Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Det som medryttarinnan skriver här tycker jag är en självklarhet när man sätter ut en bild i annonsen! Och jag vill gärna se hela hästen, inte bara huvudet!
I övrigt håller jag även med övriga här, ta hellre bort hästen än sälj för billigt! Inget kul om dom hamnar på en slakttransport till italien :(

Exakt! Förstår inte folk som tror att det räcker med en bild på huvudet.
Men allra värst är som sagt att inte ha bilder alls...
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Japp det tror jag!
Vi har diskuterat det nyligen på AoH ang dyra renrasiga hundar, en frallauppfödare som inte höjde priserna blev inte av med vapparna innan hon höjde priset, folk trodde det måste vara något fel när de var så billiga.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Jaja, det är lätt att vara kritisk. Men varför i hela friden har du inte sett till att han blivit inriden? Det är ingen vidare marknad för vbl-travare oavsett, men det kanske är lite enklare.

För mig har detta faktiskt varit ett väldigt viktigt skäl att få min travare så trevlig som bara möjligt att rida...det ökar helt enkelt chanserna betydligt för att nån vettig människa ska vilja ha henne OM mitt liv skulle ändras så jag inte kan behålla.
Många är så tvärsäkra när dom skaffar häst att dom tänker behålla den resten av livet...men det GÅR inte att förutsäga allt som kan hända, allt kan ställas på ända på ett ögonblick. Eller så kan man ändra inställning efter vägen.
Nu är ju ts situation som den är och det hjälper inte mycket att vara efterklok. Men om inte avlivning är ett alternativ tror jag ändå att det vore smartast att rida in hästen innan nya säljförsök.


Inga blocketannonser med dålig mobilbild på bruna halvskabbiga hästar.
Rykta upp hästen, frisera, på med pälsglans och träns och ta lite fina bilder.
Kanske få till några bra bilder i trav vid tömkörning så att man ser att hästen inte bara är "obrukbar" utan att potential finns.

Detta är också väldigt viktigt! Undrar ofta VARFÖR i hela friden folk inte anstränger sig en smula för att ta ordentliga bilder och skriva en vettig annonstext? Det gör en enorm skillnad för hur seriöst man framstår.
Det kryllar ju av annonser på billiga travare med bild på brun, lerig, täckad häst, taget i konstig vinkel i hagen med skräpig bakgrund...samt annons med syftningsfel, smilies och klent med väsentlig info :crazy:
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Dl knapplån

Jag är lite fundersam, hur mycket slakttransporter går det egentligen till Italien?
Det är ofta jag läser just det, sälj inte för billigt så de hamnar på slakttransport till Italien men hur "verkligt" är detta hot?

(Jag frågar genuint nyfiken).

Det som medryttarinnan skriver här tycker jag är en självklarhet när man sätter ut en bild i annonsen! Och jag vill gärna se hela hästen, inte bara huvudet!
I övrigt håller jag även med övriga här, ta hellre bort hästen än sälj för billigt! Inget kul om dom hamnar på en slakttransport till italien :(
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Men vad säger bilden om hästen som inte annonsen kan säga?
Jag intresserar mig också mer för de annonser som har bild men varför?
Om det är en ridbild kan vi säga hur hästen reds just precis där och då.
Exteriör är det enda jag kan komma på.



Exakt! Förstår inte folk som tror att det räcker med en bild på huvudet.
Men allra värst är som sagt att inte ha bilder alls...
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Så ett gott exempel! Varför ville du skaffa just en travare?

?

För att jag ville ha ett riktigt ridträningsprojekt. Jag har massor av trevliga hästar som jag ridit in, av olika raser.
Jag söker utmaningar när jag skaffar häst och har inte hittat något annat som är tillräckligt svårt - på min nivå.

Jag är inte tillräckligt duktig, tillräckligt målmedveten eller - antagligen - tillräckligt rik för att tävla mig upp på svår klass dressyr. Så den typen av utmaning sorterar bort sig automatiskt.
Jag har tränat upp fjording, kbl-travare, vbl-travare m fl raser till ungefär LA dressyr (högre för kbl-travaren).
Jag köpte en problemhäst som ingen tagit sig upp på ryggen på som 6-åring och det tog mig en halvtimme. Totalt.
Jag köpte en problemhäst som bara stack och kastade av och inte gick att fånga i hagen. Jaså, men så fungerar den inte här.
Så jag tänkte att med en storväxt vbl-travare har jag en hel del att bita i för att få välriden.
Min häst är 165 cm hög, långbent, gått på trav fram tills han blev pensionär nu i våras och är alltså under omskolning. Han är trevlig och duktig men visst är det enorm mycket jobb innan han är som mina andra - och tusan vete om han någonsin kommer att få plats på en 10 meters galoppvolt.

Men han är lite äldre än jag egentligen hade tänkt mig - åtta år gammal. Men en väldigt trevlig individ.

Jag fick inte med hästpasset när jag hämtade hästen men ägaren kom på besök efter ett par månader, var nöjd med det hon såg och lämnade kvar hästen och lämnade passet.
Kan tillägga att det är en seriös ägare som vill hästen allt gott.
Med gratishästen lämnade hon huvudlag och regntäcke och han var helt nyverkad och nyskodd när jag hämtade honom.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Men vad säger bilden om hästen som inte annonsen kan säga?
Jag intresserar mig också mer för de annonser som har bild men varför?
Om det är en ridbild kan vi säga hur hästen reds just precis där och då.
Exteriör är det enda jag kan komma på.

Ja, exteriör är ju A och O. Man vill ju se hur hästen man funderar på att köpa ser ut... Jag kollar ALDRIG annons utan bild, för det känns som att man har nåt o dölja.

Bilder säljer! ;)
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

För att bilder säger mer än tusen ord :)

Ang slaktransporter så var det ganska vanligt när jag jobbade i travstall för tio år sedan. Nu rör jag mig inte i de kretsarna så nu vet jag inte.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Men vad säger bilden om hästen som inte annonsen kan säga?
Jag intresserar mig också mer för de annonser som har bild men varför?
Om det är en ridbild kan vi säga hur hästen reds just precis där och då.
Exteriör är det enda jag kan komma på.

Förutom att en bild kan visa hur hästen ser ut rent exteriört, kan ju en ridbild också visa ATT hästen är ridbar. Är det en fin ridbild där hästen verkar gå i trevlig form säger det också en del om nivån.

Men framförallt ger ordentliga bilder ett mycket mer seriöst intryck, tycker jag...det säger liksom minst lika mycket om säljaren som om hästen :idea:
Ser jag en annons som är hafsigt skriven och med skitbilder drar jag öronen åt mig även om hästen skulle kunna vara intressant...jag vill helt enkelt inte bli insyltad med en potentiellt hafsig/oseriös säljare.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Jag vet i alla fall en här i Skåne som bara låter sina hästar gå ute och föröka sig själv, avkommorna åker sedan med slakttransport till Italien. Det köps även upp billiga hästar (eller fås gratis) som även dom skickas med.
Finns även ett ökänt slakteri här i Skåne (alla vet nog vilket) som håller på med svartslakt och även där har man skickat med slakttransport utomlands.
Trodde inte själv det var sant först, för det är aldrig nåt man ser och hör på riktigt (inte jag iaf). Själv hade jag bara läst om det här på buke och sett någon hemsk youtube film om hur det (kan?) gå till.
Men det förekommer, och det kommer det göra så länge hästar ges bort/säljs för billigt och så länge priset på hästkött är så lågt här i Sverige. Men det är en annan tråd...
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Du har valt att skaffa hästen. Du får ta ditt ansvar. Hittar du ingen som vill ta hand om hästen och slakt inte är ett alternativ får du stå för ditt val och fortsätta att ta hand om hästen. Eller så får du byta inställning. En ansvarsfull hästägare i din situation tar bort hästen.

Vilket tråkigt svar till TS! I och med att hon startat den här tråden på buke så försöker hon ju verkligen hitta en bra lösning för sin häst!

Jag har tyvärr inga konkreta alternativ till dig men kanske lite tips som du själv kan kolla upp. Jag vet att jag för inte så många nummer sedan läste i tidningen ridsport om ett stall dit de tog hästar som ingen ville ha. Jag har även tidigare läst om detta så det verkar finnas fler människor som vill ta på sig denna uppgift och kanske det går att googla på någon sådan lösning?

Svenska hästars värn- kan de hjälpa dig tro?

Naturbruksgymnasium med travhästinriktning? Jag gick själv på Berga naturbruksgymnasium söder om Sthlm för många år sedan och de travhästarna de hade då var just sådana som de fått eller fått köpa för en symbolisk summa.

Turridningstall? Kanske inte det bästa alternativet men det borde väl finnas seriösa? Islandshästar är ju vanligt men utan att själv vara insatt i denna verksamhet så kan jag tycka att det borde finnas seriösa.

Många anser att det mest ansvarsfulla är att avliva hästen. Jag tycker att det är heder till dig som gör det du kan för att slippa avliva hästen även fast det i slutändan kanske slutar med att du tvingas göra det valet ändå. Det är väldigt vanligt idag att man anser att risken att hästen hamnar fel är så stor att man avlivar sin häst. Jag tycker att det är en tråkig inställning. Det grundar jag på att själv faktiskt aldrig stött på en häst som varit hos någon där den haft det så dåligt att den hade haft det bättre som död... Givetvis kan det hända! Men för MIG är livet värt mycket. Så jag hoppas att du hittar ett bra hem! Och gör du inte det så tycker jag inte heller att du ska känna skuld om du avlivar hästen. Den har säkert fått några fina år hos dig :)

Lycka till!
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Jag är realist och anser att man ska fullfölja det ansvar man tagit på sig. Har man en häst med ett mycket lågt marknadsvärde och inte kan behålla den är det ansvarsfullt att ta bort hästen, inte att säga att man aldrig kan tänka sig slakt. Då skulle man ha tänkt ett steg längre innan man skaffade häst, det är inget man ska göra lättvindligt.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Även om du inte har sett en häst leva i så dåliga förhållanden att den mått bäst av att avlivas så kan det inte ha undgått dig att det händer...dagligen...överallt! De som drabbas är ofta hästar utan ekonomiskt värde, ja det händer även hästar med högre värde men det är mer frekvent förekommande bland hästar som sålts billigt/skänkts bort o.s.v.

Personligen skulle jag förföljas av mardrömmar om jag skulle sälja/ge bort en häst som sen får lida för att den hamnat fel. Nej, då är det faktiskt bättre att hästen får somna in för gott...den slipper lidandet...
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Det finns seriösa människor som köper billiga hästar. Jag köpte min för 4000:- för två år sedan, då var hon 4 år och insutten. Jag letade efter en sällskapshäst och ville ha en billig häst (nu blev det så att jag började rida henne ändå och efter diverse inköp av utrustning blev hon inte så billig...). Men hade garanterat tittat på din häst om den hade funnits i mitt närområde.

Om du skaffar dublett-pass till hästen kan den inte gå till livsmedelsproduktion i Sverige i alla fall. Nu vet jag inte hur det fungerar om man skickar till Italien men det kanske kan vara värt att titta närmare på.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Skriver också ett lite mer hoppfullt inlägg, köpte ett varmblod, hingst, för ett år sedan för 3000 och nej jag har inte vanvårdat honom eller tagit död på honom som många verkar tro att man gör när man inte betalar minst 10 000 kronor för en häst. Men kan ju tillägga att han var riden men inte skolad och 11 år gammal... Mitt tips är också att försöka få honom inriden och sen sätta ut en ny annons. Det finns seriösa människor som inte vill lägga ut 10 000 och uppåt om det finns en frisk billigare häst. Lycka till!
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Jag har inte summan hästar som åker på export och hamnar i en gryta, men det går inte en tom transport ut ur landet när alla importer kommer. Italien är inte alltid slutstation, det är väldigt poppis med hästkött på kontinenten och inget fel i det, men transporten, hanteringen och slakten lämnar mycket att önska.

Förstår inte varför vi inte kan slakta hästarna själva och skicka kropparna på export, fast det är ju dyrare att hålla kylbilar än halvdöda slaktdjur. :cry:

För övrigt rekommenderar jag alla i möjligaste mån att efterfråga närslaktat, de svenska slakttransporterna är banne mig inte något att yvas över! :mad:
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Det resonemanget håller icke!

Så mycket som åker kors och tvärs över hela Europa. Nöt kroppar som slaktas i Sverige styckas i polen och packas i Sverige.

Måste vara mycket billigare att köra kylbil, där är bara vikten begränsande, inte utrymmet i sig.

Ptr
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Fel av dig, det köttet packas på uppdrag av Scan och säljs i Sverige, inte kött som går på export till kontinenten. Det är lika sjukt som de styckepacketerade laxbitarna som säljs åker till Asien för packetering och sen skippas tillbaka hit och sen hamnar i frysdiskarna portionsvis. :mad:

En spansk EU-kommissionär sa apropå djurtransporterna att det var för dyrt med kylbilar som fraktade köttet när ungarna får åka till skolan i skolskjutsar med träbänkar! En transport med levande, nåja, djur är billigare att köra än en kylbil som kostar väldigt mycket mer i både inköp och underhåll, säger sig själv.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Jag är realist och anser att man ska fullfölja det ansvar man tagit på sig. Har man en häst med ett mycket lågt marknadsvärde och inte kan behålla den är det ansvarsfullt att ta bort hästen, inte att säga att man aldrig kan tänka sig slakt. Då skulle man ha tänkt ett steg längre innan man skaffade häst, det är inget man ska göra lättvindligt.

Håller fullt med dig!! Den dagen jag inte kan ha min kille kvar blir han slaktad med mig vid sin sida.. Den dagen den sorgen :crazy: Hoppas det dröjer många år än..

Men.. Det finns faktiskt enstaka som kan tänka sig att ha en travare som sällskap, så när och om man bestämmer sig för att sälja en äldre travare skall man tänka sig för ordentlig! Men visst, det är vanskligt att sälja häst billigt, det vet jag av egen erfarenhet OCH det var inte travare då!!:mad:
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Även om du inte har sett en häst leva i så dåliga förhållanden att den mått bäst av att avlivas så kan det inte ha undgått dig att det händer...dagligen...överallt! De som drabbas är ofta hästar utan ekonomiskt värde, ja det händer även hästar med högre värde men det är mer frekvent förekommande bland hästar som sålts billigt/skänkts bort o.s.v.

Personligen skulle jag förföljas av mardrömmar om jag skulle sälja/ge bort en häst som sen får lida för att den hamnat fel. Nej, då är det faktiskt bättre att hästen får somna in för gott...den slipper lidandet...


Givetvis händer det men nej JAG har inte stött på många hästar. När jag jobbade som ridlärare så hände att det att vi hyrde hästar och de kunde jag tycka synd om. Att inte ha någon fast punkt och vara på nya ställen hela tiden. Från en hästhandlare vi skulle köpa flera hästar av visade det sig att flera av hästarna inte gick igenom besiktningen. Men verkade dessa hästar ha så hemska liv att de hellre inte skulle leva? En svår fråga som jag aldrig kommer få svaret på. Visst skulle de säkert hellre ha valt andra liv men allas liv är inte ultimata. Men är döden bättre?Att hellre avliva för att jag inte ska behöva vara orolig för att hästen inte ska ha det lika bra som hos mig? Är DET själviskt?

Jag tycker också att många verkar ha en känsla av att det är bara hos en själv som hästen kan ha det riktigt bra. Och jag tror att oron för att hästen ska hamna hos någon där den får det så dåligt att det verkligen kommer lida är för stor. Men det här är som sagt mina egna tankar grundade på mina egna erfarenheter.

Men jag vill också absolut hålla med- självklart finns det hästar som hamnar inte i riktigt dåliga händer och lider och även riskerar att hamna på slakttransporter!
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 776
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 660
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 062
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 519
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp