Sv: Hjälp behöver tips!
Ta hjälp av en tränare
(funderar på att ha det som standardsvar i alla inlägg snart)
Är hästen hoppad mycket innan av tidigare ägare? Joppad ofta/sällan/högt/lågt?
Är hästen väl grundriden och balanserad? Bjuder han mot hindret eller stressar han? Hur är tekniken, hoppar han rätt eller slänger han sig över med sänkt rygg? Avståndsbedömning?
Min häst tycker också att det r kul att hoppa och tar i betydligt mer än han behöver, speciellt nr det är små hinder. Jag tycker inte att det är lika kul att hoppa så det blir inte att vi för det så ofta men jag vet sedan tidigare att om jag hoppar regelbundet (åtminstonde ett par låga språng en eller två ggr i veckan) så blir det mer vardag och rutin. Han hoppar alltid med god marginal men då tar han i alla fall inte som om hindret vore två meter.
Många travare är rädda om benen och hoppar med mkt luft därför. Taskig avståndsbedömning (hos häst och/eller ryttare), taskig teknik, orutin, osäkerhet är vanliga orsaker till att de tar i mer än de behöver.
Travare tnker framåt i de allra flesta situationer, de kastar sig hellre över än stannar om de är osäkra.
Utan att ha sett er går det inte att säga hur mycket som helst men personligen hade jag travhoppat ganska låga hinder under en period, dels för att dämpa farten, hjälpa hästen hitta rtt avsprångspunkt och gå lite rutin. De tar sällan i lika mkt i trav som de gör i galopp och de flesta travare jag sett har inte ens så bra galopp (med ryttare) att det är någon idé att försöka reglera steglängd och få dem att hitta rätt avsprångspunkt utan de smäller av någonstans framför hindret och slänger sig över.