HJÄLP!!! Barfota, flappsko..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare MovieStar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 3 260
M

MovieStar

Hej!
Har nu otroliga problem. För ett och ett halv år sedan skodde jag av min häst och han har sedan dess gått barfota.
Första vintern gick bra då det var mycket snö och han blev bättre och bätter på att även gå där det är halt. Han kan dock inte gå där det är blank-is och det är så denna vinter har sett ut.
Jag har även kommit med i utvecklingsteamet i fälttävlan. Jag är alltså beroende av att kunna rida regelbundet även när det är halt. Går ju inte heller så bra om jag ska träna/tävla på en blöt terräng bana som mest består av lera.
Alternativet att sko finns ju men jag tycker att det stör hovmekanismen och belastar hovväggarna för mycket. Flapskor finns ju, hur mycket bättre är det?
Sen kan jag ju köpa boots men jag har upplevt att då hoven blir mycket "större" blir många hästar klumpigare och det är ju ganska farligt på en terräng bana..
Så vad har ni för erfarenheter? Hur har ev. era hästar påverkats av boots respektive flapskor?
Jag är verkligen behov av hjälp så med minsta kunskap eller erfarenhet svara gärna!:bump:

Sv: HJÄLP!!! Barfota, flappsko..

Nackdelen med bootsen är ju dels att överrullningen blir sämre än med vanlig sko eller barfota. Så är de enda "brodd" som jag sett till boots varit små taggar. Vad jag vet så skulle jag INTE rekomendera att rida ut på en lerig FT bana med endast dessa ynkliga brodd. Ej heller på isiga vägar.

Ska du ha bra grepp på is och snö så är det nog snöklampsula och 4-6 brodd som gäller är jag rädd.

Har aldrig testat flappsko men tror de har samma mini taggar som bootsen.

/Linnea

Nackdelen med bootsen är ju dels att överrullningen blir sämre än med vanlig sko eller barfota. Så är de enda "brodd" som jag sett till boots varit små taggar. Vad jag vet så skulle jag INTE rekomendera att rida ut på en lerig FT bana med endast dessa ynkliga brodd. Ej heller på isiga vägar.

Ska du ha bra grepp på is och snö så är det nog snöklampsula och 4-6 brodd som gäller är jag rädd.

Har aldrig testat flappsko men tror de har samma mini taggar som bootsen.

/Linnea

Tack för svaret! de broddarna till easy boot som jag har sett var ganska stora, däremot så att det ju helt logiskt som du säger med sämre överrullning. Det har jag inte tänkt på. Tror att man kan ha "de vanliga, stora" broddarna till flappsko samt 4/hov då man sätter än sula som går bak. Är dock inte säker så jag för höra mig för..
Ja, lutar nog mot att inte köpa boots just nu..

Ingen som kan bidra med något?;)

Easyboot bygger inte mycket alls på hoven. Det är en tunn gummiboot. Jag använder dem vid halka med 4 isbrodd i varje. Fungerar mycket bra.
Det är vanlig isbrodd fast med annan gänga än de som säljs till järnskor.
Bilder på broddade easyboots finns under www.naturligahovar.se under hästboots/snötest.
:-)

Jag har själv använt flappsko men ej boots. Jag skulle inte använda något av dem vid terrängritt/fälttävlan. Flappskon går bort både pga broddandet men även pga bräckkraften i överrullningen som trots allt blir där järnskon tar slut. Dessutom känns det som att hästen i de påfrestningarna behöver stadga och kraft redan i traktisättningen och då går skor med olika delar bort.

I det här läget förstår jag inte riktigt varför du inte skor med järnsko/brodd. Ja, barfota är det bästa för hoven men förutsättningarna måste även de vara de bästa för barfotagång och det är de inte om man ska träna fälttävlan. Om du absolut måste ha något som efterliknar barfotagång, så prova med hippogrip. De är åtminstone helgjutna och följer hoven när de nötts in, men broddarna är väldigt korta och även om de funkar bättre än man kan tänka sig på vinterunderlag (utom blankis med snötäcke på) så är jag inte helt säker på att de räcker för fäste vid terrängritt.

Jag har själv använt flappsko men ej boots. Jag skulle inte använda något av dem vid terrängritt/fälttävlan. Flappskon går bort både pga broddandet men även pga bräckkraften i överrullningen som trots allt blir där järnskon tar slut. Dessutom känns det som att hästen i de påfrestningarna behöver stadga och kraft redan i traktisättningen och då går skor med olika delar bort.

I det här läget förstår jag inte riktigt varför du inte skor med järnsko/brodd. Ja, barfota är det bästa för hoven men förutsättningarna måste även de vara de bästa för barfotagång och det är de inte om man ska träna fälttävlan. Om du absolut måste ha något som efterliknar barfotagång, så prova med hippogrip. De är åtminstone helgjutna och följer hoven när de nötts in, men broddarna är väldigt korta och även om de funkar bättre än man kan tänka sig på vinterunderlag (utom blankis med snötäcke på) så är jag inte helt säker på att de räcker för fäste vid terrängritt.

Tyckte att jag förklarat det tidigare. Han HAR tidigare stått med skor men jag kände att det inte var hundra. Efter att vi tog av dem har han fått bättre steg, blodcirkulationen har förbättrats och därmed löst derverse problem med stel, låst nacke, länd osv.
Tror inte att det skulle vara så påfrestande för honom att gå terräng med flappskor då han tidigare gjort det barfota, vilket gick utmärkt eftersom att det vat fin och torr bana. Det går det ju dock inte alltid att förlita sig på då de skulle vara livsfarligt att starta under blöta och hala förhållanden.

... Det går det ju dock inte alltid att förlita sig på då de skulle vara livsfarligt att starta under blöta och hala förhållanden.

Ja, precis. Det är det jag menar. Jag tycker inte att något av alternativen du funderar över är tillräckligt bra för att ge hästen säkerhet i terrängritten. Det är inte fråga om hästen kan klara det eller inte, det är fråga om att ge hela hästen bästa förutsättningarna att klara det på ett säkert sätt. Om fästet/stabiliteten under hovarna är för dålig lär hästen antingen inte tordas hoppa eller ännu värre gå omkull. Det skulle inte jag riskera för blodcirkulationens skull. Så mycket förstör inte skoning förutsatt att du har en bra hovslagare förstås.

Jag tycker helt klart att det här är en situation där man som hästägare måste göra ett val. Antingen avstår man från satsningen eller skor man för att ge hästen bästa möjliga förutsättningar att klara av uppgiften, på samma sätt som man inte rider med trasig sadelgjord eller träns som håller på att ramla sönder.

Liknande trådar

Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 551
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 406
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 090
Senast: muslidag
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka