Hjälp ang hblhingt

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare miracel
  • Startdatum Startdatum
M

miracel

Hej,

tänkte be om hjälp då jag tänkt betäcka mitt 16åriga halvblodsto till våren. Försökte redan i våras men de slutade i katastrof, först tog hon sig inte, sen fick hingsten stelkramp och nu är han tyvärr död. Men de är bara å försöka igen och med lite tur och med er hjälp kanske jag hittar en hingst som passar min dam...

Lite info om henne:
Min dam heter Pans Kanel är som sagt 16år, hon har ett underbart psyke och vacker utstrålning. Hon är 160cm och jag önskar nog att fölet blir ungefär lika stor, kanske något större. Hon älskar att hoppa och gör de mkt bra.

Lite stam:
e. Pans Kardinal 781
ee. Kaliber 574
eee. Utrillo 432
ue. Kew Gardens xx

Bild: finns på 5januari 2007
http://dooleys.bilddagboken.se/

Tacksam för alla tips jag kan få!
MVH Josefin

Sv: Hjälp ang hblhingt

Om jag inte tänker helt fel nu (är lite yrslig så här på morgonkanten) så är två ston med samma möderne betäckta el har fått föl e His Highness. Dvs alla tre stona har samma uppfödare, dock olika ägare.

Jag kan pm:a vilka ston det är och bilder på fölet som fötts i år!

Mvh C

Kan visst inte pm:a. Hör av dig om du vill veta mer. Dock är dessa avkommor avlade mer för dressyr. Men det fölet som föddes i år är riktigt fint!

En väldigt nära släkting till din häst, Pans Kaprifol, e: Kaliber u: Pans Gardenia, har lämnat väldigt fina hästar med Master, exempelvis denna:

http://www.stallavena.se/?H%E4star_vi_s%E5lt:Matteus_av_Ena

En annan halvsyster (samma möderne) har gett den godkända hingsten Maxum 991 tillsammans med Master.

Så Master-blod vore kanske ett alternativ?

Det är ju fint möderne på ditt sto, så det är kul att du vill sätta henne i avel!

Senast ändrad:

Pans Kaprifol är ett av stona som lämnat fin avkomma efter HH också. Mycket bra möderne på de stona, verkligen prestationsstammade!!

Det verkar som du har ett sto med väldokumenterad och bra stam. Om jag var du skulle jag ta kontakt med hennes uppfödare eller kolla stolinjens avkommor, vilka de som är närmast släkt med henne har lämnat bra avkommor med.
Men jag tror helt klart att HH är ett mycket hett alternativ. Finns det något sto han inte skulle passa till? ;)
En annan dressyrhingst som jag ska kolla upp på bruks är Daytona, det lilla jag såg på den bilden så såg han ytterst intressant ut.
Ulrika

Jag såg Daytona på Flyingedagararna och visst är det en fin häst. Men han har inte så mycket luft i gången, så vill man ha en avkomma med lite mer uttryck i sin gång är HH betdligt bättre val :)!

Va roligt då är Pans Kaprifol och Kanel helsyskon, Gardenia är mamma till Kanel också :)

Senast ändrad av en moderator:

Tack för alla tips, undrar dock om ni inte vet några bra hopphingstar??

Tacksam för alla tips ja kan få :)

/josefin

Va roligt då är Pans Kaprifol och Kanel helsyskon, Gardenia är mamma till Kanel också :)

Nej, de är inte helsyskon. Pans Kaprifol är e: Kaliber, din häst är e: Pans Kardinal.

Men de är väldigt nära släkt, eftersom Pans Kardinal är e: Kaliber.

Din häst har ett helsyskon, men den har inte använts i aveln.

Din häst har en stam som har visat sig ge väldigt bra dressyrhästar, så det vore synd, tycker jag, att lägga en ren hopphingst på henne.

ojojoj, tack för de. Har inte vart helt me idag så jag såg inte att de hade olika pappor. Tack :)

ang hingst, så behöver de inte vara ren hopphingst. Jag ser gärna att han har både dressyr biten och hopp biten.

Hej!!!
Vi är uppödare till Kanel och fick av en tillfällighet reda på att du hade frågor om lämplig hingst till henne. Jag kan tala om att hennes mamma som är 28 år fortfarande lever och är vid god vigör, hon har som stuteriets äldsta och mest älskade häst många förmåner..... Vi har 20 hästar på vårt stuteri, några mkt fina avelsston är syskon till din häst. Gardenia är en helt fantastisk häst och blev på sin tid en av sveriges yngsta ELIT-ston. Du får gärna kontakta mig, gå in på vår hemsida och maila därifrån. www.stuteripetterpan.se

Jag hade ett tag ett sto som var efter Master - Krocket (e Kaliber) - Kew Gardens och just den hästen var inte bara ful, hon var väldigt knepig också.

Men måndagsexemplar finns ju alltid. Mamman var inte speciellt vacker hon heller, och hård som sten i skallen.

Aha, där fick vi förklaringen på att en hovböld kunde sluta så illa, lät lite konstigt när det enda som skrevs var att han dog pga en hovböld. Sedan kan man ju tycka att det är lite egendomligt att man inte har hästen vaccinerad mot stelkramp.

Aha, där fick vi förklaringen på att en hovböld kunde sluta så illa, lät lite konstigt när det enda som skrevs var att han dog pga en hovböld. Sedan kan man ju tycka att det är lite egendomligt att man inte har hästen vaccinerad mot stelkramp.

Vilken förlust helt i onödan :(

Vad jag fick veta va han vaccinerad mot stelkramp... Men de kan tydligen sluta illa ändå.

Liknande trådar

G
Avel Ska hämta hem en ny häst nästa helg. Vill ha lite tips på passande hingstar till henne, Ska vara hoppstammad hingst som förärver...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
14 282
Senast: Galopphopp
·
R
Avel Har ett sto med stammen: e: Tabac 699 ee: Bonaparte 566 eee: Utrillo 432 ue: Arram 564 ue: Nepal 390 uee:Polatsten 319 Just nu...
Svar
3
· Visningar
995
Senast: Fiorano
·
Avel Är rätt okunnig angående härstammning och så. Ska betäcka nästa vår och vill nu fördjupa mig i detta ämne, och tänkte lämpligen börja...
Svar
6
· Visningar
991
Senast: Görel
·
S
Avel Efter mycket om och men av letande mellan olika raser såsom: andalusier, p.r.e, knabstruper och fredriksborgare slutar det med att jag...
Svar
18
· Visningar
3 104
Senast: Xeline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka