Hjälp! Akutläge. Vet eller inte=/!

MaRomer

Trådstartare
Skrev i en tidigare tråd om att min lille valp var dålig i magen och vi åkte till vet. Blev ordinerade special diet i 7-10 dagar. Började o tors kväll.

Men igår gick det åt det sämre. Bajset bara rann ur honom. Iof blodfritt men det bara rann! Så idag var vi hos mina föräldrar och åt och sen åkte vi hem. Men precis när vi kommit hem så spydde han i buren (Han är ej åksjuk) Sen kom det fragga ur munnen i 10 min och så sprutade de bokstavligen rakt ut ur honom där bak. Vi har inte heller lyckats få i honom någon mat sen 11 tiden.. Han dricker inte ens mjölk....

Jag inser att situationen är alvarlig då han redan är smal men... Vågar jag avvakta några timmar. Hen ligger just nu och sover vid mina fötter och har gjort det sen i em...

Hjälp!!!!

Sv: Hjälp! Akutläge. Vet eller inte=/!

Jag hade inte chansat utan åkt in med valpen. Hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Åk in till till vet på en gång ! Ge inte valpen mjölk om den är dålig i magen och spyr!
Vet ej hur gammal din vaöp är , men tänk på att en liten bäbis torkar snabbt ur om den inte får behålla vätska och kan därför behöva dropp. Är den parvo vaccinerad??

Tesora

Jag hade inte avvaktat, hade åkt till djursjukhuset direkt.

Skulle inte avvakta ens några timmar, en valp torkar ut jättesnabbt!
Har du köpt vätskeersättning? Bra att ge medan man bara väntar på att få tag i vet.!
Hoppas att det ordnar sig! Jättehemskt när det är fel på dom små:cry:

Uppdaterar åt syster då jag ska följa med henne in. Hon fick komma in ikväll o de kommer sötat dropp o försöka at reda på av det kan va.. men skriver mer sen när vi vet... Får bara hålal tummarna att det kommer gå bra med den lilla.. O han e bara 9 veckor o två dagar..
en liten bild på honom i sin mattes knä

Usch vad hemskt!Bra att hon åkte in, som andra sagt så blir de ju snabbt uttorkade.

Hoppas att det går bra

Lycka till nu och hoppas de kan hjälpa honom
Fy vilken start för den lille:(

Det gick bra. han fick vätskeersättning i dropp o så fick han medicin mot diarée o mot kräkningar o så skulle han höra av sig om det inte hjälpte. inget mer gjorde dem. men han ska fasta tills elva imon.. sen sakta börja ge honom diet maten igen. så vi får hålla tummarna att han blir frisk o kry igen :)

nu är de på väg hem o e hemma om ca 1 ½ timma.. sen blir det i säng.. så trött den lilla e :(

Det gick bra. han fick vätskeersättning i dropp o så fick han medicin mot diarée o mot kräkningar o så skulle han höra av sig om det inte hjälpte. inget mer gjorde dem. men han ska fasta tills elva imon.. sen sakta börja ge honom diet maten igen. så vi får hålla tummarna att han blir frisk o kry igen :)

nu är de på väg hem o e hemma om ca 1 ½ timma.. sen blir det i säng.. så trött den lilla e :(

Skönt o höra att det gick bra! :)

Många valpar kan bli laktosintoleranta redan vid 8-9 veckor och de blir då väldigt dåliga i magen av detta.Så ge därför aldrig mjölk till en magsjuk hund.

Många valpar kan bli laktosintoleranta redan vid 8-9 veckor och de blir då väldigt dåliga i magen av detta.Så ge därför aldrig mjölk till en magsjuk hund.

Tråkigt att du tog fasta på just detta. Vi försökte bara få i honom allt möjligt. Och mjölk skulle jag visst aldrig ha skrivit. Fösrökte få i honom skinka, korv, ris ja allt möjligt... VET att man inte ska ge mjölk till valp/kattungar.

Nu har vi vaknat och han är mycket piggare idag än igår! Hoppas bara att hans mage kan lugna ner sig lite nu!=/ Har inte lust med mer veterinärbesök på ett bra tag!

Snart ska den lille få medicin=)

Tråkigt att du tog fasta på just detta. Vi försökte bara få i honom allt möjligt. Och mjölk skulle jag visst aldrig ha skrivit. Fösrökte få i honom skinka, korv, ris ja allt möjligt... VET att man inte ska ge mjölk till valp/kattungar.

Jag förstår inte varför du är så defensiv? KickiH kom med ett mycket gott råd till dig i all välmening... Dessutom finns det andra som läser och nu vet att man inte ger mjölk till småttingar...

Vad orsakade tillståndet, fick han i sig ngt olämpligt? Skönt att valpisen är på bättringsvägen. Är valpen ordentligt vaccinerad? Just att den fradgade, är det vanligt (nån som vet?)...

Ursäkta men jag trodde att alla visste att man inte ska ge mjölk till kattungar eller valpar=/ Det vet jag också!

Han är vaccinerad mot valpsjuka, fått stelkramp och nått annat (Har papperna i bilen sen i går) Ska dock få sin sista spruta om 3 v.

Vad som orskakar detta vet de inte, men han var dålig i magen redan när jag fick hem honom. Men de tror att han blev ännu sämre av att han fick ett annat foder (Jag förde in detta försiktigt) Men tydligen så är han en känslig kille! Och varför han blev sämmre det vet de inte heller:/ Jag hoppas bara att han blir frisk nu, jobbigt för alla inblandade att behöva åka till vet hela tiden=/

Att han fraggade berodde troligtvis på att det smakade så illa.. (Gissning från min mors sida) Men om det är vanligt det vet jag inte....

Jag förstår inte varför du är så defensiv? KickiH kom med ett mycket gott råd till dig i all välmening... Dessutom finns det andra som läser och nu vet att man inte ger mjölk till småttingar...

Vad orsakade tillståndet, fick han i sig ngt olämpligt? Skönt att valpisen är på bättringsvägen. Är valpen ordentligt vaccinerad? Just att den fradgade, är det vanligt (nån som vet?)...

KickiH menade knappast något elakt med det. :) Det är skönt att höra att valpen mår bättre nu.

Men tänk på att vara jätteförsiktig när du börjar smyga igång maten igen. Har de väl blivit risiga i magen så krävs det så lite för att de ska bli dåliga igen. Korv, skinka och annat är bannlyst när hunden har varit så dålig i magen. Men jag förstår att det är frustrerande när valpen är smal redan och inte vill äta och att du därför försöker att locka med riktigt god mat.

Vägrar valpen äta dietmaten när ni börjar ge mat igen så ge lite närings-/vätskeersättning. Jag gav dig ett recept på det i din förra tråd. Risavkok med några överkokta riskorn i och lite morotspuré i brukar slinka ned och är väldigt snällt mot magen. Ge bara lite i början, dels så magen inte får en chock och dels för att valpen ska få igång aptiten igen.

Lycka till med valpmagen nu! :)

Senast ändrad:

varför byta foder på en valp som är dålig?
Smakade illa så att den fradgade? Vad i hela världen var det för foder?

Vad säger uppfödaren? Varför släppte de iväg en valp som var dålig i magen? Fick den UA på besiktningen?

Många frågor..

edit, ja jag ser att det står i första inlägget att den blev ordinerad specialdiet, men vill ändå fråga varför man byter foder på en sån liten stackare?
fins ju risavkok osv..

Senast ändrad:

det är ganska vanligt att folk ger sina hundar mjölk och grädde. så nej, det är ingen allmän kunskap. har skrivit det flera gånger på detta forumet, att det inte är så lämpligt.

Ursäkta men jag trodde att alla visste att man inte ska ge mjölk till kattungar eller valpar=/ Det vet jag också!

Nä, "alla" vet inte det.

Du har väl inte haft valpen mer än en vecka? Ett "försiktigt" foderbyte tar iaf 10 dagar. Speciellt om det är en valp som redan är dålig i magen...

Ge risavkok och morotspuré som philosofia säger, det är kanon för kinkig mage! Huvudsaken är att han får i sig vätska.

Senast ändrad:

varför byta foder på en valp som är dålig?
Smakade illa så att den fradgade? Vad i hela världen var det för foder?

Vad säger uppfödaren? Varför släppte de iväg en valp som var dålig i magen? Fick den UA på besiktningen?

Många frågor..

edit, ja jag ser att det står i första inlägget att den blev ordinerad specialdiet, men vill ändå fråga varför man byter foder på en sån liten stackare?
fins ju risavkok osv..

Jag lyssnade på vet så jag gav honom det de rekomenderade!
Vi var tvugna att byta foder då han kom till oss pga att han fick "billigt vuxenfoder" hos sin uppfödare och därför är han så liten. Uppfödaren sa typ bara... Oj då....Det var ju inte bra och sen inget mer... Och jag orkar inte bry mig om henne just nu. Han gick UA på vet besikningen.

Försökt med risavkok men han värgrar äta det.. Har låtit honom vara utan mat i timmar, men han ville inte äta det ändå...

Men nu börjar vi på ny kula igen=)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 074
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 277
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Hjälp och råd! Lång text! Jag har en 5 årig tik som är sjuk men vi hittat inte varför. Allt började för ca 9 månader sedan då hon...
2
Svar
27
· Visningar
3 703
Senast: Sampi
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 984
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka