Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Nu blev jag alldeles engagerad...;) Men jag tycker det här är en intressant diskussion! För många år sedan sålde jag av olika anledningar en halt häst... Han var bara 6 år men hade vid besiktningen böjprovsreaktioner o hovlederna. Det var inga stora reaktioner men det visade sig härleda från ryggen. Köparen tycket så mycket om honom (hon fodervärdade honom en tid) så hon köpte honom billigt. Han var försäkrad mycket högre. Muntligt avtalade vi att hon skulle fortsätta behandla honom och fungerade det inte så skulle jag hjälpa henne att sälja honom som promenad häst.

Han var bara 6 år och otroligt levnadsglad. Han älskade att bli riden och komma ut i skogen, var blank och fin i pälsen och i gott hull. Visade inga tecken på att lida. Trots det valde hon några månader senare att avliva honom med just resonemanget att han skulle kunna hamna i felaktiga händer och bli riden och behöva lida. I det flestas ögon tror jag att det var rätt beslut men jag tycker fortfarande att det var otroligt ledsamt. Varför ska hästar avlivas så fort de är lite halta med motiveringen att de lider? Avlivar vi våra hundar om de är lite halta? Själv har jag artros i en höft och ett opererat korsband men jag är ändå ute och löptränar. Visst kan det göra lite ont ibland men jag lider verkligen inte.

Förlåt ts att jag spårade iväg lite men det här är något som jag ofta tänker på... Jag förstår att man avlivar sin häst då den inte längre är ridbar för det är ett dyrt intresse vi håller på med. Men jag tror att många behöver erkänna det för sig själv och inte "gömma sig" bakom motiveringen att hästen lider för att den är lite halt... Nej det här blev nog en helt annan diskussion men poängen är väl att JAG i alla fall inte skulle vara så rädd för att sälja min häst även om den inte var 10 år, kärnfrisk och tävlad msv dressyr och hoppning (för att överdriva lite ;))
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

En stor skillnad mellan djur och människa är att vi människor faktiskt själva kan säga "det här gör ont!" En häst i människans tjänst har inte den möjligheten.
Smärta och lidande är en individuell upplevelse även för oss människor, hur djuren upplever det har vi ingen aning om. Det enda vi kan gå på är vad veterinärer kan se genom undersökningar ... Säger veterinärerna då att hästen inte bör ridas pgv diverse saker så kan man nog förmoda att hästen lider om den trots det utsätts för ryttare.

Det faktum att djur ofta döljer smärta just för att det är tecken på svaghet tycker jag är ett starkt skäl till att vara extra observant och försiktig. Har sett hästar som kämpat på trots ganska svåra skador, och vars ägare inte sett/känt något lidande.

Ska vi jämföra med hundar så är den aningen billigare i drift. Vi har dem hemma, inomhus som familjemedlemmar. Vi gör dem nästan till människor. Personligen anser jag att många sparar sina hundar alldeles för länge. Har observerat bekanta och grannar vars hundar inte längre kunde hoppa upp i soffan eller gå ut och kissa i trädgården, eller äta själv. Dessa hundar utsattes enligt mig helt klart för onödigt lidande.

Som djurägare kan man inte garantera nånting den dagen man sålt/skänkt bort sitt djur. Man har lämnat över ansvaret till någon annan. Har man då ett djur som löper uppenbar risk att råka illa ut pgv defekter eller marknadsvärde så måste det mest ansvarsfulla vara att välja avlivning. Och det handlar inte om att man misstror alla utom sig själv. Utan om att man insett att det inte finns någon framtid hos någon annan.

Väldigt få ansvarsfulla, seriösa hästmänniskor vill ta emot en skänkeshäst och samtidigt betala det samma i drift som för vilken häst som helst.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

"Jag tycker också att många verkar ha en känsla av att det är bara hos en själv som hästen kan ha det riktigt bra. Och jag tror att oron för att hästen ska hamna hos någon där den får det så dåligt att det verkligen kommer lida är för stor. Men det här är som sagt mina egna tankar grundade på mina egna erfarenheter. "


Tyvärr är det så att väldigt många hästmänniskor tror at eftersom just dom inte kan rida/köra sin häst så kan ingen annan göra det heller....

Dessa människor vill inte inse att det är DOM som inte har kunskaperna att ta tillvara hästens egenskaper.

Och därför skickar dom hellre hästen till slakt än att dom ska bli "förnedrade" av att någon annan klarar av hästen när dom själva inte gjorde det.

Vet om en människa som köper dessa hästar, oavsett ras och bakgrund, och skolar om dom och sen säljer dom till "rätt" människa som vet hur man tar hand om en bra häst.

Ibland tar det lång tid i bland tar det bara några månader efter att hästen blivit "fri" från sin förra ägares hybris innan den är precis som den häst folk vill ha.

Dock kan jag inte förstå skillnaden mellan det arbete som Sveland och Agria gör med dessa hästar och när en privatperson gör samma sak....
Inget annat än prislappen i så fall........
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Funderade över en sak..

Om du inte har råd med hästen och ingen vill köpa den..

Då måste du ju ta bort den?


Förstår att det känns hemskt, men förstår inte hur du tänker när du skriver att slakt ej är tänkbart men i samma meningen har du ej råd att sköta den och du kan absolut inte tänka dig ett liv utan den.. :confused:
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

*kl*

Hästar lever i nuet. De kan inte tänka framtid och dåtid på det sättet vi gör. Därför tar jag hellre bort hästar som inte har säljvärde på marknaden.
En häst som TSs finns i överflöd och jag tror att de som vill ha såna hästar hittar dem genom kontakter.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Tyvärr är det så att väldigt många hästmänniskor tror at eftersom just dom inte kan rida/köra sin häst så kan ingen annan göra det heller....

Dessa människor vill inte inse att det är DOM som inte har kunskaperna att ta tillvara hästens egenskaper.

Och därför skickar dom hellre hästen till slakt än att dom ska bli "förnedrade" av att någon annan klarar av hästen när dom själva inte gjorde det.
Fast problemet i många fall idag är väl inte att man inte tror att någon annan kan klara av att ta hand den häst man inte har möjlighet att ha kvar utan att det är svårt att hitta köpare till hästar över huvud taget?

Jag har två hästar, en gammal, en relativt ung som jag anser inte är säljbara av olika orsaker, nu har jag inte tänkt göra mig av med någon av dem, men jag resonerar som så att OM jag inte skulle ha möjlighet att ha någon av dem kvar så ska de få vandra vidare. Om det inte skulle vara så att någon av mig bekant människa väldigt gärna skulle vilja ta hand om dem just då.

Det finns många hästar som är till salu idag och många verkar ha svårt att sälja även helt friska välfungerande hästar. Av den anledningen tänker jag att det är bättre att avliva en häst som är gammal, eller har skavanker av något slag som gör den mindre lämplig att rida fullt ut, eller som i denna tråd, en äldre oriden häst av en ras som inte så många vill ha (om man nu inte skulle råka hitta en köpare eller fodervärd).
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

KL Visst är det sorgligt att friska hästar slaktas, men vad är alternativet när de helt enkelt inte går att sälja till ett vettigt hem? Det handlar om tillgång och efterfrågan, på varje fd travare och andra svårsålda hästar som hamnar i ett bra hem går det minst tio som det inte går så bra för.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Jag tycker inte att du ska bort honom! Samtidigt har de som säger det en poäng, vem vet vad som kommer att hända honom om han säljs för 3000? :confused: Kan det inte vara ett alternativ att låna ut honom på foder? En kunnig person kanske ser det som en rolig utmaning att rida in din häst? Sen så kanske det inte är det lättaste att hitta denna person, men ge inte upp! :) Sen kan ha gå att köra "som vanligt", d.v.s. som en lugn körhäst och inte som en travare (fast då är det kanske lika lätt att rida in honom..?) Lycka till!
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Det kostar lika mycket att mata en häst som duger till det man vill som en häst som inte gör det. Tror du verkligen att någon vill betala omkostnader för en sån häst som TSs, dessutom lägga ner tid på att utbilda den medan den tillhör någon annan? Betala för att höja värdet på någon annans häst?
Och om du nu tycker att TS ska hålla ut tills h*n hittar denna person, vem ska då betala för hästen när TS inte har råd?
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

uppmärksamma inlägg nr 75 i tråden "puckade hästmänniskor" ... bara ännu en infallsvinkel om hur det kan gå..
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

hmm, nu hittar inte jag det heller, undrar om det togs bort? Det var en som skrev att den hade gett bort sitt varmblod som det inte hade gått så som fd. ägren ville för. Hon hade lagt ut namn på hästen och det kanske klassades som efterlysning då hon och länsstyrelsen inte visste var hästen befann sig? , det hade inkommit anmälningar om att hästen inte hade det bra.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Fast det finns också flera av oss som har lärt oss den hårda och sorgliga vägen hur det kan gå om man inte tar sitt ansvar och tar bort en häst som saknar marknadsvärde:

För att göra en lång historia kort: jag var fodervärd åt världens trevligaste SWB-valack innan han blev utdömd pga pålagringar (dessa hade uppstått innan ägaren hade köpt honom; en chock för både henne och mig, då hästen hade använts av oss inom både hoppning och dressyr utan att protestera även om han måste ha haft ont i flera år - endast gårdsbesiktigad av oss två). Hur som helst, chocken var stor och vi letade tillsammans på en underbar fodervärd som ville ha honom som sällskap till sina ponnyer och för enstaka skritturer och slapp därmed ta bort honom (vi tyckte självklart att han skulle få leva vidare och njuta av pensionärslivet istället). Hon fick honom av ägaren och allt var bra i ca ett år. Sedan hade hon plötsligt inte tid för honom längre och vår fina vän såldes som RIDHÄST! Vi kunde inte göra något åt detta och det kändes HEMSKT att veta att denna världens finaste häst utsattes för detta.

Jag lärde mig därmed att ALDRIG göra om detta misstag: har jag inte en häst som är attraktiv på marknaden och därmed har goda chanser att säljas till ett gott hem som värdesätter den, då tar jag bort den oavsett hur sorgligt och hemskt det känns. Ovanstående historia hände för ca 10 år sedan och jag tänker fortfarande på den hästen nästan varje dag och har dåligt samvete. Det handlar inte om att ingen annan kan ta hand om hästen "lika bra som jag" utan om att veta att den inte kommer att utsättas för lidande, avsiktligt eller oavsiktligt.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Tyvärr är det så att väldigt många hästmänniskor tror at eftersom just dom inte kan rida/köra sin häst så kan ingen annan göra det heller....

Dessa människor vill inte inse att det är DOM som inte har kunskaperna att ta tillvara hästens egenskaper.

Och därför skickar dom hellre hästen till slakt än att dom ska bli "förnedrade" av att någon annan klarar av hästen när dom själva inte gjorde det.


Dock kan jag inte förstå skillnaden mellan det arbete som Sveland och Agria gör med dessa hästar och när en privatperson gör samma sak....
Inget annat än prislappen i så fall........

Fast blandar du inte ihop äpplen och päron nu???

Jag förstår och kan till viss del hålla med om ditt resonemang om det är en häst med problembeteenden vi talar om. Min erfarenhet är dock att de allra flesta "avdankade travare" är mycket lätthanterliga hästar.

Problemet är inte generellt att de som väljer att ta bort sina "avdankade travare" gör det för att ingen annan kan hantera dem..... Utan problemet är att även en "avdankad travare" kräver en viss hästkunskap för att må bra rent allmänt. Foder och och vård... där har de precis samma krav som den på markanden eftertraktade hästen. Tyvärr finns det inte tillräckligt med hem som vill ta hand om en travare som uppfyller de där grundläggande kraven en häst behöver ha tillgodosedda för att den skall leva ett hyfsat häst liv. Hemmen finns... men antalet hästar är mångdubbelt fler än vad hemmen är.

Däremot är antalet hem som tar emot ... och där vården och omsorgen inte ens når upp till nivån "ett hyfsat liv" ganska många. Jag har själv sett det massor med gånger.. Några av dessa hästar har hamnat hos mig. Skräckexempel på hästar som inte ens har fått de grundläggande behoven tillgodosedda... dvs foder och vatten...

Sen beträffande det sista stycket i qouten... Hur många "avdankade travare" ägnar sig försäkringsbolangen åt?
Den rehabilitering de i första hand tar sig an är ridhästar som av olika orsaker inte håller för det som ägaren vill ha dem till. Dvs hoppning och dressyr.. Ägaren vill ha dessa hästar utdömda men försäkringsbolagen köper ut och rehabiliterar ... Jag tror inte att det är så värst många "avdankade travare" som passerat igenom det programmet...
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Har själv 3 hästar hemma och 2 av dom kommer inte att säljas utan kommer att avlivas om jag inte kan ha kvar dom inte för att jag tror att ingen annan kan ta hand om dom eller älska dom lika mycket som jag utan för att dom börjar bli till åran och en av dom med lite skavanker, alltså 2 hästar som inte har något marknads värde och då lätt för att hamna i fel händer.

Den 3 inga problem att sälja då han är fullt ridbar dock inte alltid den lättaste när man kommer till hoppning och nej jag har inga problem med att någon hoppar han bättre än mej det finns redan dom som gör det.

Så allt handlar inte om rädsla för att någon kommer göra ett bättre jobb en en själv.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Det är inte hästar med ett problem från början jag menar.

Enklast är väl att ta ett exempel vi råkade ut för:

Söt liten snäll travare som köptes billigt till familjens dotter att hoppa med tillsammans med hennes hästkamrater.

Efter något år blir hästen mer och mer hoppovillig och börjar dessutom bli mer och mer aggressiv när det kom till ridandet.

Hästen klassades nu som problemhäst och skulle skickas till slakt för den var ju "livsfarlig".

Som tur var lyckades jag köpa loss hästen för slaktpengarna.

Efter att jag låtit min veterinär kolla hästen kom vi fram till att det enda felet med henne var att hon hade dels ridits illa, dels hade haft en icke passande utrustning som gett henne värk i rygg och ben.

Vi gav henne ett sommarbete och satte sen igång henne försiktigt med passande utrustning.

Sålde henne sen till våren till en underbar tjej som kunde fortsätta hennes utbildning och som nu hoppar hur trevligt som helst.

Har träffat förra ägarna på tävling, dom har förresten avverkat ytterligare en s.k. hopphäst under tiden vi räddat den första, och dom vägrar inse dels att det ÄR samma häst som nu tävlas med stor framgång och nog kommer debutera i 130 till våren medans dom själva inte kommer längre än till 110 - 120 med massor av fel och utvägringar varje gång.

Denna häst var försäkringsbolaget inte intresserade av att rehabilitera för det var ju inga "pengar" i hästen.

Du kan byta ut rasen mot nästan vilken annan ras och korsning som helst bortsett från "halvbloden" så händer samma sak som ovan nämnda sto ideligen.

Vi möter också väldigt ofta attityden att det är bara jag som klarar av denna häst och nu hoppar den inte längre som jag önskar då åker den till slakt i stället för att riskera att möta den med en annan ryttare på ryggen som gör ett bättre resultat än vad jag lyckades med.
Ryttarna har varit allt från 12-14 år till 60 +.

När det har varit ungdomar så har det alltid funnits en förälder som ansett/anser att här ska det inte komma någon annan och åka snålskjuts på det arbete, läs pengar, vi har lagt ner på hästen.
För en gång i tiden är det en tränare/ridlärare som sagt att mitt barn har POTENTIAL och därför kan hen inte göra något fel......................................
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Jag har själv varit med och räddat en travare från slakt! Faktiskt i förra veckan! Han flyttade in hos mig i måndags förra veckan. Han är visserligen riden och tävlad i monté men det enda han kan är framåtskänkel och broms så han är inte direkt inriden, mer insutten. Han är världens snällaste och mysigaste häst, väl värd en chans som ridhäst. Väldigt fint byggd! Högrest och smäcker med lätt för galopp! Det hade varit skandal om han gått till slakt förra onsdagen. Han är annars fullt frisk och skadefri!

Jag tycker verkligen inte att man tar bort en fullt frisk och levnadsglad häst bara för att den inte är inriden. Det kan ta tid att hitta ett nytt hem åt sin älskade häst, både om man har en häst som bara är värd en tusenlapp eller en häst som är värd flera hundra tusen. Just nu är marknaden dålig överlag och det gäller att ha tålamod som säljare. Det brukar lätta framåt våren och sommaren. Har du möjlighet att ha kvar hästen så kommer rätt köpare tids nog.

Var noga med att inte skänka bort hästen! Han har ett värde och det finns säkert någon som vill rida in honom eller bara ha honom som sällkskap. Alla vill inte ha småhästar som sällskap, även om de är billigare i drift. En del vill ha stora hästar som kan beta ner mer än små hästar kan. :idea:

Jag tänker som så, att när man köper en häst så åtar man sig ett ansvar och bara för att det inte passar just för tillfället på grund utav plugg, skola eller annat så avlivar man inte bara hästen. Det känns ju ganska egoistiskt! Och givetvis säljer man heller inte hästen till vem som helst. Kanske lånar man ut hästen på foder först för att verkligen se att den kommer till ett seriöst hem.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Jag tänker som så, att när man köper en häst så åtar man sig ett ansvar och bara för att det inte passar just för tillfället på grund utav plugg, skola eller annat så avlivar man inte bara hästen. Det känns ju ganska egoistiskt! Och givetvis säljer man heller inte hästen till vem som helst. Kanske lånar man ut hästen på foder först för att verkligen se att den kommer till ett seriöst hem.

Jag tänker också att när man köper en häst så tar man på sig ett ansvar, men tvärtemot dig så inser jag att verkligheten inte alltid är så som man skulle önska. Har man varken tid, råd, eller plats för en häst utan marknadsvärde (och ibland kan livet ändras snabbare än man tror) så är det ens ansvar att se till att hästen inte behöver bli försummad. Om den enda lösningen är att avliva, ja, då får man ta det. Självklart menar jag inte att man ska avliva hästar hej vilt (och jag tror inte att de flesta gör så) men om det är den enda utvägen så måste man göra det, för hästens bästa.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Givetvis händer det men nej JAG har inte stött på många hästar. När jag jobbade som ridlärare så hände att det att vi hyrde hästar och de kunde jag tycka synd om. Att inte ha någon fast punkt och vara på nya ställen hela tiden. Från en hästhandlare vi skulle köpa flera hästar av visade det sig att flera av hästarna inte gick igenom besiktningen. Men verkade dessa hästar ha så hemska liv att de hellre inte skulle leva? En svår fråga som jag aldrig kommer få svaret på. Visst skulle de säkert hellre ha valt andra liv men allas liv är inte ultimata. Men är döden bättre?Att hellre avliva för att jag inte ska behöva vara orolig för att hästen inte ska ha det lika bra som hos mig? Är DET själviskt?

Jag tycker också att många verkar ha en känsla av att det är bara hos en själv som hästen kan ha det riktigt bra. Och jag tror att oron för att hästen ska hamna hos någon där den får det så dåligt att det verkligen kommer lida är för stor. Men det här är som sagt mina egna tankar grundade på mina egna erfarenheter.

Men jag vill också absolut hålla med- självklart finns det hästar som hamnar inte i riktigt dåliga händer och lider och även riskerar att hamna på slakttransporter!
Det finns aldrig några garantier åt nåt håll och så långt det är möjligt väljer jag att göra valet att ta bort en häst med ringa värde iställer för att den ska hamna fel eller börja vandra runt. Vi pratar ju om häst med inget eller väldigt lite värde som är svårplacerad, om du nu missat det. Jag tror absolut inte att hästen inte kan få det bättre hos någon annan...men, när "någon annan" inte hör av sig och vill ha hästen????? Det är det tråden handlar om...

Jag själv har häst med lite mer värde och skulle jag av någon anledning inte kunna ha dom kvar har jag ett stort nät som faktiskt står i kö för att gärna ta hem dom...det är det som är skillnaden i det hela...
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 776
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 660
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 062
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 519
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp