Hjälp behöver tips!

E

Eeee

Jag har ett varmblod som älskar att hoppa, men han hoppar MER än dubbelt så högt som hindret :crazy:
Men jag har ju inte testat än att hoppa lite högre med han eftersom jag inte har ägt han så länge, är det nån som har tips så att han inte hoppar så jätte jätte högt över utan mer lagom ;)

Jätte tacksam för ALLA tips & svar :p

Sv: Hjälp behöver tips!

Ta hjälp av en tränare
(funderar på att ha det som standardsvar i alla inlägg snart)

Är hästen hoppad mycket innan av tidigare ägare? Joppad ofta/sällan/högt/lågt?
Är hästen väl grundriden och balanserad? Bjuder han mot hindret eller stressar han? Hur är tekniken, hoppar han rätt eller slänger han sig över med sänkt rygg? Avståndsbedömning?

Min häst tycker också att det r kul att hoppa och tar i betydligt mer än han behöver, speciellt nr det är små hinder. Jag tycker inte att det är lika kul att hoppa så det blir inte att vi för det så ofta men jag vet sedan tidigare att om jag hoppar regelbundet (åtminstonde ett par låga språng en eller två ggr i veckan) så blir det mer vardag och rutin. Han hoppar alltid med god marginal men då tar han i alla fall inte som om hindret vore två meter.

Många travare är rädda om benen och hoppar med mkt luft därför. Taskig avståndsbedömning (hos häst och/eller ryttare), taskig teknik, orutin, osäkerhet är vanliga orsaker till att de tar i mer än de behöver.
Travare tnker framåt i de allra flesta situationer, de kastar sig hellre över än stannar om de är osäkra.
Utan att ha sett er går det inte att säga hur mycket som helst men personligen hade jag travhoppat ganska låga hinder under en period, dels för att dämpa farten, hjälpa hästen hitta rtt avsprångspunkt och gå lite rutin. De tar sällan i lika mkt i trav som de gör i galopp och de flesta travare jag sett har inte ens så bra galopp (med ryttare) att det är någon idé att försöka reglera steglängd och få dem att hitta rätt avsprångspunkt utan de smäller av någonstans framför hindret och slänger sig över.

Om du inte redan rider för en tränare så gör det.

Det är vanligt att hästar som inte hoppat så mycket hoppar jättestort för att de inte lärt sig riktigt hur mycket de behöver ta i för att klara hindret. Är det därför din häst hoppar så stort så kommer det bli bättre och bättre men det kan ta lång tid. Det kan också vara så att han inte lärt sig bedöma avståndet och därför kommer in på fel avstånd och måste ta av alldeles för tidigt och då blir det ju ett jättesprång.
Men en tränare kan se det här och hjälpa dig med vad du ska göra.

Prova att ha en trav/galopp bom innan hindret :)

(På min häst har jag travbommen 2,4 m innan hindret och på galoppbom ca 3 meter innan hindret)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 675
Senast: Freazer
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 167
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd

Omröstningar