hjälp ang min 6åring..

B

Blue Diamond

Hej.
skulle behöva lite hjälp/tips när det gäller min 6åring...

kan tillägga att jag dock inte haft han så himla länge,
men..

för att göra en lång historia kort så gick det så himla bra i början, gick i stabil form och jobbade bra med ryggen i både skritt o trav. men förra v började jag träna lite galopp med han (han är fd travare). det gick jättebra det med.
men nu när jag ska trava o man rider på fältet, ridbanan lr ute kör han upp huvudet sänker ryggen å vill bara springa.. ja vet o har märkt att han tycker det är jätteroligt att få springa.
han har fått både mer hull o muskler sen ja köpte han...

hur kan ja göra för att han ska bli lite lugnare o hitta tillbaka till den harmoniska sidan?

vill egentligen inte rida med hjälptyglar. men det kanske skulle vara bra om man kunde ta hjälp av nån typ av såna ngn dag i v iaf??

/fundersam..:confused:

Sv: hjälp ang min 6åring..

Vänta med att galoppera på honom ute tills du har kontroll på honom på ridbanan. Rid många övergångar skritt-trav och träna t.ex. på galoppfattningar och max 5 språng. Tillåt honom aldrig att springa iväg utan hästen ska gå i det tempo som du bestämmer. Det gäller att du är reaktionssnabb och tar tag i honom om han springer iväg eller smygökar tempot oavsett gångart.
Ta lektioner för någon bra tränare. Rid lite andra hästar för att lära dig mer.

/V

jo men eftersom han är fd travare kan man inte börja galoppera på ridbanan. utan har gjort det på våran ovalbana, han får då mkt utrymme o kan jobba sitt eget tempo eftersom han måste kunna börja bära sig sj i galoppen. sen är det inte så lätt att göra galoppfattningar än när han inte lärt sig det. ska börja med den träningen när han fått lite snurr på galoppen:)
ute galopperar jag inte mer än om han bjuder till det sj... så det är mest skritt o trav..

övergångar tränar jag på massor, både på ridbanan o när ja rider ut. men eftersom han är ung vill ja inte rida på banan så mkt.

tack iaf!

Senast ändrad av en moderator:

jo men eftersom han är fd travare kan man inte börja galoppera på ridbanan. utan har gjort det på våran ovalbana, han får då mkt utrymme o kan jobba sitt eget tempo eftersom han måste kunna börja bära sig sj i galoppen. sen är det inte så lätt att göra galoppfattningar än när han inte lärt sig det. ska börja med den träningen när han fått lite snurr på galoppen:)
ute galopperar jag inte mer än om han bjuder till det sj... så det är mest skritt o trav..

övergångar tränar jag på massor, både på ridbanan o när ja rider ut. men eftersom han är ung vill ja inte rida på banan så mkt.

tack iaf!

Varför skulle inte en fd travare kunna galoppera på ridbanan? Går det så fort i galoppen att ridbanan inte räcker till så ska man inte galoppera alls för hästen r uppenbarligen inte stark nog att bära sig. Och att galoppera utan att ha lärt hästen fatta galopp lugnt och sansat gör mer skada n nytta.

Börja med att lära hästen fatta galopp innan du galopperar. Lämligen i longerlina, lägga tre - fem minuter innan du sitter upp så sitter det på ett par veckor. JAGA INTE in hästen i galopp utan ge kommando när du ser att hästen självmant bjuder (till galopp, inte till att springa fortare), timing är som i all hästhantering jätteviktigt.
När hästen kan fatta lugn galopp ur lugn trav utan att stressa så kan man galoppera uppsuttet. Hur lång tid det tar beror på ryttarens skicklighet, timing och häsens fallenhet, muskelstatus, exsteriör, arbetsvilja osv. Det kan ta ett halvår. Eller en vecka. Jag har en som fattade lug galopp på första försöket och som har otroligt lätt för galopp. Och familjen har haft en som helt rligt aldrig blev klar för galopp mer än en kortsida eller en halv volt trots att hon aldrig gått på travet och reds korrekt och balanserat redan från början. Hon hade helt enkelt exteriören emot sig. Och reds nästan uteslutande i skritt och trav, någon galopp på uteritt men oftast inte.

det är väl självklart att man inte jagar in hästen i galopp!!!
han fattar galopp genom röstkommando.. både i lina å utan:)
tror bara det var en svacka vi va nere i... går kanooon nu:D

de ända är att han har lite svårare i ett varv...men har märkt goda resultat efter bara 3 ggr.:banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 377
Senast: Solstig
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 693
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat