag vill helst inte ha den hemma med oss.

Alt 2 är att köra runt och försöka hitta ägaren en stund innan vi provar alt 1.
Vi kör på tvåan och brummar runt bland gatorna i närheten av där hunden hittades och frågar varenda människa som vi hittar om de vet någon som har collie, ingen vet. Tillslut ser vi en kvinna med ett koppel i handen, så vi kör fram och vevar ner rutan.

-Saknar du en hund?
-Ja..aa...
-Bra, vi har den i bilen..

Hunden blev glad att hitta matte (kvinna 65+ ?) som hade legat och sovit och glömt att stänga verandan. Vad som gjorde mig mest förvånad är att hon refererade hunden till "hon"...Så jag frågade försiktigt om det var en tik hon hade. "Jo"...Fantastiskt, min hund är nämligen känd som mycket tikilsk, och jag har sällan sett henne vara så gullig med en annan hund.

Iaf, slutet gott allting gott! Kvällens slutsatser:

1. Jag har ännu inte träffat på en långhårig collie som inte varit rädd, även om denna var värst hittils.

2. Man får inte alltid hittelön fast man kämpat med en hund och gjort allt för att hitta eventuell ägare i flera timmar.

3. Min hund är nog inte så tikilsk som jag tror, däremot är jag numera övertygad om att det är just schäfrar hon inte gillar. Då hanar av samma ras inte uppskattas heller :rofl:

NU ska jag ta kvällspromenaden jag hade planerat för vid sju snåret. Tur att det är ljust. Todelo! :D

Men fy! Tur att du hittade den iaf. Och vilken tant :p. Konstigt att hundstackarn ens vågade sig ut själv om den var så rädd :crazy:

Jag ska också gå ut med vovvar nu. Mitt lilltroll har gått och gnytt över att vi haft en liiiiten människa här (bebis)! Ni skulle hasett vilket bestyr hon hade, speciellt när han låg på golvet för blöjbyte. Hon lät som något mellan en morrning och en duva, helt galet söt :love:. Synd för henne att jag inte tänk skaffa bebis på minst 5 år haha.

'
Skärp dig!
Visa på fakta att räkorna har sämre leder kan du väl göra, om det nu finns, eller hur?
Vad är det för typ du känner igen? På vilket sätt försöker jag "sätta dit dig"
Är du möjligtvis paranoid?
:angel:

Att du kallar dom "räkorna" räcker väl???? Sådär såg inte schäfern ut från början, utan det är den sjuka människan som avlat fram denna stackars varelse, den är allt annat än hälsosam.

Det finns många olika typer av människor. Du påminner om en typ soom jag har jävligt svårt för. Men jag ska inte dömma dej efter en enda diskussion då det skulle gå emot mina principer. Säger inte att det är ngt fel att det finns olika typer av männsikor, det är väl tur att det finns det, men alla funkar helt enkelt inte ihop.

Paranoid är jag knappast, så seriöst tar jag inte de här forumet

Men fy! Tur att du hittade den iaf. Och vilken tant :p. Konstigt att hundstackarn ens vågade sig ut själv om den var så rädd :crazy:

Jag ska också gå ut med vovvar nu. Mitt lilltroll har gått och gnytt över att vi haft en liiiiten människa här (bebis)! Ni skulle hasett vilket bestyr hon hade, speciellt när han låg på golvet för blöjbyte. Hon lät som något mellan en morrning och en duva, helt galet söt :love:. Synd för henne att jag inte tänk skaffa bebis på minst 5 år haha.

Den kan helt enkelt ha blivit så rädd att den inte klarade av att tänka och på så sätt hitta hem.

Jag har tillbringat ett par dar åt att jaga efter en collie som efter ett par timmar på rymmen var så skygg att den inte längre vågade komma nära sina ägare ens.

Att du kallar dom "räkorna" räcker väl???? Sådär såg inte schäfern ut från början, utan det är den sjuka människan som avlat fram denna stackars varelse, den är allt annat än hälsosam.

Det finns många olika typer av människor. Du påminner om en typ soom jag har jävligt svårt för. Men jag ska inte dömma dej efter en enda diskussion då det skulle gå emot mina principer. Säger inte att det är ngt fel att det finns olika typer av männsikor, det är väl tur att det finns det, men alla funkar helt enkelt inte ihop.

Paranoid är jag knappast, så seriöst tar jag inte de här forumet

Jag tycker snarare att det verkar som att du tar forumet seriösare än du borde.

Det finns iaf collies i USA med vallningsmeriter.
Inte för att jag kan mkt om collies i övrigt.

Nej det räcker inte om man ska se det från den seriösa sidan..

Om man ska uttala sig om en ras ska man helst ha belägg och fakta som kan styrka det man säger, utan trovärdig källa blir uttalandet väldigt tamt och tunt faktiskt..

Att man kallar räkryggarna för räkryggar är inte en bra källa för ditt påstående ( även om det ser jäklar i mig hemskt ut när vissa schäfrar går )..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 953
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 370
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 533
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 854
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden