hjälp angående eltråd

NightRain

Trådstartare
Visste inte var jag skulle lägga detta så lägg det gärna rätt.

kommer nu att byta stall. En sak oroar mig med hagarna. De är sån där blanktråd eller vad det heter sån som ser ut som ståltråd.
kan hästarna fasta i den om nåt djur skulle råka riva ner? OM den skulle fastna går tråden då av? (Var en som sa att de skulle gå av)

Behöver jag oroa mig för detta staketet?

Det finns för- och nackdelar med alla typer av tråd, enligt min erfarenhet går den av, lättare än elrep, medan andra tycker det är en styggelse och vise versa. Ska jag vara ärlig så har jag aldrig varit med om någon tråd som inte har gått av. Det finns massor att oroa sig när det gäller hästarna, det bästa är att läsa på och sen utifrån det ta ett beslut om vad man ska göra och inte. Jag tycker inte att du behöver oroa dig, men någon kommer säkert skriva motsatsen :)

Okej tack. Har ingen erfarenhet av just den typen av tråd, men de ser ut som att de skulle vara jättestarkt då de är metall :-P men då kanske jagi te behöver oroa mig. Har blivit lite nojjig på sista tiden med hästarna vet inte varför :-P

Jag har gett upp mina elband nu och gått over till vanlig eltråd. Det blåser mycket här och banden blåser lätt sönder. Elrep vågar jag inte ha eftersom jag har fått för mig att det inte går av utan lättare skadar hästen. Min upplevelse är att vanlig eltråd lätt går av om hästarna skulle springa igenom.

Om den är väldigt blank kan det vara aluminiumtråd - enligt mig det bästa man kan stängsla med. Den går av vid 75 kg belastning (2 mm) och orsakar inga skador alls. Dessutom är den lätt att hantera och leder ström bättre än något annat.

Det enda jag hade oroat mig för med sån tråd är att vid utsläpp i ny hage osv att den syns så dåligt . Risk att hästarna springer igenom pga det . Lätt avhjälpt om man knyter plastband med jämna mellanrum på tråden innan utsläpp i okänd hage så syns den bättre . Jag har gjort så i vissa fall även på vanlig eltråd om hästarna inte gått i den hagen tidigare , alternativt om hästarna gått i hagen tidigare men man ändrat ngt staket /stängselmässigt som de inte är vana vid sen tidigare .

Senast ändrad:
Jag har gett upp mina elband nu och gått over till vanlig eltråd. Det blåser mycket här och banden blåser lätt sönder. Elrep vågar jag inte ha eftersom jag har fått för mig att det inte går av utan lättare skadar hästen. Min upplevelse är att vanlig eltråd lätt går av om hästarna skulle springa igenom.

Fast blir det inte att ni pratar om helt olika typer av eltråd nu tänker jag ? Vad menar du med"gått över till vanlig eltråd " och "elrep" och vad menar @warg med "tråd som ser ut som aluminiumtråd" ?

Jag pratar om vanlig eltråd, inte aluminium, men warg tog fasta på att tråden var väldigt blank (ts beskrivning) och menade då att det kunde röra sig om aluminium. Sen skrev jag bara att jag inte vill ha elrep eftersom jag har sett ett par fula skador av det. Men det kan säkert bli fula skador av alla slags tråd så det är ju ingen fakta i sig mer än en förklaring om varför jag valt det jag gjort.

Kan tillägga att jag brukar ha två trådar vanlig eltråd och en tråd med elband, men eftersom man efter varje storm får springa o laga så sätter jag inte upp det längre, annars är det ju bra iom att staketet synsn på långt håll. Så jag kan sätta upp en tillfällig hage med elband som ändå snart ska ner :)

Kan tillägga att jag brukar ha två trådar vanlig eltråd och en tråd med elband, men eftersom man efter varje storm får springa o laga så sätter jag inte upp det längre, annars är det ju bra iom att staketet synsn på långt håll. Så jag kan sätta upp en tillfällig hage med elband som ändå snart ska ner :)
Fast jag fattade TS som att det handlar om ren metalltråd dvs inte elrep/elband osv som nog ni avser med era svar ? Vad avses med elrep /eltråd osv i sammanhanget vad är def på elREP tex jmf med eltråd enligt er? EL BAND förstår jag definitivt vad du menar de är de de som är just band och inte tråd . De är som du säger jättekänsliga för väder /vind/djur som går igenom de osv . Men TS pratar ju om den tjocka kompakta metalleltråden ?

Senast ändrad:
Det enda jag hade oroat mig för med sån tråd är att vid utsläpp i ny hage osv att den syns så dåligt . Risk att hästarna springer igenom pga det . Lätt avhjälpt om man knyter plastband med jämna mellanrum på tråden innan utsläpp i okänd hage så syns den bättre . Jag har gjort så i vissa fall även på vanlig eltråd om hästarna inte gått i den hagen tidigare , alternativt om hästarna gått i hagen tidigare men man ändrat ngt staket /stängselmässigt som de inte är vana vid sen tidigare .
Ny hage (beroende på hur stor den är såklart) går jag ett varv med kusen så de lär sig gränsen. Brukar funka mycket bra.
Är den riktigt stor känns det som om det ska mycket otur till för att de ska braka in i den om de rejsar.

Fast jag fattade TS som att det handlar om ren metalltråd dvs inte elrep/elband osv som nog ni avser med era svar ? Vad avses med elrep /eltråd osv i sammanhanget vad är def på elREP tex jmf med eltråd enligt er? EL BAND förstår jag definitivt vad du menar de är de de som är just band och inte tråd . De är som du säger jättekänsliga för väder /vind/djur som går igenom de osv . Men TS pratar ju om den tjocka kompakta metalleltråden ?
Ja ts pratar om den vanliga eltråden har jag också fått för mig, men jag tog upp de andra för att jämföra, eftersom ts verkade osäker om vanlig eltråd. Så då gjorde jag bara en enkel jämförelse :) och sa varför jag tycker den är bra.

Jag har två hästar i min närhet som fastnat i eltråd, den ena fick in båda bakbenen som 1-åring och vred runt, blev så klart liggandes rätt länge innan det upptäcktes och då hade tråden skurit sig in rätt långt. Låååååång konvalecens men den blev bra och gick 140 som 7-åring (ingen koll sen, bara hört att den går svårklass, är 9 nu tror jag), breeders, Falsterbo, unghäst-VM.
Den andra fastnade som föl, fick tyvärr bara in ena bak vilket gjorde skadorna värre, det mesta var utom benet kan man säga. Lång konvalecens även där men togs ändå bort som 2-åring när senan small av igen.

Så ja... Jag har elrep. Det går sönder.

Har själv aluminium tråd nu efter jag testat några olika under åren med häst och är frälst då tråden går av vid 70 kg och lågt motstånd och tråden håller inne en som varit rymmare i 20 år.

Som all annan tråd är det viktigt att hålla den sträckt för att minska skade risken.

I nya eller omgjorda hagar går/rider jag runt några varv för att visa hagen.

När vi skulle stängsla nytt pratade stallägaren med en veterinär. Hen ansåg att metalltråd var det bästa, för om hästen skulle gå igenom blir det ett rakt sår som är lättare att sy igen jämfört med eltråd av plats och metall som lätt trasar sig.
Sant eller ej, jag vet inte. Vi har ståltråd (eller om det är aluminium, jag vet inte) på de nedersta två och vitt band överst. De nedersta håller sig sträckta, går inte av i blåsten och håller både hästar och får på rätt sida.

Det enda jag ogillar med den är att den är så jäkla besvärlig att sätta upp ;)

När vi skulle stängsla nytt pratade stallägaren med en veterinär. Hen ansåg att metalltråd var det bästa, för om hästen skulle gå igenom blir det ett rakt sår som är lättare att sy igen jämfört med eltråd av plats och metall som lätt trasar sig.
Sant eller ej, jag vet inte. Vi har ståltråd (eller om det är aluminium, jag vet inte) på de nedersta två och vitt band överst. De nedersta håller sig sträckta, går inte av i blåsten och håller både hästar och får på rätt sida.

Det enda jag ogillar med den är att den är så jäkla besvärlig att sätta upp ;)
Är den besvärlig att sätta upp är det järntråd! Aluminium är en mjukare metall, vilket gör tråden mycket mer lätthanterlig. Enda nackdelen med aluminium som jag ser det är att handtag och matarledningar är av järn, vilket orsakar korrosion där de två olika metallerna möts. Men tänker man till lite när man sätter upp staketet behöver det inte vara ett jätteproblem.

tack för alla svar.. detta är en tråd som ser ut som ståltråd.. sen omde är aluminium eller järn de vet jag inte.. de är alltså inte nåt slags rep eller så med småmetalltrådar i utan ren metall.. ska upp på torsdag så kommer då att höra med honom vilket material det är.. men när jag läst lite vad ni skrivit så behöver jag nog inte vara så orolig=)

men tänkte på en sak,, om tråden mot förmodan skulle hamna på marken.. är de väl ändå ganska svårt att hästen snor in tex ena benet i den? den ligger väl plant på marken så att säga.. en eltråd kan ju bli till en "boll " lättare än denna tråden?

sen tänkte jag åxå på de.. vi får nog gå med hästarna en bit runt staketet så att dom får se de (vet ej hur stor hagen är, men är den jättestor ska de nog som sagt mycket till kanske innan dom skulle råka springa genom?)

Många jämför elbandsskadornas (elreps?) verkan minst lika illa som taggtrådsskadorna. Bara olika sorts skador. Taggtråd fläker upp medan band och rep skär av......djupt.

Skulle nog tro att järn- eller aluminiumtråd är bäst ur den synpunkten.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 787
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 834
Senast: cewe
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 977
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hur får man barn att leka hemma?
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen