Hopphingst som förärver smått ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Galopphopp
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hopphingst som förärver smått ?

algothuvud.jpg

Jag föreslår att du tittar på Algot 1182 som är placerad 1.50-hoppning och är e. Cardento u. Amy (42) 15091 ue. Corland - Marcellus.

Han är liten (ca 161 som fullvuxen), smidig och har fina gångarter. Cardento är en superförvärvare och både mor (160 cm) och mormor (162 cm) är själva placerad i medelsvår hoppning.

Vid 3-årstestet fick Algot 887 779 på exteriör och gångarter samt 9-10 i hoppning. Vid kvalitetbedömningen som 4-åring fick han 89888=41 på exteriör och gångarter vid hand, 779/8 på uppsuttna gångarter samt 8-9 i hoppning.

När han godkändes vid bruksprovet fick han 89877=39.
Alltså fina poäng vid olika tillfällen.

algotsida.jpg

åhh så fin :love:

Orkade inte läsa alla inlägg....

Iowa?

Saxat:

Inom hopphästaveln har vi det ovanligt väl förspänt med många ston i sport och avel efter sådana internationella storheter som Cortez, Robin Z, Irco Marco och Irco Mena. Det är ytterst angeläget att bra ston efter dessa hingstar och efter Turban Rose nu sätts in i aveln. Ifråga om stona efter Robin Z, Irco Marco och Turban Rose synes det i många fall vara befogat att använda lite mer högställda hingstar med fullblodsinslag och god halsansättning. Exempel på sådana hingstar är de med Landgraf nära i stammen, såsom Landlord, Leuthen, Roderik och Quite Easy. Den senare otroligt välstammade sonen till Quidam de Revel hade en liten, men osedvanligt bra första årgång i Danmark och som gav eko vid årets Herning-gala.

Av yngre internationellt framgångsrika hingstar med lämplig typ och lovande unghästar efter sig synes Cardento (e. Capitol) och Cortus (e. Cantus) vara mycket intressanta för vår avel. Robin Z är, som numera ensam ”matador”, självfallet oerhört viktig att utnyttja även fortsättningsvis. För bästa resultat bör han användas till lätta ston. I övrigt har vi en hel rad framstående hopphingstar som kan förväntas föra aveln framåt: Everest (e. Nimmerdor), och Feliciano (e. Irco Marco) hör till de mest meriterade. Man bör dock beakta att de ibland ger hästar av lite lågställd typ.

Till det mindre slaget, men ”naggande goda” individer för hoppsporten hör hingstarna Iowa (e. Libero H), Non Stop R (e. Lux Z) och i Unghäst VM meriterade svenskuppfödningen Nostradamus (e. Nocturne)."

För Avelsrådet och Avelsvärderingsnämnden

Jan Philipsson & Karl-Henrik Heimdahl

Orkade inte läsa alla inlägg....

Iowa?

Saxat:

Inom hopphästaveln har vi det ovanligt väl förspänt med många ston i sport och avel efter sådana internationella storheter som Cortez, Robin Z, Irco Marco och Irco Mena. Det är ytterst angeläget att bra ston efter dessa hingstar och efter Turban Rose nu sätts in i aveln. Ifråga om stona efter Robin Z, Irco Marco och Turban Rose synes det i många fall vara befogat att använda lite mer högställda hingstar med fullblodsinslag och god halsansättning. Exempel på sådana hingstar är de med Landgraf nära i stammen, såsom Landlord, Leuthen, Roderik och Quite Easy. Den senare otroligt välstammade sonen till Quidam de Revel hade en liten, men osedvanligt bra första årgång i Danmark och som gav eko vid årets Herning-gala.

Av yngre internationellt framgångsrika hingstar med lämplig typ och lovande unghästar efter sig synes Cardento (e. Capitol) och Cortus (e. Cantus) vara mycket intressanta för vår avel. Robin Z är, som numera ensam ”matador”, självfallet oerhört viktig att utnyttja även fortsättningsvis. För bästa resultat bör han användas till lätta ston. I övrigt har vi en hel rad framstående hopphingstar som kan förväntas föra aveln framåt: Everest (e. Nimmerdor), och Feliciano (e. Irco Marco) hör till de mest meriterade. Man bör dock beakta att de ibland ger hästar av lite lågställd typ.

Till det mindre slaget, men ”naggande goda” individer för hoppsporten hör hingstarna Iowa (e. Libero H), Non Stop R (e. Lux Z) och i Unghäst VM meriterade svenskuppfödningen Nostradamus (e. Nocturne)."

För Avelsrådet och Avelsvärderingsnämnden

Jan Philipsson & Karl-Henrik Heimdahl

Jag gillade Iowa och Nostradamus. Men aldrig hört talas om dom tidigare :) spännande att få veta lite mer,.

Iowa har hög ridbarhet och är en trevlig individ.

Ta dirco hästak, har två avkommor hemma. kanontemperament och kapacitet! :)

Ta dirco hästak, har två avkommor hemma. kanontemperament och kapacitet! :)

ja han står som nr:1 på listan ialla fall. hur höga är dom? Du har inga bilder att visa?? hur verkar verksamhten vara, seriös?

Flipper D'Elle kanske? En av mina favorithingstar :D

Titta på Tornesch (Lux-Libero H), Malin Baryards nya stjärna! Har fått flera föl efter honom med olika mödrar och blod som blivit jättefina! Han är ju inte så gammal men han vann sitt bruksprov, tävlar internationellt och har ju en guldkantad stamtavla....:)

Jag kan inte hitta alls mycket om honom... har du info och bilder så skicka gärna.

Här

Det finns mycket på youtube också. Jag vet inte om ngn tar in på honom i Sverige dock.
Ol Metta finns också, han är son till Flipper D'Elle och Eklunda tar in semin. Du kan titta på Eklundas hemsida.

Jag kan inte hitta alls mycket om honom... har du info och bilder så skicka gärna.

Flipper D´elle är en riktig liten kanon med ett hjärta som ett lejon (den lilla giganten som han kallas ;) ) finns bara på fryst, vi kommer troligen att vara några som plockar in honom ihop, så är du seriöst intresserad skicka PM :)

Flipper D´elle är en riktig liten kanon med ett hjärta som ett lejon (den lilla giganten som han kallas ;) ) finns bara på fryst, vi kommer troligen att vara några som plockar in honom ihop, så är du seriöst intresserad skicka PM :)

Gahhhhh jag MÅSTE skaffa ett sto! :D

Highlight borde ju lämna smått eftersom han verkar i ponny avel också, han tävlar ju i både dressyr och hoppning. Han lämnat godkänd ponnyhingsten Lotus som tävlar i högsta nivån i dressyr för ponny.

Det ligger inte så stort på stolinjen. Mor 163,mormor 156. Har du kollat upp stl på hennes 3 andra föl?

Det ligger inte så stort på stolinjen. Mor 163,mormor 156. Har du kollat upp stl på hennes 3 andra föl?

Dom två sista fölen är ju väldigt unga så där finns ingen slutmätning. hon fick jus sista 2009. det andra 2008 har jag för mig och det första är nog runt 4-5 år nu..

Dom två sista fölen är ju väldigt unga så där finns ingen slutmätning. hon fick jus sista 2009. det andra 2008 har jag för mig och det första är nog runt 4-5 år nu..

förlåt första fölet va född 03 men hitatr ingen mankhöjd..
däremot va hennes mormor inte lika stor som Ballerina och hennes mamma men kan inte hitta exakta mankhöjden baar -0.9

fryst sperma finns att inhandla på pennarpsgården där empire stod förra året.såg det på deras hemmsida.Har en ettåring(8mån) efter empire och hon är i daxläget ca 140 i mankhöjd.mamman till mitt föl är 170 i mankhöjd och hon har två avkommor efter acacio de ena är 173 (fem år) sen har hon en tvååring som jag inte vet daxhöjden på men hon va inte liten då jag såg henne förra sommaren

Jag gillade Iowa och Nostradamus. Men aldrig hört talas om dom tidigare :) spännande att få veta lite mer,.

Vi har en Nostradamus häst som är multitalang. Just nu tävlar hon fälttävlan med dottern. Hon är super trevlig i psyket, snygg att se på. Rör sig mycket trevligt och hoppar bra. Hon är 160 cm. Film

Tittar även lite på Hingsten Come Back II...
Han har ju bra i både hopp och dressyr..
Vad tycker ni om honom? Någon som vet lite om han?
Jag vet inget alls mer än det jag nu läser om på Blup och letar lite på nätet..

Liknande trådar

G
Avel Jag har ett Fux (något stickelhårig)sto på ca 166 imkh. Hon är E: Beach Boy- Zeus U: Pans Kaprifol- Kaliber-Utrillo Helt...
2
Svar
38
· Visningar
4 455
Senast: Galopphopp
·
T
Avel Funderar på att till nästa år eventuellt ta ett föl på mitt kallblodstravarsto om allt vill sig väl. (Blir mitt allra första föl i så...
Svar
8
· Visningar
1 643
Senast: Tuva-Li
·
T
Trav Funderar på att till nästa år ta ett föl på mitt kallblodstravarsto om allt vill sig väl. (Blir mitt allra första föl i så fall, så...
2
Svar
38
· Visningar
3 654
Senast: Maxkingen
·
M
Avel Hej, tänkte be om hjälp då jag tänkt betäcka mitt 16åriga halvblodsto till våren. Försökte redan i våras men de slutade i katastrof...
2
Svar
20
· Visningar
1 992
Senast: crazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka