Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Jag tänker också att när man köper en häst så tar man på sig ett ansvar, men tvärtemot dig så inser jag att verkligheten inte alltid är så som man skulle önska. Har man varken tid, råd, eller plats för en häst utan marknadsvärde (och ibland kan livet ändras snabbare än man tror) så är det ens ansvar att se till att hästen inte behöver bli försummad. Om den enda lösningen är att avliva, ja, då får man ta det. Självklart menar jag inte att man ska avliva hästar hej vilt (och jag tror inte att de flesta gör så) men om det är den enda utvägen så måste man göra det, för hästens bästa.

Jag tycker att avlivning är den absolut sista utvägen. Jag tycker hellre att man ska låna ut hästen på foder och på så sätt ändå ha kontrollen på hästen, att den inte blir "vandringspokal" eller blir misskött. Kanske ändrar sig ens liv inom ett år eller två så man kan ta hem sin älskade häst igen? Det gäller att öppna alla dörrar som bara finns. Ibland kan avlivning vara rätt men först efter att man kollat ALLA möjligheter och låtit det ta lite tid.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Det kostar lika mycket att mata en häst som duger till det man vill som en häst som inte gör det. Tror du verkligen att någon vill betala omkostnader för en sån häst som TSs, dessutom lägga ner tid på att utbilda den medan den tillhör någon annan? Betala för att höja värdet på någon annans häst?
Och om du nu tycker att TS ska hålla ut tills h*n hittar denna person, vem ska då betala för hästen när TS inte har råd?

Vissa kanske inte vill köpa en häst som redan är färdig? En del kanske vill se den här hästen "som ingen annan vill ha" utvecklas till en vacker blomma? Och jodå, det finns nog folk som vill rida in foderhästar. Kanske kan TS hjälpa till med inridningen om hästen inte är utlånad allt för långt bort? Kanske kan TS erbjuda sig att stå för en del av hästens kostnader?
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Så har jag gjort med min ridtravare. Men hon hade bättre förutsättningar än just TS häst då hon endast är riden.
Jag tror inte någon avlivar sin häst för att det är den enklaste utvägen utan för att de inte kan komma till en annan lösning.

Jag hade tur med min dam som har fått komma till en familj jag faktiskt skulle kunna tänka mej att sälja till. Men väljer att inte göra det eftersom man aldrig vet vad som sker och en dag kanske dom måste sälja.
Men för min del kan hästen få stanna livet ut hos den familjen!
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Jag tror inte någon avlivar sin häst för att det är den enklaste utvägen utan för att de inte kan komma till en annan lösning.

Jag hoppas inte att folk avlivar hästar på grund utav att det är lättare än att hitta ett nytt värdigt hem åt sin häst men när man läser olika trådar på Bukefalos så råder cirka 7 av 10 personer TS att avliva hästen i fråga, speciellt när det handlar om travare eller lite äldre hästar, precis som om de hästarna var mindre värda att leva.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Där har vi uppfattat saken olika.
Jag upplever att folk avlivar sina just vbl-travare för att de är mer värd än att fara runt hos människor som ite kan, förstår sej på dom.
Alla vet att det finns folk som är kanon med dessa hästar men dom är tyvärr svåra att hitta. Samt att risken att dom som köper inte alls har samma höga krav den dag dom vill sälja.
Jag skulle aldrig sälja min dam och om den dag kommer då mina fodervärdar inte kan ha henne och jag inte har råd eller tid så får även hon gå till slakt. Det va bara två intresserade av henne och det va jag som nästan bönade och bad den här familjen att ta henne.

Dp ska tilläggas att dom kan inte så väldigt mkt om ridning. Men människorna hade känslan. Deras utstrålning gjorde att jag ville att dom skulle ta henne. Dom lyckades inte ens rida ut henne från gården:crazy:
Den andra va duktig men hade inte känslan för hästar på samma nivå.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Vissa kanske inte vill köpa en häst som redan är färdig? En del kanske vill se den här hästen "som ingen annan vill ha" utvecklas till en vacker blomma? Och jodå, det finns nog folk som vill rida in foderhästar. Kanske kan TS hjälpa till med inridningen om hästen inte är utlånad allt för långt bort? Kanske kan TS erbjuda sig att stå för en del av hästens kostnader?

Det är nog en på miljonen som vill det. De som vill ha en häst som inte är färdig brukar vilja ha yngre hästar och de som rider in foderhästar gör det oftast bara en gång eftersom de känt sig utnyttjade.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Det finns aldrig några garantier åt nåt håll och så långt det är möjligt väljer jag att göra valet att ta bort en häst med ringa värde iställer för att den ska hamna fel eller börja vandra runt. Vi pratar ju om häst med inget eller väldigt lite värde som är svårplacerad, om du nu missat det. Jag tror absolut inte att hästen inte kan få det bättre hos någon annan...men, när "någon annan" inte hör av sig och vill ha hästen????? Det är det tråden handlar om...

Jag själv har häst med lite mer värde och skulle jag av någon anledning inte kunna ha dom kvar har jag ett stort nät som faktiskt står i kö för att gärna ta hem dom...det är det som är skillnaden i det hela...

Ja jag har följt hela tråden så jag är medveten om vad den handlar om även om jag i ett senare inlägg än det du nu refererar till, spårade ut lite...

Givetvis avlivar man inte en häst för 100 000kr där folk står i kö för att köpa, bara för att man inte kan ha kvar den... Det låter onekligen dumt ;) Jag menade givetvis hästar med ett mindre värde och kanske även med någon skavank (som inte är så allvarlig att de lider). Jag hänvisar tillbaks till mitt tidigare inlägg om min 6 åring som togs bort av den nya ägaren. Där hade JAG hellre hittat ett hem än avlivat honom om valet fortfarande varit mitt.

Jag tror inte att tråden bara handlar om vad man gör om inte någon hör av sig. Numera handlar den även om om man ska sälja eller avliva en häst med ringa värde. Jag är av uppfattningen att man kan sälja även en häst med ringa värde, att avlivning inte är enda alternativet. Givetvis ska man inte sälja till vem som helst men jag skulle inte sälja en dyr häst heller till vem som helst. När det gäller ts häst har jag tex föreslagit kontakt med naturbruksgymnasium med travinriktning.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Var noga med att inte skänka bort hästen! Han har ett värde och det finns säkert någon som vill rida in honom eller bara ha honom som sällkskap. Alla vill inte ha småhästar som sällskap, även om de är billigare i drift. En del vill ha stora hästar som kan beta ner mer än små hästar kan. :idea:

Jag tänker som så, att när man köper en häst så åtar man sig ett ansvar och bara för att det inte passar just för tillfället på grund utav plugg, skola eller annat så avlivar man inte bara hästen. Det känns ju ganska egoistiskt! Och givetvis säljer man heller inte hästen till vem som helst. Kanske lånar man ut hästen på foder först för att verkligen se att den kommer till ett seriöst hem.

Men om ingen vill ha hästen? Och man inte har tid och råd att hålla den tills någon dyker upp? Vad gör man då? Hur länge ska man vänta och leta köpare?
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Men om ingen vill ha hästen? Och man inte har tid och råd att hålla den tills någon dyker upp? Vad gör man då? Hur länge ska man vänta och leta köpare?

Bra fråga.:devil:

Det är så enkelt att det finns inte vettiga hem till alla fd travare. Det är lätt att säga hur det borde vara, men verkligheten är inte sådan.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Jag tror du hittar ett hem tids nog, men det dyker säkert inte upp något precis när du letar.
Jag har själv tagit hand om två stycken varmblod de senaste åren. En yngre vallack som inte mådde så bra och behövde hitta sig själv. Hade ingen aning om vad jag skulle göra med honom, men så var det en bekant som gärna ville kolla på honom en dag. Hon blev helt kär och han har det fantastiskt bra hos henne nu och får all uppmärksamhet och motion en häst behöver.

Den andra har jag kvar, ett sött litet sto som jag köpte billigt för att dom inte hittade någon annan som kunde ta henne, typ.

Det måste ju finnas mer människor som mig tänker jag????? :D Och jag är student!

Känner du ingen som kan hjälpa dig att åtminstånde få hästen lite riden? Då måste det bli lite enklare att bli av med hästen?
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Som sagt, hur länge ska TS vänta?

Självklart finns det fler som du, det ser du ju bara i den här tråden. Men det finns så oerhört många svårsålda hästar, många fler än det finns köpare till. Eller fodervärdar, för den delen.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

*kl*
Såhär i efterhand ångrar jag att jag inte valde att ta bort min häst. Jag sålde vidare en svårriden unghäst mycket billigt. var ytterst ärlig och trodde jag hittat en bra köpare. Hittade sedan en blogg där hästen kallades "hästjä* och nya ägaren skrev hur hon hatade hästen, hon såldes vidare och vidare. (i annonserna var hon ju en sån trevlig häst) Häromdagen hittade jag henne på annons - igen. Skulle jag hamna i en sådan situation igen skulle jag inte tveka!
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Ts - hur har det gått för dig? Har det löst sig?
Ledsen att jag inte kunde hjälpa till den här gången.. :(
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 776
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 660
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 062
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 519
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp