Hjälp ang böjsena skada!

nice and happy

Trådstartare
En bekant har en häst som fick böjsena skada i Augusti 2006 & fick då ingen direkt behandling för veterinären på kliken sade att dom inget kunde göra något så han skulle bara vila.
Han har vilat nu & i måndags så blev han varm i benet igen...
Han är väldigt tung & har korta fram ben, tänkte om han belastar sig för mycket på benet att det inte får läka klokt.

Är det vanligt att benet blir varmt efter så många mån?
Tror ni att det finns någon risk att hästen kan bli bra?

Sv: Hjälp ang böjsena skada!

Har han verkligen vilat ända sen aug 06 tills nu???

Senast ändrad:

när va senaste UL? hur såg de ut då? om de inte va någon blödning kvar då så ska de ju inte vara varmt nu.
om hästen är tung och de är ett framben så är de nog mer svårläkt kanske..kanske kan linda benet med stödbandage på nätterna eller så?

min pålle va inte varm i sitt ben när väl blödningen va borta, däremot så va han varm när dom rakat benet på honom..men de kanske inte va så konstigt.

Min häst skada på jupa böjsenan och har har vilat sedan mars (till mars i år) Har precis börjat spetsera en halvtimme varjde dag med honom på asfalt, det bästa du kan göra för senorna!
Du kan även kyla efter promenad, och linda över natten (även dag)

Min häst har också blivit varm i sitt ena framben för några dagar sedan (dock andra frambenet) Detta berodde på tappsko. Kanske blev en stark reaktion på djupa böjsenan när han helt plötsligt var utan sko då han har sula också, och har haft det i många många månader nu.

Har lästa någonstans har jag för mig att körhästar lättare får skador på böjsenan. Kör du något med din häst?

Fast det verkar lite mystiskt, att han blir varm. Men för att vara en skada på böjsenan så har han ju egentligen inte vilat SÅ länge...

Somsagt, ut och gå, och på med kylbandage några minuter efter det.
Och sedan linda.

Hur ser ultraljudet ut? Hur har vilans ett ut, gått i stor hage, stått på box, promenader?

Vilotiden är ganska kort, och även med optimal läkningstakt så är senan garanterat inte färdigreparerad än så att den tål full belastning. Så den kan mycket väl reagerat igen. Sen kan man under läkningen i vissa faser få en försämring, som också syns på UL.et, men det är acceptabelt inom en viss nivå.

Men berätta mer om UL och konvalescensupplägg. I övrigt finns eg bara en sak att göra - UL senan igen och se hur det ser ut.

Lycka till.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
34 35 36
Svar
718
· Visningar
52 847
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 311
Senast: ll.96
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 801
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 694

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka