Katastrofalt ihopsläpp? Hjälp!

Jag har varken påstått att någon ska bli skadad eller att det är någons specifika ansvar. Svarade bara på hur vi gör i vårt stall. Jag upplever att många går in som en liten mus o är försiktiga och då blir de "offer" för jävulskap av unghästarna.
Unghästen kan ju ha taggarna extra utåt med iom att den precis släppts in i flocken. Kanske bättre människorna håller sig undan då tills hästarna etablerat rollerna.
Alla människor har inte erfarenheten eller förmågan att kunna fostra skarpa unghästar. Det är inte heller något man kan förvänta sig av en vanlig amatör. För att hyggligt tryggt kunna hantera en sådanhär situation så behövs en kombination av erfarenhet av den typen av hästar, snabba reflexer, träning på att läsa hästar och använda sin kropp för att förmedla rätt signaler och en medfödd förmåga att läsa hästar.
 
Tycker det är en märklig inställning och jag har sett det förr, att folk ska uppfostra andras hästar i kollektiv stall. Oavsett om det är en unghäst/äldre häst vill jag gärna själv träna med min egen så jag känner mig trygg med hur allt går till. Kommer där olater vill jag träna bort det själv, inte överlåta det till någon annan i mitt stall. Kan såklart komma överens med någon kompis lr annan kunnig om dom är villiga att hjälpa och man hittar ett upplägg som passar men inte bara dumpa det i knät på någon såsom det blivit med ts. Oerhört oansvarigt hästägande i mina ögon, ännu mer sedan det gäller en unghäst och man ser att där ändå hyfsat enkelt kan uppstå farliga situationer.

Nu är det väldigt länge sen jag själv höll på med unghäst men har fått höra att man ska låta andra hantera dom för det måste alla hästar lära sig dvs att bli hanterade av alla typ av människor. Håller väl med om det på ett sätt men då måste ju grundhanteringen hos hästen sitta, vilket det inte gör på den hästen som diskuteras. Då får man som ansvarig hästägare backa och komma på trygga och bra lösningar för alla involverade.
 
Nu är det väldigt länge sen jag själv höll på med unghäst men har fått höra att man ska låta andra hantera dom för det måste alla hästar lära sig dvs att bli hanterade av alla typ av människor. Håller väl med om det på ett sätt men då måste ju grundhanteringen hos hästen sitta, vilket det inte gör på den hästen som diskuteras. Då får man som ansvarig hästägare backa och komma på trygga och bra lösningar för alla involverade.

Ja, och hästar är inte människor... Det krävs inte en by för att uppfostra en häst in i människans värld. Det krävs 1 duktig person som vet vad dom gör, är konsekvent i sitt eget beteende, och gör det under såpass lång tid att det sätter sig.

"Gemene man" är ganska kass på hästhantering i min erfarenhet. Dom klarar av färdigtränade, "normala" hästar, men med de som är otränade eller lite extra så blir det fort katastrof.

Jag hade mina pojkar (en sent kastrerad räddningsshettis och en sent kastrerad kigermustang med lite tråkig historik) i ett kollektivstall, box, i två månader. Dom är båda två "extra" - man måste kunna läsa häst och ha koll på sig själv, och speciellt mustangen har inte skrivit på "kontraktet" med människor generellt, bara med mig.

Dom blev brötigare för varje gång dom andra hade tagit in- och utsläpp. Tog hem dom, en vecka senare var dom som vanligt igen, mjuka och lyhörda.

Om jag skaffar unghäst kommer jag inte låta inkompetenta randoms ta del av uppfostringsprocessen. Det är ju bara att göra det svårare för sig själv.
 
Ja, och hästar är inte människor... Det krävs inte en by för att uppfostra en häst in i människans värld. Det krävs 1 duktig person som vet vad dom gör, är konsekvent i sitt eget beteende, och gör det under såpass lång tid att det sätter sig.

"Gemene man" är ganska kass på hästhantering i min erfarenhet. Dom klarar av färdigtränade, "normala" hästar, men med de som är otränade eller lite extra så blir det fort katastrof.

Jag hade mina pojkar (en sent kastrerad räddningsshettis och en sent kastrerad kigermustang med lite tråkig historik) i ett kollektivstall, box, i två månader. Dom är båda två "extra" - man måste kunna läsa häst och ha koll på sig själv, och speciellt mustangen har inte skrivit på "kontraktet" med människor generellt, bara med mig.

Dom blev brötigare för varje gång dom andra hade tagit in- och utsläpp. Tog hem dom, en vecka senare var dom som vanligt igen, mjuka och lyhörda.

