Hjälp! Akutläge. Vet eller inte=/!

Sv: Hjälp! Akutläge. Vet eller inte=/!

Nä, "alla" vet inte det.

Du har väl inte haft valpen mer än en vecka? Ett "försiktigt" foderbyte tar iaf 10 dagar. Speciellt om det är en valp som redan är dålig i magen...

Ge risavkok och morotspuré som philosofia säger, det är kanon för kinkig mage! Huvudsaken är att han får i sig vätska.

Vi hade inte gått över helt till det nya fodret heller..... Lyssnade på vad vet sa och med I/D fodret kubnde vi tydligen byta ganska snabbt... Men men nu börjar vi som sagt på ny kula igen=)

J
Försökt med risavkok men han värgrar äta det.. Har låtit honom vara utan mat i timmar, men han ville inte äta det ändå...

Blanda ut det med något. Min vill heller inte äta risavkok som det är. Men rör jag i lite morotspuré (barnmat) så äter hon det. Är de riktigt kinkiga så kan man sätta smak på det med lite "fiskvatten". Om du kokar en fryst sej i lättsaltat vatten så kan du ta vara på kokvattnet och lägga i en matsked i risavkoket. Den kokta sejen kan du frysa in igen och ta fram som dietmat när magen börjar bli så bra att han ska äta fastare föda.

Senast ändrad:

Okej! Funkar det om man kokar det i buljong? Så gjorde vi men min systers ena hund. Fisk är jag inte så glad i då jag inte äter det och helt enklelt inte vet hur man tilllagar det. men jag får vel lära mig=)

Ett tillägg till de som undrar: Medicinen han får nu heter Pro-Kolin och Andapsin.

Okej! Funkar det om man kokar det i buljong? Så gjorde vi men min systers ena hund. Fisk är jag inte så glad i då jag inte äter det och helt enklelt inte vet hur man tilllagar det. men jag får vel lära mig=)

Buljong på tärning är för starkt, särskilt för en valpmagen. Men det är jätteenkelt att koka en fryst sej (då får du ju snäll fiskbuljong). Ta en panna som rymmer hela sejen. Fyll på med några centimeter vatten och lite salt (något kryddmått). Fisken behöver inte vara täckt. På med lock och puttra på svag värme i en halvtimme. Häll av vätskan och använd till risavkok/lite överkokt ris och frys in fisken och använt till hunden vid senare tillfälle.

I övrigt när hunden börjar komma igång i magen igen: Tänk barnmat (morotspuré), kryddlöst och mager fisk. När han börjar bli bättre i magen så kan du bjuda på kokt mager köttfärs utblandat med ris (även här sparar du buljongen och späder ut maten med). När min hund var magsjuk sist så tog det ganska lång tid innan vi kunde gå över på Hill's i/d. Vi började med en matsked (lite hund) i överkokt ris och ökade på efterhand.

Tack för receptet och tipset! Ser ut som om matte ska ut och handla lite sen=)

Ja de sa att vi bara skulle ge honom 1 msk nu vid 11 för att se om han får behålla det.. Hoppas!!!

Mycket bra tips. Så har jag också gjort.

Tipsar också om köttfrikadeller i gelé, finns på barnmatsburk. Om man vill ha ett smidigare alternativ än kokt köttfärs eller liknande.

Ska testa detta.... Men han får lite I/D nu när han vaknat. Ska handla efter lunch... Jag kan vänta tills dess eller?

Vänta med frikadellerna ett tag. Ge en matsked i/d. Kanske gärna utrört med lite risavkok (ja, jag tjatar om risavkok :p) så att han får i sig lite vätska.

Han dricker bra och så fick han massa dropp igår kväll/natt...

Har vanligt ris som e färdigkokat, men han äter inte de så nu blir det bara I/D just nu men vid nästa måltid blir det fisk smak=)

Nu är det 30 min sedan han fick en matsked I/D och än så länge är magen lugn.. Hoppas!!!!

Du behöver inte byta ut ditt ID foder till kokt ris och annat som folk föreslagit. Visst är dte bra att ge men det foder som du redan ger är samma sak som kokt ris och fisk ( lika milt för magen) . Det är fodret veterinärerna ger på magsjuka hundar som ett diet foder för att lugna magen. Så det är minst lika bra som " vanlig" diet mat om inte bättre för här vet du att hunden får i sig alla viktiga saker. Jag ger det till min hund och har gett det i snart 2 år så jag har pratat en del om veterinärer om detta foder.
Blötar du upp det?

Du behöver inte byta ut ditt ID foder till kokt ris och annat som folk föreslagit. Visst är dte bra att ge men det foder som du redan ger är samma sak som kokt ris och fisk ( lika milt för magen) . Det är fodret veterinärerna ger på magsjuka hundar som ett diet foder för att lugna magen. Så det är minst lika bra som " vanlig" diet mat om inte bättre för här vet du att hunden får i sig alla viktiga saker. Jag ger det till min hund och har gett det i snart 2 år så jag har pratat en del om veterinärer om detta foder.
Blötar du upp det?

