G
Gabrionapamir
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!
ush då de lät inte skoj .. det var när ja skulle backa henne, Endast då som hon reagerade såhär.. ja tack det ska jag försöka göra.. ska absolut inte göra mig av med henne, hon är så snäll annars övrigt
Nej det ska du inte heller då det är en problematik i hennes beteende som uppkommit nu som du skriver. Att bli respekterad och accepterad av en häst är en färskvara, de tar genast chans att ta över rangen så det är som ägare man har ansvar att se till att "prata" och få hästen att förstå vad man vill och kunna läsa och förstå hästen.
Jag har tex ett exempel som kunde sluta illa.
Jag skulle hämta en häst i hagen då ett sto som va ranghög där vände röven till för att sparka bort den hästen jag skulle ta. Båda bakhovarna träffade mig på vardera axel och jag flög med huvudet rakt ner i leran, blev snurrig för det gjorde så jäkla ont då axeln va ur led. När jag vänder mig om så ser jag stoet komma i en jädrans fart, huvudet nere med öronen slickade bakåt och försökte trampa ner mig med framhovarna men jag hann till sist rulla under tråden till andra hagen. När jag väl hämtat mig så satte jag av efter henne och sprang efter henne en bra stund i hagen för att visa att det där accepterade inte jag.
Nu va det så med den hästen att hon hade ett dåligt rykte och allt hade byggts upp av människor som inte förstod henne, när hon ville nosa på dom så smällde de till henne för de va rädda att bli bitna osv. Tacka fan för att hon tappade förtroendet till människan för det va ju den som straffade henne då hon försökte söka kontakt. En sån missförstådd häst kan bli farlig om den hamnar i fel händer. Men jag har svårt att förstå hur man kan resonera att "lösa" problemet genom att radera bort hästen. En annan sak om det pågått länge och man försökt komma fram till vart problemet ligger men när en häst för första gången blir hotfull så är väl inte avlivning det första man tänker på? Inte jag iaf. Va rädd om dig , ta det lugnt och kolla runt efter någon i närheten som har erfarenhet. Det är mitt tips iaf
ush då de lät inte skoj .. det var när ja skulle backa henne, Endast då som hon reagerade såhär.. ja tack det ska jag försöka göra.. ska absolut inte göra mig av med henne, hon är så snäll annars övrigt