Om jag skaffar unghäst kommer jag inte låta inkompetenta randoms ta del av uppfostringsprocessen. Det är ju bara att göra det svårare för sig själv.
Ja,.men lite så ändå. Och en del hästar trivs ju inte med att bli hanterade av flera heller och beteendet ändrar sig därefter.

Hade kanske inte varit så hård som inkompetenta ^^ men man har olika kunskapsnivåer, intressen och folk är ju olika bekväm i situationer med. Vissa vill ju inte hålla på med, i deras ögon, svåra/jobbiga hästar och då tycker jag att både människa och häst få slippa det känner jag, bättre för alla ☺️
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja, och hästar är inte människor... Det krävs inte en by för att uppfostra en häst in i människans värld. Det krävs 1 duktig person som vet vad dom gör, är konsekvent i sitt eget beteende, och gör det under såpass lång tid att det sätter sig.

"Gemene man" är ganska kass på hästhantering i min erfarenhet. Dom klarar av färdigtränade, "normala" hästar, men med de som är otränade eller lite extra så blir det fort katastrof.

Jag hade mina pojkar (en sent kastrerad räddningsshettis och en sent kastrerad kigermustang med lite tråkig historik) i ett kollektivstall, box, i två månader. Dom är båda två "extra" - man måste kunna läsa häst och ha koll på sig själv, och speciellt mustangen har inte skrivit på "kontraktet" med människor generellt, bara med mig.

Dom blev brötigare för varje gång dom andra hade tagit in- och utsläpp. Tog hem dom, en vecka senare var dom som vanligt igen, mjuka och lyhörda.

Om jag skaffar unghäst kommer jag inte låta inkompetenta randoms ta del av uppfostringsprocessen. Det är ju bara att göra det svårare för sig själv.

Jag är en av de som bara har vana av vuxna välhanterade hästar. Jag har full koll på att min erfarenhet brister gällande hästar som kräver mer kunskap och finess. Men det har tyvärr inte alltid tagits emot speciellt väl när jag meddelar att jag inte vill hantera en specifik häst när jag känner att min erfarenhet inte räcker till. Det känns som ett tabu inom hästvärlden att säga så och en del har blivit sura på mig för att jag varit ärlig. Jag vill ju inte skadas och jag vill inte hamna i en situation där min bristande erfarenhet gör att en häst skadas heller.

Ditt resonemang låter väldigt klokt tycker jag! Jag önskar att fler tänkte som du i den här frågan!
 
Jag är en av de som bara har vana av vuxna välhanterade hästar. Jag har full koll på att min erfarenhet brister gällande hästar som kräver mer kunskap och finess. Men det har tyvärr inte alltid tagits emot speciellt väl när jag meddelar att jag inte vill hantera en specifik häst när jag känner att min erfarenhet inte räcker till. Det känns som ett tabu inom hästvärlden att säga så och en del har blivit sura på mig för att jag varit ärlig. Jag vill ju inte skadas och jag vill inte hamna i en situation där min bristande erfarenhet gör att en häst skadas heller.

Ditt resonemang låter väldigt klokt tycker jag! Jag önskar att fler tänkte som du i den här frågan!

Jag tycker det är super att du har bra självinsikt och sätter gränser, det behövs mer av det!

Jag kan ju, även med de "tokigaste", men jag har också blivit bättre på att sätta gränser. Om jag inte får betalt, med risktillägg, och har tillgång till rätt utrustning och säker anläggning, så tänker jag inte göra jobbet. Det är inte värt det!

Det är ju risk för allvarlig skada och dödsfall om något går snett.

Och något som är bra när vanligt folk börjar sätta gränser, är att vi kanske äntligen får lite efterfrågan på att betala tränare för hanteringsträning...
 
Jag tycker det är super att du har bra självinsikt och sätter gränser, det behövs mer av det!

Jag kan ju, även med de "tokigaste", men jag har också blivit bättre på att sätta gränser. Om jag inte får betalt, med risktillägg, och har tillgång till rätt utrustning och säker anläggning, så tänker jag inte göra jobbet. Det är inte värt det!

Det är ju risk för allvarlig skada och dödsfall om något går snett.

Och något som är bra när vanligt folk börjar sätta gränser, är att vi kanske äntligen får lite efterfrågan på att betala tränare för hanteringsträning...

Jag är ju inte dålig på hästar eller nybörjare. Men min erfarenhet inbegriper bara ridskolehästar och välhanterade, välridna och trygga medryttarhästar.
 
Jag är ju inte dålig på hästar eller nybörjare. Men min erfarenhet inbegriper bara ridskolehästar och välhanterade, välridna och trygga medryttarhästar.

Ja precis, det är en helt annan femma liksom.

Dom svarar på tryck och eftergift, har lärt sig att lämna lite utrymme runt om människan, anpassar sina rörelser och kroppsspråk runt oss, och kan skilja på hästflocken och människoflocken (dom försöker inte valla människor, försvara resurser mot dom, osv).

Men med en "vildare" häst, alltså en otränad häst, kan man inte ta för givet att någon av dom sakerna sitter. Det blir speciellt besvärligt när dom inte går undan för tryck - då funkar inte repviftandet tillexempel.
 
Ja precis, det är en helt annan femma liksom.

Dom svarar på tryck och eftergift, har lärt sig att lämna lite utrymme runt om människan, anpassar sina rörelser och kroppsspråk runt oss, och kan skilja på hästflocken och människoflocken (dom försöker inte valla människor, försvara resurser mot dom, osv).

Men med en "vildare" häst, alltså en otränad häst, kan man inte ta för givet att någon av dom sakerna sitter. Det blir speciellt besvärligt när dom inte går undan för tryck - då funkar inte repviftandet tillexempel.

Precis, inte en chans att jag skulle gå med på att gå in i en hage med en sån häst som beter sig otrevligt. Jag har tillräckligt med erfarenhet för att veta hur lite jag vet!
 
Jag tycker det är super att du har bra självinsikt och sätter gränser, det behövs mer av det!

Jag kan ju, även med de "tokigaste", men jag har också blivit bättre på att sätta gränser. Om jag inte får betalt, med risktillägg, och har tillgång till rätt utrustning och säker anläggning, så tänker jag inte göra jobbet. Det är inte värt det!

Det är ju risk för allvarlig skada och dödsfall om något går snett.

Och något som är bra när vanligt folk börjar sätta gränser, är att vi kanske äntligen får lite efterfrågan på att betala tränare för hanteringsträning...
En annan detalj, jag kan hantera och fostra stökiga unghästar, jobba med reaktiva och känsliga hästar etc men jag vill inte. Jag har två utmattningar i bagaget, ett mentalt krävande jobb och alla dagar jag är i stallet så orkar jag inte vara på alerten för att hålla mig själv vid liv. Jag vill pyssla med mitt och rida ut en sväng i skogen när orken tryter, inte gå in i en maktkamp med någon annans skarpa och ouppfostrade unghäst.( En vad jag upplever som en normal unghäst som är lite närgången är ju en annan sak)
 
Tycker det är en märklig inställning och jag har sett det förr, att folk ska uppfostra andras hästar i kollektiv stall. Oavsett om det är en unghäst/äldre häst vill jag gärna själv träna med min egen så jag känner mig trygg med hur allt går till. Kommer där olater vill jag träna bort det själv, inte överlåta det till någon annan i mitt stall. Kan såklart komma överens med någon kompis lr annan kunnig om dom är villiga att hjälpa och man hittar ett upplägg som passar men inte bara dumpa det i knät på någon såsom det blivit med ts. Oerhört oansvarigt hästägande i mina ögon, ännu mer sedan det gäller en unghäst och man ser att där ändå hyfsat enkelt kan uppstå farliga situationer.

Nu är det väldigt länge sen jag själv höll på med unghäst men har fått höra att man ska låta andra hantera dom för det måste alla hästar lära sig dvs att bli hanterade av alla typ av människor. Håller väl med om det på ett sätt men då måste ju grundhanteringen hos hästen sitta, vilket det inte gör på den hästen som diskuteras. Då får man som ansvarig hästägare backa och komma på trygga och bra lösningar för alla involverade.
+ Alla har ju en egen idé om vad som är bra uppfostran. Inte bra då om någon annan i stallet får för sig att lära ens häst att "inte vara så brötig" som exempel genom att hota hästen med våld, eller vad det kan vara. Så får man ett värre beteende snart. Det är ju inte så i det här fallet, men det kan bli problematiskt med många kockar i köket så att säga.
 
Jag som jobbat x antal år i ett stall med full inackordering (alltså inte ett kollektivstall) har också fått i uppgift att "uppfostra" andras hästar ibland och det är faktiskt inte det minsta roligt.
Jag har varken tid eller lust när det finns förtio andra hästar som också ska hanteras den dagen och då måste jag erkänna att det ibland bara blir longerlina och kedja under hakan för att transportera hästen ut och in. Det är inte trevligt för någon. Jag är helt för att var och en tar ansvar för att se till att hästen är okej att ha att göra med och skulle absolut inte ha min egen häst i hage med en häst som betedde sig som TS beskriver.
Den hästen hade fått gå ensam i vårt stall, för alla andras trivsel. :(
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 193
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 551
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 370
Senast: yamyam
·
Hästhantering Skrev tidigare en tråd angående min valack som försökte betäcka annan valack vid ihopsläpp. Han har lugnat sig markant sedan dess, men...
2
Svar
30
· Visningar
2 652
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp