Hjälp att sätta igång igen..

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare VictoryTilly
  • Startdatum Startdatum
V

VictoryTilly

Hej!
Jag är ny här och vet inte riktigt om tråden ligger rätt, men jag chansar och hoppas på det bästa. :p

Jag "har" (äger henne inte än, men ser henne som min egna häst) ett 7 årigt sto vid namn Ginza Töll. Hon skadade sig för några år sedan (blev sparkad och sen fick hon in en pinne i kotan) och har inte tävlat eller blivit riden på cirka två-tre år. Och nu har hon fått föl.
Så i höst, när Ginza förhoppningsvis flyttar ner till mig, så undrar jag hur man sätter igång henne på bästa sätt?
Jag har inte riktigt bestämt vad jag vill ha henne till, men jag vill ändå ha lite idéer om hur jag ska få henne så harmonisk som möjligt redan från början.
Jag vill inte stressa henne till något, utan bygga upp henne från grunden, eftersom hon inte blivit riden på så länge, så vill jag inte göra något fel och ber er därför om tips.
Vill egentligen ha henne som tävlingshäst, så då kan jag fråga det i samma tråd, är det för sent att sätta igång henne nu?

Kommer lite bilder på min stolthet också :)

ginzapuss.jpg

P5160751.jpg

Hon är väldigt grov och stor (syns ganska väl på den första bilden, och jag är ändå 1,75 cm lång ;) ) så alla tips skulle hjälpa mig.

Tack på förhand!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp att sätta igång igen..

Börja om från början precis som en vanlig unghäst med ridningen så du får en säker häst imed att den inte blivit riden på ganska länge. Så man tar det i unghäst steg!

Då får man ju konditionen gratis;) Och sedan börja arbeta henne i backar för att få muskler, så du underlättar för henne när du börjar arbeta med formen ;):D

Menar du sätta igång henne inom travet igen?

I så fall tycker jag du ska börja köra henne också, joggingturer. Börja med kanske 5 min. någon/några ggr i veckan och sen öka 5 min. i veckan tills hon joggar 45 min. utan problem. Då brukar de vara färdiga att börja snabbjobbas med intervaller.

Menar du sätta igång henne inom travet igen?

Det har jag inte riktigt bestämt mig om ännu. Hon kommer vara nästan 8 när hon ens kan börja träna på riktigt (med tanke på fölet), och vem vet när hon blir redo för tävling?
När är det för sent att börja tävla en travhäst egentligen?

Ston får tävla tills de är 10 (till och med det år de fyller)

Man brukar räkna med ett halvår ungefär från noll kondition tills tävlingskondisen är uppbyggd igen om man inte får något stopp.

Grundkonditionen sitter där den sitter, den får de av uppbyggnadsträningen från början.

Hon var tävlingstränad vintern/våren 07/08 och gick hos en proffstränare i januari/februari i år (när ingen visste att hon var dräktig). Så den kondisen har hon fortfarande kvar, bortsett från mammahullet hon har nu. :p

Om man nu börjar träna henne från början, hur många gånger i veckan, och hur långa pass?

Vad roligt att du ev. funderar att träna din häst inför start! :laugh:
Det är är absolut inte för sent. Jag menar, börjar du nu och träna på lugnt och ni kan träna på utan "hinder" så kanske du har henne startklart tills i jan/feb.
Då har hon ju faktiskt hela 3 år kvar på banan. Och det ser dessutom ut att vara en häst som presterat jättefint på banan! (till och med varit med på V75!)
Hon startade för två år sedan och då har hon ju ändå varit aktiv så långt. (Har själv en häst med samma historik som stått två år, so jag tänkte sätt igång nu:o).

Jag tycker du ska börja med att spänna för henne och ta lite korta skritturer i skogen. Varannan dag brukar vara ett riktmärke i början, eller kanske varje om du skrittar korta turer. 30 minuter bör hon fixa med lätthet. Detta får man sen bygga på successivt och då märker man ju hur hon tar träningen och hur hon verkar.
Hade jag varit du hade jag nog testat skritta kanske 4-5 dagar (eller varannan) de första veckorna med 30- minuters pass första veckan för att sedan öka på till kanske 40 nästa vecka osv..... Ganska snart kan man nog lägga in travpass. Svårt att säga, men sen får man ju se efter varje pass hur hon verkar. Kör du i skritt är iaf risken att överanstränga henne minimal.
Lycka till!

Vet du om att du själv kan titta på hennes resultat på travsport.se?
T'änkte eftersom du verkar osäker på när hon startade senast.... det var iaf i slutet av juni - 07.
Jag skulle definitivt gjort ett försök att få henne till start igen.

Senast ändrad:

Vad roligt att du ev. funderar att träna din häst inför start! :laugh:
Det är är absolut inte för sent. Jag menar, börjar du nu och träna på lugnt och ni kan träna på utan "hinder" så kanske du har henne startklart tills i jan/feb.
Då har hon ju faktiskt hela 3 år kvar på banan. Och det ser dessutom ut att vara en häst som presterat jättefint på banan! (till och med varit med på V75!)
Hon startade för två år sedan och då har hon ju ändå varit aktiv så långt. (Har själv en häst med samma historik som stått två år, so jag tänkte sätt igång nu:o).

Jag tycker du ska börja med att spänna för henne och ta lite korta skritturer i skogen. Varannan dag brukar vara ett riktmärke i början, eller kanske varje om du skrittar korta turer. 30 minuter bör hon fixa med lätthet. Detta får man sen bygga på successivt och då märker man ju hur hon tar träningen och hur hon verkar.
Hade jag varit du hade jag nog testat skritta kanske 4-5 dagar (eller varannan) de första veckorna med 30- minuters pass första veckan för att sedan öka på till kanske 40 nästa vecka osv..... Ganska snart kan man nog lägga in travpass. Svårt att säga, men sen får man ju se efter varje pass hur hon verkar. Kör du i skritt är iaf risken att överanstränga henne minimal.
Lycka till!

Vet du om att du själv kan titta på hennes resultat på travsport.se?
T'änkte eftersom du verkar osäker på när hon startade senast.... det var iaf i slutet av juni - 07.

Tack så jättemycket för idéerna.
Ska man träna framför vagn då? Lycka till själv! :)

Det har jag aldrig tänkt på faktiskt.. Tackar.
Åh, nu längtar jag tills jag får sätta igång henne! :D

Tack så jättemycket för idéerna.
Ska man träna framför vagn då? Lycka till själv! :)

Det har jag aldrig tänkt på faktiskt.. Tackar.
Åh, nu längtar jag tills jag får sätta igång henne! :D

Jag tror jag gjorde lite tillägg i mitt inlägg efter att du svarade. :p
Ja jag tycker du kan börja träna henne framför vagn direkt. Hon har vanan inne. Och dessutom grundkondisen. Ridträning funkar ju också toppen.

Hon verkar vara en mycket duktig dam. :laugh:
http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=hestResultat&hestId=538888

TAck!
Berätta gärna hur det går sen!

Har du kört mycket häst innan?

Menar du att hon har föl vid sidan nu? När ska den skiljas av i så fall?

Jag hade en märr som fölade -05 8 år då, hon hade varit avstäld sen september -03 pga hovbensfraktur. På grund av hon hade haft biverkningar av frakturen satte jag igång henne MYCKET försiktigt.

Så är såg mitt program ut.

Varannan dag trav, och började med att trava EN minut. Ökade så upp till 15 minuter. Sen delade jag passen i 2 x 8, nästa dag 2 x 9 ovs. men 5 min. skritt mellan.
När jag var uppe i 2 x 15 delade jag på pass och fortsatte tills jag nådde 45 minuter. Sen ökade jag första passet och kortade det andra tills jag var uppe i 45 minuter.

Nu för tiden skulle jag förmodligen kombinera detta med lätt gymnastik-dressyr men jag ser inte extremt strikt på varannan dag träna - varannan dag vila.

Skritt-pass är otroligt bra för psyket och för att få dem att använda bakdelen rätt så jag skulle nog lägga in några sådana också.

Och med min häst tog det 2 månader innan hon var färdig för att börja provas på banan. Tyvärr fick jag aldrig reda på om det hade fungerat eller ej då hon fick avlivas efter en olyckshändelse samma dag vi skulle ha kört det första riktiga snabbjobbet med henne.

Jo, jag såg det :p

Jo, jag tänkte variera lite, för hon verkar vara lite halvnonchalant ibland. Till det mesta, och jag vill inte att hon ska tappa intresset. Men det här blir nog bra! Hon var ju duktig för inte allt för länge sen :bump:

Jag går travinriktning på Berga så jag kör någon gång i veckan, och har kört hos en amatör någon gång innan. Är väl inte världens kusk, men jag vet i alla fall vad jag gör, för det mesta :p
Det är också därför jag frågar, för jag har inte sån bra koll som ni här på Buke, och vill inte förstöra "min" vackra häst :) Bättre att man frågar en gång för mycket än en gång för lite.

Förresten tycker jag att joggingturer och snabbjobb ska ske för vagn då det är skonsammast mot hästen.

Jajamen, hon har en litet stoföl nu. Jag tror ägarna sa i november någon gång. I början av november.
Tack för svaren.

Usch vad tråkigt! Sånt är aldrig kul :(

Absolut! Men då är det ju inga problem för dig att körträna henne.
Nu tänkte jag dock inte på att hon har föl vid sidan... Jag vet inte hur det är med träningen då? Hur mycket de kan vara borta från fölet osv.....
Det tror jag däremot Ghost vet. :angel:

Jag tränade inte alls innan fölet började vänjas av och sova/äta i egen box.

Det är en grej jag tycker är helt vansinnigt att träna märrarna medan de har föl vid sidan, det måste straffa sig antingen på föl eller stoet.

Det är därför jag inte sätter igång henne nu. Utan när fölet vänjts av.

Tack för alla svaren :)

Det är inte för sent. Men du måste ha med i beräkningen att det kommer ta tid. Framför allt måste du se till att låta det ta tid,och aldrig stressa. Det kommer ge bakslag.
Du har ju en stor fördel i att hästen har tävlat förr. Tävlat riktigt bra dessutom. Sånna hästar brukar vara enklare att sätta igång igen. Om du ska sätta igång henne eller inte beror ju också på vilka ambtioner du har. Om du ser det som ett projekt för dig att lära och hästen har kul,och ta tävlingsresultaten som bonus- so go!
Men det är två saker jag undrar över. Är hon fräsch och frisk nu?
Och framför allt; är säljarna/ägarna( eller vad dom nu som har henne är) medveta om att du funderar på att sätta igång henne?

Det är inte för sent. Men du måste ha med i beräkningen att det kommer ta tid. Framför allt måste du se till att låta det ta tid,och aldrig stressa. Det kommer ge bakslag.
Du har ju en stor fördel i att hästen har tävlat förr. Tävlat riktigt bra dessutom. Sånna hästar brukar vara enklare att sätta igång igen. Om du ska sätta igång henne eller inte beror ju också på vilka ambtioner du har. Om du ser det som ett projekt för dig att lära och hästen har kul,och ta tävlingsresultaten som bonus- so go!
Men det är två saker jag undrar över. Är hon fräsch och frisk nu?
Och framför allt; är säljarna/ägarna( eller vad dom nu som har henne är) medveta om att du funderar på att sätta igång henne?

Hon är fräsch och frisk nu. Det har hon alltid varit. :)
Ja, det var "deras" idé. Dom ville egentligen sätta igång henne själv (vad jag förstod) men eftersom jag verkligen älskar henne och vill ta hand om henne även om hon inte skulle bli tävlingshäst igen så tyckte dom att jag kunde få chansen och testa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar