Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

och haller med ovanstaende, ja hela traden. Det finns ingen marknad for en o inriden travare. De ater mkt och kostar att halla, mkt mer sa an en kallblod eller ponny. Och aven om den ar korbar, att skola om fran trav till korning kostar.
Jag har tagit hastar till slakt. En for att hon var gammal. Det blev 836 kronor det. Dock vill saga att jag inte gjorde det for pengarna.. Men fanns ingen chance jag skulle betala 5-6 tusen for en kadaver bil att hamta henne. Det gick snabbt, hon stod och at en hink med paron och pang, hon var borta.. Nej jag var inte dar. Realistisk ar jag men inte kallblodig.. Det ar nog vagen att ga for din palle aven om det ar tufft. Ett beslut som ar hart att ta men varje dag som gar kostar den och snart har du borjat lasa eller resa eller vad. Och hasten ar fortfarande kvar. Om du ar nara Tranhem utanfor karlstad kan jag rekommendera dem hogt. Toppen folk och helt forstaende med kanslor som ar inblandade..Vad dit beslut an blir, tank pa att endast du kan bestamma.. Samtidigt som jag hoppas du kan hitta ngn.. Men valdigt fa betalar 3000 for en aldre hast som inte ar tranad.. Kanske ung tjej gor det, med risken att hasten blir en vandringspokal.. och det vill du ju inte..
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Tack för era svar! Även om det inte riktigt var tipsen som jag ville höra.

Det känns väldigt avlägset att avliva en fullt frisk och välmående häst. Jag tänker försöka hitta en väg, på något vis. Men ni har ju rätt, hellre avlivar jag ju hästen själv så jag vet att han haft det bra hela vägen, än att skänka bort honom till någon som sätter honom på en slakttransport till Italien eller andra otäcka scenarion. Det är i alla fall det absolut sista av alternativ.

Med oinriden men jag att han aldrig är riden (så vitt jag vet) jag har bara suttit på honom några gånger i hagen. Han höll inte för travet och skänktes vid tre års ålder till en bekant, som jag sen fick honom av för två år sen.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Om man tagit sig an en häst så ska man ha ansvar för den. Du får ta hand om din häst och ha tålamod tills ny ägare dyker upp. Att ta bort en frisk häst är ialla fall för mig helt otänkbart... Gör ett projekt av det hela, rid in hästen! Eller om nu hästen är jättego att köra, ta mysiga kort när ni är ute o lufsar med vagn. Tyvärr så är travare underskattade. Jag älskade min lilla pålle, red in och han blev hur go som helst. Men när det blev dags att ta bort honom så kände jag mig som största boven i världen (trots att det var nödvändigt). HUR skulle du känna om du tog bort din häst som var fullt frisk??
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Sålänge du säljer under 10k finns risken att han åker till Italien.
Jag skulle tagit mitt ansvar o slaktat hästen.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

En död häst lider inte. Jag vet att det låter hårt, men det är INTE fel att slakta en frisk häst. Däremot är det fel att sälja en häst billigt utan att veta var den hamnar bara för att man inte klara av att ta bort den.

För att ta ett exempel, TS hittar ett jättebra hem till sin häst (tror hon) hästen får kanske stanna där ett par månader sedan har de nya ägarna inte möjlighet att ha kvar hästen och säljer den vidare. osv.

Det är inget fel att slakta en frisk häst, det är fel att sälja den för billigt. Det dyra är inte att köpa en häst utan att behålla den. Det är oerhört lätt hänt att man köper en häst för att den är billig eller för att man tycker synd om den. Det man inte tänker på är att den kostar minst 3000 kr i månaden att ha hästen. Den måste ses till varje dag. Man är bunden. Vem vill ta på sig detta ansvar för en oridbar travare?
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Jag håller med övriga att det nog inte är lätt att hitta en seriös köpare till din häst.
Du har inte övervägt att rida in den, alt skicka den på inridning? Det skulle ju öka chanserna att få den såld.

Jag har köpt två hästar som oinridna, relativt ohanterade 9- resp 10åringar. Ett halvblod, en travare. Halvblodet red jag in och sålde, travaren red jag in och behöll. Har haft henne ca 7 år nu, bästa häst jag haft :love: säljaren var då i samma sits som du, hade t.om beställt slakt innan han kom att tänka på mig (vi kände varandra) och slog en pling.
MEN
vill inte påstå att det var plättlätt att rida in så gamla hästar, man får räkna med att det tar lite mer tid o tålamod än med en unghäst, framförallt i det förberedande arbetet. Inte så många är beredda att lägga det på en travare.
Dock skär det lite i hjärtat att läsa om din häst vars situation är så lik min goding :(
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Jag vet en hel hög travare som är ridtränade (som komplement till travkarriären) som går till slakt för att ingen vill ha dem gratis ens.

Det verkar som få har pengar att hålla häst, och de som kan vara intresserade av en billig häst är inte likvida nog att hålla den.

Jag fick min travare gratis.. eller ja jag betalade 10 kr för honom 08, han som ägde hästen då ville ha 1kr benet.... men jag hade inte "små" pengar på mig ;) Samt bensin och transport kostnad(har ingen egen transport), Östergötland-Åby Göteborg ToR

Han hade blivit erbjuden en större summa för att hästen skulle användas till monte, men farbrorn ville att hästen skulle få ett lugnt liv (ej trasig gick ua i bes) För att hästen inte hade villjan på travbanan. Han används till promenad ridning samt sällskap.. aldrig att jag skulle göra mig av med honom, har inte behov av att tävla varken jag eller han :laugh:

Från ena dagen till den andra fick jag sms.. Vill du ha honom kom i morgon... och jag åkte,(tur att transporten var ledig!!) har aldrig ångrat mig :D och jag har honom kvar än idag... Trots en jobbig separation förra året med sambon..Då sålde jag mitt halvblodsto som var värd mer än travaren, men han skall aldrig lämna mig förns den dagen kommer.. som jag lovade farbrorn som jag "fick" honom av.. och det löftet hålls till farbrorn! Kommer aldrig att sälja denna underbara kille.. något bortskämnd men det är han värd :p
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

*kl*
Jag hade tagit bort hästen... visst det svider i hjärtat. Men hur mycket skulle det inte svida att senare kanske hitta eller få information om att hästen inte har det bra? Tänk att se sin älskade häst i uselt skick, dålig hantering och omvårdnad. En häst som man älskat men som inte har något pengamässigt värde, och inte ett sort värde i sig "allmänt" sett. Fd. travhästar har tyvärr en vanlig lott som vandrigspokaler, bli dåligt skötta (ofta på grund av okunskap).

Jag säger samma som både ts och andra sagt. Vem vill ha en oinriden 9 årig fd. travhäst? - inte många, och du ska ha TUR om du hittar en som både vill OCH kan erbjuda ett bra hem. Vill du utsätta dej och din häst för dom små chanserna och stora riskerna?
Vill man ha en ridtravare så vill man antingen hitta en bra utbildad i en bra ålder, eller en ung häst som man kan utbilda från grunden som INTE varit skadad eller inte "höll" för travet.
Vill man ha en sällskapshäst finns det små billiga hästar som är billiga i drift.

Jag tog bort mitt underbara varmblod för precis ett år sedan... Hon var 11 år, aldrig startat på travet bara tränad. Bra utbildad i hoppning och dressyr. Dock lättstressad och svårriden, passade inte ihop med alla och inte en häst för vem som helst eller vilket hem som helst. Jag ville inte ens riskera att hon hamnade fel och satte inte ut en annons. Jag tycker det skulle vara ovärdigt min fina häst att sättas ut på annons för ett par ynka tusenlappar, och sedan sända henne till en oviss framtid.

Jag står i ett stall med ca 30 hästar på gården, stor del travhästar. Genom alla år så har jag verkligen ändrat uppfattning när det gäller fd. travhästar. Förut så tyckte jag folk var hemska som slaktade efter avslutad tävlingskarriär, stackars hästar i ung ålder som måste slaktas! Men efter tiden gått och jag fått höra nära historier och sett hur illa det kan gå för dessa fina och snälla hästar som skickas till nytt hem som ridhäst har jag ändrat mej!
Senast för några veckor sedan fick min vän tillbaka sin fina valack som hon lånat ut, och tur det! Hästen var mager, muskelfattig, oskodd och fula hovar, hade stora sår och svullnader på båda bakkotorna, sår på bakknän som han ömmade rejält över, sår på framkotorna. Vi har ingen aning om vad han har gått igenom, och den som haft honom har inte gett någon förklaring och är inte kontaktbar! Och de som haft honom verkade väldigt seriösa och har dessutom egna hästar sen tidigare. Känner att det är en himla tur att han fick komma "hem" nu!

Om man inte kan GARANTERA att hästen får ett bra hem, (som ts inte kan göra när hon slumpar bort hästen på annons) så tycker jag att man tar bort den. Man får ansvara för en häst som är oattraktiv på hästmarknaden genom att se till att ta hand om den själv, sälja till ett hem till några man känner väl och verkligen litar på och kan kontrollera att hästen har det bra hos. Eller ta bort den!

Ett alternativ om du hittar någon som vill ta den, låna ut och stå kvar som ägare samt skriv kontrakt på att du får ta hem hästen eller besluta om avlivning om DU anser att hästen inte har det bra eller far illa. Värsta scenariet är ju att hitta sin gamla häst och inte ha kvar några rättigheter att kunna påverka vad som händer med den.

Jag är av åsikten att hästar som är gamla, skadade eller fd. travhästar ska man vara s u p e r n o g a med var de hamnar, helst aldrig sälja utan avliva istället om man inte kan ta hand om dem längre!
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

angaende priset.. jag kopte loss min "over vintern fjordis" fran agaren. han var till salu, men lanades ut i alla fall.. ja det tog inte manga dagar for mig att kopa honom for ett pris som var imina ogon mkt bra. Agaren visste att han skulle fa ett bra "pensionshem", alltsa ingen mer hoppning, mkt skogsmulling (ar det ett ord?) och bara vara. 20 ar gammal och hur pigg som helst. Gjorde ingen vetcheck pa honom da han ar val kand och fick aven med hans journaler fran vet. Han har inte varit sjuk en dag i sitt liv, endast nagra tander dragna. Jag har inget emot billiga hastar, OM jag vet var de kommer ifran. Dock en hast som ar pa annons for 3000 (som i detta fallet) skulle jag nog dra mig for att ens ringa pa.. Till TS. dubbla priset om du fortfarande vill salja honom, chansen att han kommer till en serios person ar da storre.. och igen lycka till
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Låna ut honom gratis. Du behåller ägarskapet och därmed viss kontroll (med risken att du får tillbaka honom) och kan skänka bort honom när du ser att det fungerar.

Jaja, det är lätt att vara kritisk. Men varför i hela friden har du inte sett till att han blivit inriden? Det är ingen vidare marknad för vbl-travare oavsett, men det kanske är lite enklare.

Annars finns ju alltid avlivning som alternativ även om det inte är lockande för en frisk häst (som jag antar att detta handlar om).

Jag fick för mig i somras att jag ville ha en storväxt vbl-travare som inridnings- och träningsprojekt.
Jag har fått honom gratis - även om vi inte bryr oss om att formellt ändra ägare utan jag "lånar" honom av ägaren.
Jag är förstås nöjd.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Handlar det om kallblodstravare eller varmblodstravare? Det är större chans att hitta ngn som vill ta emot en kallblodstravare än en varmbloding (bara att se på deras "efter travbananpriser", idag hittar man knappt en kallblodstravare som säljs som ridhäst för under 10.000:- (och då är den ganska billig).
Varmbloden är många fler och de säljs för runt 1500-3000:- om de är billiga och bara skogsridna eller ridna i travträningssyfte.
Jag ska tipsa en bekant om denna tråd så kanske hon kan hjälpa dig. :)
Beror på var du bor iofs.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Även om det förmodligen inte är det du vill höra, men jag tycker ändå att det bästa är att ta bort hästen.
En fd travare har ett lågt värde om den är inriden. En oinriden fd travare har ett extremt lågt värde. Risken är överhängande att den hamnar hos fel ägare, som säljer eller ger bort den snart igen, eller att den hamnar på en slakttransport till Italien eller liknande. Hade jag varit du hade jag tagit bort hästen, för att slippa att den hamnar i fel händer.
Bara av nyfikenhet: Varför skaffade du hästen för början, och hur länge har du ägt den?
Allt för många unga tjejer med dålig ekonomi köper billigt eller får en travhäst för att "rädda den från slakt", utan att tänka framåt. Sen kommer man på att även om hästen är gratis så är kostnaderna inte gratis och tiden räcker inte till och det är ju inte så kul med en häst som inte kan något...
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Kosmostanten och Empire: Tack för upplyftande berättelser! Det finns hopp!

dubbla priset om du fortfarande vill salja honom, chansen att han kommer till en serios person ar da storre..

Tror du verkligen att om jag dubblar priset så ökar chansen? Jag har svårt att se det. Det finns ju hur många skänkes- och 2000kr-travare som helst ute på marknaden. Om man är ute efter en sån häst, med uppriktig och sann intention om att ge den ett gott liv, vad spelar det då för roll om hästen kostar 3 eller 6000 tusen? Framstår jag som en mer seriös säljare om jag säljer dyrare? Det är ju fortfarande knappast ett högt pris för en häst liksom. Men om det är så är det ju värt att testa, givetvis!

Men varför i hela friden har du inte sett till att han blivit inriden? Det är ingen vidare marknad för vbl-travare oavsett, men det kanske är lite enklare.

Jag har inte brytt mig om att rida in honom eftersom att rida inte har varit det viktigaste för mig. Och har ju inte direkt planerat för att göra mig av med honom.

Jag fick för mig i somras att jag ville ha en storväxt vbl-travare som inridnings- och träningsprojekt.
Jag har fått honom gratis - även om vi inte bryr oss om att formellt ändra ägare utan jag "lånar" honom av ägaren.
Jag är förstås nöjd.

Så ett gott exempel! Varför ville du skaffa just en travare?

Låna ut hästen är inget bra alternativ för mig, eftersom jag inte kan garantera att jag har möjlighet att ta honom tillbaka. Då är jag ju i samma situation igen. Med det menar jag inte att jag vill slumpa bort honom till första bästa så problemet är ute ur MIN värld. Men man får ju någon slags känsla och uppfattning om vad människor som hör av sig vill med hästen.
Ett av svaren på annonsen, mycket kortfattat mail: "wow, jag älskar denna vackra häst är hälso ok? vad är din slutliga priset i euro?" Brydde mig ju liksom inte om att svara.

Förutom det har jag väl fått två svar, som har verkat seriösa vid första anblick, men den ena hade hittat en annan häst och den andra hörde inte av sig igen. Om jag skulle sälja hästen till ett okänt hem, skulle jag åka dit först och skaffa mig en uppfattning om vem och vad det är för ställe.

Kan man skriva ett köpekontrakt där det står att hästen varken får säljas vidare/avlivas utan mitt godkännande?
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Skriva kan du göra, men det har ingen som helst verkan. Tveksamt ens med vitesklausul.

Vill du ha bestämmanderätt över hästen - sälj den inte.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Kosmostanten och Empire: Tack för upplyftande berättelser! Det finns hopp!



Tror du verkligen att om jag dubblar priset så ökar chansen? Jag har svårt att se det. Det finns ju hur många skänkes- och 2000kr-travare som helst ute på marknaden. Om man är ute efter en sån häst, med uppriktig och sann intention om att ge den ett gott liv, vad spelar det då för roll om hästen kostar 3 eller 6000 tusen? Framstår jag som en mer seriös säljare om jag säljer dyrare? Det är ju fortfarande knappast ett högt pris för en häst liksom. Men om det är så är det ju värt att testa, givetvis!



Jag har inte brytt mig om att rida in honom eftersom att rida inte har varit det viktigaste för mig. Och har ju inte direkt planerat för att göra mig av med honom.



Så ett gott exempel! Varför ville du skaffa just en travare?

Låna ut hästen är inget bra alternativ för mig, eftersom jag inte kan garantera att jag har möjlighet att ta honom tillbaka. Då är jag ju i samma situation igen. Med det menar jag inte att jag vill slumpa bort honom till första bästa så problemet är ute ur MIN värld. Men man får ju någon slags känsla och uppfattning om vad människor som hör av sig vill med hästen.
Ett av svaren på annonsen, mycket kortfattat mail: "wow, jag älskar denna vackra häst är hälso ok? vad är din slutliga priset i euro?" Brydde mig ju liksom inte om att svara.

Förutom det har jag väl fått två svar, som har verkat seriösa vid första anblick, men den ena hade hittat en annan häst och den andra hörde inte av sig igen. Om jag skulle sälja hästen till ett okänt hem, skulle jag åka dit först och skaffa mig en uppfattning om vem och vad det är för ställe.

Kan man skriva ett köpekontrakt där det står att hästen varken får säljas vidare/avlivas utan mitt godkännande?


Visst kan du det, men det lar inte vara hallbart i langden tyvarr. Har du salt hasten sa har du inget att saga till om oavsett kontrakt. Jag har skrivit in att jag har forkopsratt i alla lagen i mina kontrakt, och blev faktiskt tillfragad for nagon manad sedan. Men i regel sa far de ju gora vad de vill med sin hast.

Jag hade inte accepterat ett kontrakt dar det star att man inte far salja eller avliva utan saljarens godkannande. Daremot dar du ska kontaktas vid ev forsaljning.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Om jag skulle sälja hästen till ett okänt hem, skulle jag åka dit först och skaffa mig en uppfattning om vem och vad det är för ställe.

Kan man skriva ett köpekontrakt där det står att hästen varken får säljas vidare/avlivas utan mitt godkännande?


Jag är en sådan person som mycket väl skulle kunna tänka mig att köpa en varmblodstravare. Jag har och har haft flera och det är mycket trevliga hästar i allmänhet. Passar utmärkt för mitt behov av häst då jag inte har några som helst tävlingsambitioner. Dock skulle jag inte betala många kronor för den. (Jo jag har mycket god ekonomi)

Om en eventuell säljare vill kontrollera min hästhållning... så kan de ju få göra det. Jag skäms inte för varken stall eller hagar... Men ... jag tänker inte lämna säljaren några garantier för att det är i mitt stall och mina hagar hästen kommer att befinna sig resten av sitt liv.

Jag kan inte lämna dessa garantier eftersom jag just nu är av precis samma uppfattning som du var.. Dvs att jag skall leva lycklig på min gård här på landet resten av mitt liv. Nu är det ju som bekant svårt att se in i framtiden... Något kanske inträffar som gör att jag måste ge upp det här livet. Något som jag inte kan planera eller se i horisonten nu....

Hur som helst så skulle jag som sagt kunna tänka mig att ta hem en travare ... För tillfället går det en 5 årig kallblodsvariant och en 23 årig varmblodsvariant i hagen... Men.. jag skulle inte under några som helst omständigheter ta hem en häst där säljaren fortfarande vill behålla sin bestämmanderätt... Finns inte på världskartan för mig....

Om hästen måste slaktas så skall det vara MITT beslut... inte någon annans. Jag skall inte heller behöva informera någon annan om det beslutet. Jag skulle kunna sträcka mig till att säljaren skall informeras om hästen måste säljas vidare. Under förutsättning att säljaren håller mig uppdaterad om var denne är anträffbar för denna information. Jag tänker inte ägna speciellt mycket energi för att få tag på en ex-ägare som jag inte haft kontakt med på kanske flera år.

Jag kan alltså tänka mig att informera alltså.... men det betyder inte att ha förköpsrätt... Vill den före detta säljaren köpa tillbaka så är det på mina villkor... och under förutsättning att den före detta säljaren är aktuell som köpare för mig.. Jag kanske inte alls anser att ex-ägaren erbjuder ett vettigt hem för "min" häst och därför väljer att slakta i stället.

Vill alltså med den sista meningen göra klart att jag sällar mig till dem som hellre slaktar ett fullt friskt men oönskat varmblod än skickar ut den på en högst osäker marknad....
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Har själv haft travare.
Dom jag har valt har vart fina i kropp och hull. Skadefria.

Inga blocketannonser med dålig mobilbild på bruna halvskabbiga hästar.
Rykta upp hästen, frisera, på med pälsglans och träns och ta lite fina bilder.
Kanske få till några bra bilder i trav vid tömkörning så att man ser att hästen inte bara är "obrukbar" utan att potential finns.

"Sälja" hästen och ta hjälp av någon vän som kan ta bra bilder är mitt råd.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Om en eventuell säljare vill kontrollera min hästhållning... så kan de ju få göra det. Jag skäms inte för varken stall eller hagar... Men ... jag tänker inte lämna säljaren några garantier för att det är i mitt stall och mina hagar hästen kommer att befinna sig resten av sitt liv.

Jag menar inte att jag skulle åka ut till det ev nya hemmet och göra någon slags detektivundersökning i stall och hagar, utan mer för att få en bild av det hela och den nya ägaren. Men det kanske är överdrivet, vad vet jag. Man märker väl redan vid mail/telefonkontakt vem man har att göra med.

Och givetvis kan ingen lämna några livstidsgarantier!

Om hästen måste slaktas så skall det vara MITT beslut... inte någon annans. Jag skall inte heller behöva informera någon annan om det beslutet. Jag skulle kunna sträcka mig till att säljaren skall informeras om hästen måste säljas vidare. Under förutsättning att säljaren håller mig uppdaterad om var denne är anträffbar för denna information. Jag tänker inte ägna speciellt mycket energi för att få tag på en ex-ägare som jag inte haft kontakt med på kanske flera år.

Det där med bestämmanderätt var ingenting jag tänkte igenom något särskilt, jag tänkte bara högt, i skrift.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Det ÄR svårt att placera varmblodstravare i bra hem... Mycket synd men dessvärre är det så... För att krångla till det hela ännu mer så går det minst 15 på dussinet av varmblodstravare som aspirerar på de få komma till det där hemmet som kan tänka sig att ta emot dem. En helt omöjlig situation alltså...

Du kan välja mellan att fortsätta att försöka. Och hoppas att just du och din häst skall fixa en jackpot genom att hitta ett idealiskt hem.. Oddsen är dessvärre inte så stora. Eller ... så chansar du och skickar honom till en osäker framtid... Annars är alternativet just det som du inte kunde tänka dig.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Inga blocketannonser med dålig mobilbild på bruna halvskabbiga hästar.
Rykta upp hästen, frisera, på med pälsglans och träns och ta lite fina bilder.
Kanske få till några bra bilder i trav vid tömkörning så att man ser att hästen inte bara är "obrukbar" utan att potential finns.

Det som medryttarinnan skriver här tycker jag är en självklarhet när man sätter ut en bild i annonsen! Och jag vill gärna se hela hästen, inte bara huvudet!
I övrigt håller jag även med övriga här, ta hellre bort hästen än sälj för billigt! Inget kul om dom hamnar på en slakttransport till italien :(
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 776
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 660
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 062
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 519
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp