Hjälp att "modernisera" 1:a-hjälpen-väskan

Ponnytant

Trådstartare
Hej!
Jag hade tyvärr anledning att ha framme mina grejor för sårbehandling förra veckan. Såg att en del grejor är out-dated så nu ska jag göra en grundlig översyn. Tänkte först köpa ett färdigt kit, men efter att ha kollat runt lite inser jag att jag nog vill köpa "separata enheter" istället.

Efter att ha kollat i hästshopen och på nätet märker jag att det har kommit väldigt mycket nytt och att en del märken försvunnit. Eftersom jag i princip vill "börja om från början" så tänkte jag höra med er om era erfarenheter av olika geggor och flytande grejor.

Har ni hittat några nya favoriter på senare år och vilka klassiker vill ni absolut inte vara utan?

Sv: Hjälp att "modernisera" 1:a-hjälpen-väskan

Lägger till att jag i första hand tänker på just "1:a hjälpen" - gärna typ flera-i-ett / universalprodukter. Så få saker som möjligt för "bredast" användning alltså. :-)

Nr 1 är: KOKSALT! On mass! Apoteket har jättekäcka förpackningar med en massa småflaskor i. (I plast). Sen är rejält med wetwrap ett måste och bomullspadar, febertermometer, sterila kompresser (inte de där med glatt yta), sårspray som inte kapslar in skiten, sterila handskar, bomull (inte bollar utan bomull i ett långt sjok), sax, Jodopax (men detta skall man använda med försiktighet eftersom det bränner sönder cellerna som hjälper till med läkningen också). Heter det cellerna? :confused: I vilket fall, ibland behöver man Jodopax. Sen har jag en jättebra salva som jag brukar använda om det behövs, men jag kommer inte ihåg vad den heter?? En vit tub med grön text... Har funnits i en massa år och kostar en del men är jättebra. Tar kål på bakterier och man kan köpa den receptfritt.
En burk med nån trätjäraprodukt kan också vara bra eftersom det dämpar eventuell klåda om hästen får något bett eller utslag.

Procell heter salvan kom jag just på! :)

Senast ändrad:

Koksalt för sårtvätt.
Stor rulle bomull.
Solvalinekompresser (de fastnar inte i såret så lätt).
Oelastisk gasbinda.
Termometer.
Brems.
Vit vaselin.
Lägger till handskar och wetflex.

Lägg jodopaxen långt in på hyllan, den behöver du bara för av ytdesinfektion. Den ska inte komma i närheten av ett öppet sår.

På det klarar du dig långt. :)

Senast ändrad:

Jag klarar mig inte utan

- Koksalt
- Jodopax
- Wetwrap
- Bomull
- Termometer
- Plasthandskar
- Sterila kompresser
- Animalintex
- Gasbinda
- Hibitane
- Hibiscrub
- Sårspray
- Smug (eller vad det heter)
- Sax
- Silvertejp

Sen har jag massor av salvor och liniment som jag mer eller mindre använder.

Silvertejp är faktiskt oumbärligt! Fast jag brukar mest ha det och tejpa fast skorna om de börjar glappa... :D Silvertejp är i vilket fall varje hästägares bästa vän! :)

Det jag absolut inte är utan är väteperoxid. Jag använder uteslutande det och koksaltlösning vid sårvärd och de senare kokar man ju bäst själv.
Arnicapiller finns också alltid hemma.

Sedan vill jag ha tjärsalva och den gula vad den nu heter (hästsalva?) hemma.

Övrigt:
Sårsaxar, pincetter, sprutor i olika storlekar.
Bomull, gamgee, kompresser, gasbinda, lindor, wet wraps, engångshandskar, termometer, handdukar, brems, osv.

jodopax, vaselin, babyolja, sårplast, osv

Utöver detta har jag diverse produkter som alla kommit tillhanda en gång eller annan men det som står överst är viktigast.

Tack för svar (jag la just in en rulle silvertejp i bilen!) :-) Fortsätter lite:
- Finns det några NYA produkter som ni upptäckt på senare tid och som ni inte förstår att ni klarat er utan tidigare?
- Om ni skulle ha max 4 produkter (undantaget termometer, bomull och sådant) - vilka skulle det vara?

Lägger till att jag är ute efter att förnya min 1:a hjälpenväska som ska vara så lätt som möjligt som man snabbt kan plocka fram vid behov. Jag har ett OK stallapotek hemma i garaget (2,5 mil från hästen) och så finns det ett i stallet - men det tar tid att rota och hitta där.

Tack för svar (jag la just in en rulle silvertejp i bilen!) :-) Fortsätter lite:
- Finns det några NYA produkter som ni upptäckt på senare tid och som ni inte förstår att ni klarat er utan tidigare?
- Om ni skulle ha max 4 produkter (undantaget termometer, bomull och sådant) - vilka skulle det vara?

Lägger till att jag är ute efter att förnya min 1:a hjälpenväska som ska vara så lätt som möjligt som man snabbt kan plocka fram vid behov. Jag har ett OK stallapotek hemma i garaget (2,5 mil från hästen) och så finns det ett i stallet - men det tar tid att rota och hitta där.

Mina saker som jag inte klarar mig utan är:
Färdig koksaltlösning
Animalintex
Gamgee
Vetwrap
Bonus: silvertejp

Dessutom är det alltid bra att ha en vattenkokare i stallet, så att man kan koka upp vatten vid behov.

Hörde av en tjej som hade jobbat som hästskötare i Tyskland att de alltid hade surkål på burk hemma. Detta använde de tydligen om det var risk för hovböld och packade hovarna fulla med över natten. :confused:

Isåfall skulle jag säga Hibitane, Smug (heter säkert något annat på svenska), Animalintex och Sårspray

Det mesta bra-att-ha har redan nämnts.

Även jag vill påpeka att jodopax (alt. klorohexedin) är fruktansvärt bra att ha, och visst man kan tvätta sår med det i värsta fall. Jag har alltid en flaska blandat i stalet. Det är bra att rengöra hovarna med (både svamp och bakteriedödande) om inte annat (väteperoxid är också bra till det, man ser när det blir rent - det bubblar mindre). Jodopax dödar både bakterier och levande hudvvnad. Så för att undvika "svallkött" ska man inte ha jodopax. Jodopax använder man annars enbart på djupa sår där man inte vill att ytan ska läka ihop, eller väldigt stora (till ytan) sår som ska läka från kanten och inåt för att inte orsaka problem.

Koksalt är annars sårrengöring nummer 1!

Mitt till att kompletera lådan med är tamponger bra! De är suveräna som tryckkompresser och ligger dessutom praktiskt förpackade i sterila påsar en och en. Bra till lite mindre sår som kanske inte behöver en fullstor tryckkompress.

Snögg (finns på apoteket för en billig peng) är också väldigt bra. Det är som en sorts självhäftande skummgummibandage. Bra att sätta lite över sår som håller på att läka då såren ska hållas luftigt för att torka utan att det kommer smuts eller flugor i såret.

..//Snögg (finns på apoteket för en billig peng) är också väldigt bra. Det är som en sorts självhäftande skummgummibandage. Bra att sätta lite över sår som håller på att läka då såren ska hållas luftigt för att torka utan att det kommer smuts eller flugor i såret.

Det där var nytt för mig - det ska jag skaffa bums! Tack!

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 902
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 623
Senast: Jeps
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
104 308
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Hund som slickar maniskt på en tass

Hästrelaterat

Tillbaka