Svarar åt syster. Hon ger burk mat då ahn ej äter torrfoder.. men hon fick lite prov på det så det ska hon testa sen.. en han ska bara ha detta ngn vecka sen blir det att återgå till den andra maten han fick..

För hundar med riktigt känslig mage kan i/d vara för kraftigt. Dessutom så kraschade ju ts hunds mage igen trots att den gick på i/d.

En nackdel med i/d tycker jag också är att det är - för att vara blötfoder - ganska torrt. Genom att blanda ut med risavkok så får hunden i sig mer vätska och inte lika kraftig mat. Vilket ju är extra viktigt när det är en valp. När jag har varit inne med hundar som har haft magsjuka så har jag alltid fått rådet att se till att hunden är stabil på hemgjord dietmat som riskavkok, morotspuré och fisk innan jag går över på i/d.

Jag vill bara precisera att det jag skriver här gäller för den kritiska perioden, medan mage/tarm läker.

Senast ändrad:

Om han inte äter torrfoder - vad fick han att äta då hon bytte? Burkmat är ofta (obs pratar inte om ID) väldigt kraftig och m han då fått vuxenfoder hos uppfödaren blev ju omställningen säkert väldigt kraftig för lilla magen.

Nu vet jag inte vilket vuxenfoder han fått men det behöver inte vara fel. Om uppfödaren menade att valpen och tiken fått samma mat och du tolkat det som att det var vusenfoder t ex. En tik med valp kan mycket väl äta samma foder som valparna får - det kan t om vara riktigt bra....

Be att vet kollar så att han inte har foder allergi.Tog nästan ett år innan våran vet kollade detta tydligen så blir det allt vanligare med detta bland hundar.Hoppas att allt ordnar sig kram.

Om han inte äter torrfoder - vad fick han att äta då hon bytte? Burkmat är ofta (obs pratar inte om ID) väldigt kraftig och m han då fått vuxenfoder hos uppfödaren blev ju omställningen säkert väldigt kraftig för lilla magen.

Nu vet jag inte vilket vuxenfoder han fått men det behöver inte vara fel. Om uppfödaren menade att valpen och tiken fått samma mat och du tolkat det som att det var vusenfoder t ex. En tik med valp kan mycket väl äta samma foder som valparna får - det kan t om vara riktigt bra....

Just detta vuxen foder han fick är/var inte bra... det är ett billighets foder till vuxna.. heter doggi dinner eller ngt sånt.

Han fick först då detta doggi av sin uppfödare sen bytte hon till ett torrfoder för valpar o sen gick hon över till klassfoder då han ej åt torrfodret... men nu har hn testat o ge honom det Id torrfoder som hon fick lite prov på o han äter det emd gläjde. så hoppas han fortsätter äta torrfoder.. :) :) o att ahn blir bttre

Ok jag har fått rekomendationer på precis det motsatta av veterinärer. Att först testa id foder för många hundar kan reagera på mängden protein och attat i vanlig mat. Id foder är just det foder de ger på djursjukhuset för sina magsjuka hudanr som är inlaggda.

Men det kanske är olika från veterinär till veterinär vad de rekomenderar. Min hudn tål inte diet mat i annan form än sitt ID torrfoder. Det bli eojämn balans av protein och annat om jag fixar ihop det själv. Hur vet jag inte men så är det och det har jag hört av andra med hundar med denna sjukdomen.

Ok jag har fått rekomendationer på precis det motsatta av veterinärer. Att först testa id foder för många hundar kan reagera på mängden protein och attat i vanlig mat.

Jag tror inte alls att det är motsatt de rekommendationer som du har fått. Mängden protein i risavkok, överkokt ris och morotspuré underskrider ju mängden protein som finns i i/d (som innehåller protein både i form av kalkon, ägg och sojabönsmjöl). Jag skulle inte ge kokt kött eller fisk (eller i/d) förrän hunden var stabil i magen, dvs. först omkring dag 3-4 efter svält och då blanda ut det med mycket kokt ris (typ 1/4 kokt fisk till 3/4 ris).

Sedan håller jag med dig om det sista du skriver, att det är svårt att laborera fram ett optimalt foder själv för en hund som har kroniska besvär. Och jag vill igen understryka att jag inte talar om dietmat för kroniska magbesvär, utan för akuta och då man sätter igång magen och vänjer den vid fast föda igen.

lite trådkapning..

var det din hund som hade haft samma problem som min hund? blodiga diarréer å den där baletten, du kanske kommer ihåg min tråd?
tintin är verkligen helknas, han är jättefin i bajset på i/d burkarna men reagerar direkt på uppblött(!!) i/d torrfoder! han blev ju dålig runt den 26:e januari och så en gång till den 7 feb och har sedan dess ätit i/d burkarna.. hur lång tid ska det ta egentligen? :crazy: funderar på om det blivit nåt helknas och om ett veterinärbesök för utredning vore på sin plats?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 074
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 277
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Hjälp och råd! Lång text! Jag har en 5 årig tik som är sjuk men vi hittat inte varför. Allt började för ca 9 månader sedan då hon...
2
Svar
27
· Visningar
3 703
Senast: Sampi
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 984
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka