Hjälp! Barnkalas, barn med speciella behov

Mitten

Trådstartare
Nu, behöver jag hjälp och tips snabbt :). Ska ha vårt första barnkalas imorgon, dottern blir 4 år! Jag och dottern har handlat kalassaker, och bland annat pysslat godispåsar till alla kompisar. I dem ligger det en liten plastdinosaurie, en tablettask, en klubba, en prickig ballong och en kexchoklad.
Nu är ett av barnen som kommer cp-skadat, och hon kan inte äta bland annat utan får näringslösning i magen. Hon kan heller inte gå eller göra fina rörelser med händerna. Så frågan är vad vi skall lägga i hennes påse? Godis känns uteslutet, vet inte om ballong och plastdinosaurie fungerar heller... ? Jag behöver tips! Blir det konstigt att ge henne en påse med något helt annat i?

Sv: Hjälp! Barnkalas, barn med speciella behov

Ballong maste väl funka? Den kan man ju kanske binda fast pa hennes rullstol (o hon har rullstol alltsa).

CD-skiva med kalasmusik?

Ja, ballongen borde funka. Kanske även den lilla dinosaurien. Skiva funderade jag också på, men det är lite osäkert hurpass hon hör - hos ser lite på nära håll vet jag, men jag tror inte att det är bestämt om hon kan höra. Det bästa är ju sådant som känns, vibrerar (?) och som man kan krama. Men det är svårt att få ner ett stort gosedjur i lilla godispåsen :D. Kanske en sån liten nalle på nyckelring? De kan man ju sätta i rullstolen också...

En schysst reflex att hänga pa stolen kanske? I dinosaurieform?

Jag skulle också frågat föräldrarna. Det kanske är så att tjejen vill ha precis samma som de andra barnen (och inte alltid vara annorlunda), även om hon inte har användning för de sakerna.

Annars låter nyckelringsnallen superbra!

Ring föräldrarna och fråga vad tjejen kan tänkas uppskatta. :)

Jag har funderat på det, men jag vill dels inte lämpa över det på dem, och dels vill jag att det skall komma från mig så att säga. Nu frågar jag ju er iofs :D.

Jag vill inte att hon skall pekas ut som annorlunda mer än nödvändigt, men att ge godis känns snudd på oförskämt. Så hmmmm... Jag tänkte att just byta ut godiset. Reflex var ett bra förslag! Ska ut och leta idag... Bra att jag är ute i gott om tid ;)

Jag tror inte att du behöver vara så orolig över det där med att inte "pekas ut som annorlunda", hon ÄR ju annorlunda och kommer att vara tvunget att behandlas annorlunda än sina "friska" kompisar genom hela livet. Jag tror snarare att hon uppskattar om du lägger ner möda på att göra något som är anpassat efter hennes behov och möjligheter, även om det inte är samma saker som kompisarna får.
Barn som lever med handikapp får nog lära sig i livets hårda skola att det inte går att göra allt exakt rättvist. Man vinner nog inte särskilt mycket på att skydda dem från det faktum att de inte kan göra eller äta (eller klä på sig) vad som helst, utan det är nog bättre att leva i sin egen sanning hela tiden.

I mina döttrars klass går en flicka med ett medfött handikapp, om än inte lika illa som den du nämner. Hon hänger med så gott hon kan på de aktiviteter som arrangeras och är det något hon inte kan göra pga sitt handikapp (periodvis rullstolsburen eller tar sig fram med rollator) så finner hon sig i det också. Hennes mamma har bestämt sig för just att inte skydda henne från verkligheten, utan även om det svider i hjärtat ibland så är det bättre att se sanningen i vitögat. (det senaste exemplet jag hörde om handlade om kläder som inte funkade på önskat sätt...)

Jag känner en 4-årig flicka som har en grav cp-skada. Hon får också mat genom en peg. Men hon älskar att få smaka på saker. Klubbor är bra, för de är lätta att hålla i så de inte åker ner i halsen.
Så jag skulle nog ge en påse med samma innehåll till henne också.

Hm, hon kan ju omöjligt hålla och hantera en klubba... men kanske assistenten kan? Jag har ju klubbor över så jag kan ju fråga när hon får påsen helt enkelt :).

Jag tog mig ner till affären och köpte ett mjukt hjärta med snöre, som man drar i så vibrerar hjärtat. Jag hoppas det uppskattas - enligt hennes pappa uppskattar hon när det rör sig. Vet inte om hon kan dra snöret själv dock ...
(Här är det om någon vill kolla :) http://www.storochliten.se/barbapapa-vibrerande-hjarta-bla, fast den har ett snöre istället...)

Finns det något godis som typ är lite i flytande form?
Om jag minns rätt från föreläsning kring sondmatning där dietist föreläste, så vill man ofta att även barn med sondmatning ska få känna smaker. Att man stryker ut det på läpparna o det slinker in lite när tungan åker ut och in. För att de barn som sondmatas också ska få smakupplevelser.
Men prata med flickans föräldrar dom vet ju hur dom är med henne och hennes rutiner och om de anser det är lämpligt (bara för dietisten som föreläste för mig tycker det, behöver ju inte alla tycka det)

Föräldrarna känner ju förmodligen till barnets intresse och kan tycka till lite vad hon skulle uppskatta att få i sin påse.

Flickan jag känner kan inte hålla i någonting själv av vilja. Så där får man hjälpa henne.
Hon älskar även sina plastdjur, fast hon inte kan hålla i dem själv, så kan man visa dem för henne och låta henne känna på dem. Och så kan man berätta saker om djuren och visa var olika delar sitter.

En luktsuddis!

I övrigt tycker jag inte alls det måste vara något ätbart i påsen. Fika lär det finnas av i alla fall :)

Tack för alla tips! Hjärtat jag köpte var uppskattat och hon kunde smaka lite klubba :). Allt gick jättebra! Lyckat kalas på det stora hela, vi är slut och huset upp och ner, som det ska vara!

Tack för alla tips! Hjärtat jag köpte var uppskattat och hon kunde smaka lite klubba :). Allt gick jättebra! Lyckat kalas på det stora hela, vi är slut och huset upp och ner, som det ska vara!

Härligt att höra! :banana:

Vill passa på att ge dig en eloge för att du tänkte till - och för att detta barn öht fick en inbjudan! Det är tyvärr inte självklart, har t ex en vän till mig fått erfara. Hon började gråta första gången hennes dotter fick en inbjudan till ett kalas av en förskolekompis... (och hon har gråtit ett antal ggr då dottern inte blivit bjuden. Självklart förstår hon att alla inte kan bjuda alla, men det svider förstås när dottern sgs alltid är bland de som hoppas över. Skillnaden blir ju också rätt märkbar när den andra icke funktionshindrade dotter alltid får gå på kalas).

Jag kan tänka mig att det kan vara så - flickan är i dotterns ålder, och familjen har även en ettåring och en sjuåring, och alla var bjudna. Föräldrarna ringde ändå och kollade att inbjudan även gällde flickan och hennes assistent :crazy:.
Hon verkade ha roligt dock, gillade ballongerna och serpentinerna som hängde i taket :).
Svårt det där med att förklara för barnen varför hon är annorlunda. Dottern har svårt att greppa varför, det blir lite abstrakt. Men hon kramar henne och pratar med henne och tycker synd om henne för att hon inte får godis :).

Föräldrarna ringde ändå och kollade att inbjudan även gällde flickan och hennes assistent :crazy:
Åh men gud så hemskt.

/ ont i hjärtat.

Men hon kramar henne och pratar med henne och tycker synd om henne för att hon inte får godis :).

underbara barn!
av alla saker som kompisen inte kan göra eller uppleva, så var det godiset som var värst.

barn - man bara måste älska deras sätt att tänka och se världen. :love:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 892
Senast: skiesabove
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 482
Senast: Zewz
·
Hästhantering Hej! Vi är i stort och brådskande behov av lastningstips! Jag har ett islandshäststo som vi inte får in i transporten. Hon har varit...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 262
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar