Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!
Jag håller mer med om det som Jenny skrev i sitt inlägg, vilket inte betyder att jag tycker du har fel, men i det här fallet så låter det inte som om ägaren har tillräckligt med erfarenhet eller kunskap för att reda ut hästen. Jag anser inte att det är ett misslyckande att säga det är för svårt för mig, jag tycker det visar på självinsikt. En del i ansvaret för ett djur är att backa när man inte kan leva upp till det.
Jo men nu har det kommit fram med tips här om att hitta någon kunnig som kan hjälpa till. Eller att man är två och tex inte longera just nu om det brister i hästens beteende. Man ska alltid fråga sig själv vad man gör för fel och inte direkt tro att det är hästen det är fel på. Hästar är inga leksaker eller små änglar, de har sitt kroppspråk och instinkter vare sig man vill eller inte. Sen beror det ju på hur dan hästen är som individ och hur stark den är i viljan. Visst kan hästar komma till fel sorts människor där kemin eller kunskap inte stämmer överens, i slutändan så anser jag ändå att det kan alltid uppkomma motgångar och brister i kommunikationen som visar sig i både hantering och ridning och då ska man som ägare ta på sig ansvaret att jobba med orsaken. Och då menar jag inte hjälpmedel som bett, spö, sporrar eller annat utan där problemet alltid ligger, just i kommunikationen häst och människa emellan. Det är väl vårat ansvar att lära oss förstå hästen. Att "prata" och lyssna till hästen när den försöker berätta vad som är fel är det minsta man ska göra anser jag. Jag försöker se hästen som den faktiskt är och inte förmänskliga den men det är jag det. Man kan prata med en vägg om denna saken om den man pratar med inte vill se fakta och förstå att hästen är sin egna och inte någon slav under människan som är gjord för att tillfredställa våra behov.
Jag håller mer med om det som Jenny skrev i sitt inlägg, vilket inte betyder att jag tycker du har fel, men i det här fallet så låter det inte som om ägaren har tillräckligt med erfarenhet eller kunskap för att reda ut hästen. Jag anser inte att det är ett misslyckande att säga det är för svårt för mig, jag tycker det visar på självinsikt. En del i ansvaret för ett djur är att backa när man inte kan leva upp till det.