Hjälp! Finns det någon som äter Cilest28?

Idas

Trådstartare
Har precis bytt p-piller och är förvirrad över hur jag ska ta dem. Med mina förra åt man alltid från början av kartan till slutet, men dessa är markerade med M, T, O, T, F, L, Sö redan från början. Jag ska ta mitt första piller idag (lördag), ska jag alltså hoppa över nästan hela första raden och ta pillret som det står lördag på? Och sedan äta mig igenom kartan för att sedan hoppa upp till första raden igen och äta Måndag - fredag innan jag går över till sockerpillrena?

Innehåller alla tabletter lika mängd hormon?

/Mvh trött och förvirrad
 
Är det verkligen cilest28 du har? Då ska det vara tabletter för tre veckor med hormon, och 1 vecka utan. Eller har du har kartor med bara 21 st tabletter?

Om det är 28 så ska det finnas med klisterremsor med dagar, och då börjar man i ena änden. I alla fall var det så när jag använde cilest för flera år sedan. Här finns tydlig info där det också står.
http://preprod.www.janssen-cilag.se...sen-cilag.se_swe/JC-070484_cilest_patinfo.pdf
Inga klisterremsor med dagar, det hade jag på mina förra piller. Såhär ser de ut:

IMG_1113_zpszwhvmetl.jpg


Har studerat pilarna och antar att jag ska börja på "Lördag" även om det innebär att jag skippar nästan hela första raden och äter den i slutet av månaden istället.

Konstigt upplägg av karta.
 
Vaaa?? Har käkat cilest 28 i tio år och när jag var hos barnmorskan förra året för att förnya receptet så sa hon att cilest har dragits in/slutat tillverkas! Så jag fick yasmine istället. Skumt! Kommer dock inte ihåg hur jag gjorde med dagarna. Tror jag bara väntade och började på "rätt" dag kanske.
 
Vaaa?? Har käkat cilest 28 i tio år och när jag var hos barnmorskan förra året för att förnya receptet så sa hon att cilest har dragits in/slutat tillverkas! Så jag fick yasmine istället. Skumt! Kommer dock inte ihåg hur jag gjorde med dagarna. Tror jag bara väntade och började på "rätt" dag kanske.
De gjorde nåt uppehåll i tillverkningen för det visade sig att graviditetsskyddet inte var 99% (eller hur högt det nu ska vara), men nu är de tillbaks igen :)
 
Vaaa?? Har käkat cilest 28 i tio år och när jag var hos barnmorskan förra året för att förnya receptet så sa hon att cilest har dragits in/slutat tillverkas! Så jag fick yasmine istället. Skumt! Kommer dock inte ihåg hur jag gjorde med dagarna. Tror jag bara väntade och började på "rätt" dag kanske.

De gjorde nåt uppehåll i tillverkningen för det visade sig att graviditetsskyddet inte var 99% (eller hur högt det nu ska vara), men nu är de tillbaks igen :)

Det som var var att upplösningen av tabletten tog lite längre tid än vad de hade specat vilket fördröjde upptagningen något, de var fortfarande säkra men det stämde ju inte med vad de sa, därför försvann de från marknaden. Kruxet med dom är att dom har en egen sammansättning så inget annat piller som har samma komponenter. Flera av de andra har samma komponenter och därför lättare att växla mellan. Tursamt nog var det en smärtfri övergång till Neovletta för mig så jag har fortsatt med dom eftersom dom ändå var billigare :)

Angående "kartproblemet" så har jag alltid gjort så att den första kartan, om man inte börjar äta på en måndag ändå, har jag ätit på det vis som du skriver men istället för att börja om på rad ett tar jag en ny karta istället på lämplig måndag och har den tidigare "hattiga" kartan som reservkarta. Lite för ordningsam hjärna för att klara av det andra :angel:
 
Inga klisterremsor med dagar, det hade jag på mina förra piller. Såhär ser de ut:

IMG_1113_zpszwhvmetl.jpg


Har studerat pilarna och antar att jag ska börja på "Lördag" även om det innebär att jag skippar nästan hela första raden och äter den i slutet av månaden istället.

Konstigt upplägg av karta.
Då har de gjort om dem sen jag åt dem. Då var upplägget på 21-varianten så där, men det blir ju inte lika konstigt eftersom det inte är någon rad med sockerpiller.
Och 28 hade klisterremsor och såg ut som på bild i dokumentet jag länkade till.

Men så länge du äter alla med hormon innan du tar sockerpillerna så blir det rätt, även om jag tycker upplägget är lite konstigt.
 
Jag började alltid på måndag oavsett vilken dag jag än började på :D det funkade bäst för mig!
Blev jätte förvirrad när de ändrade utseende på kartan -.-
 
Jag började alltid på måndag oavsett vilken dag jag än började på :D det funkade bäst för mig!
Blev jätte förvirrad när de ändrade utseende på kartan -.-
Tror jag ska köra på detta också, när jag åt mina andra piller klistrade jag ändå aldrig på den där veckoremsan ändå utan åt bara från början till slutet :D
 
Jag började alltid på måndag oavsett vilken dag jag än började på :D det funkade bäst för mig!
Blev jätte förvirrad när de ändrade utseende på kartan -.-
Det skulle jag aldrig klara, jag måste kunna se om jag tagit dagens tablett. Jag kan plötsligt få för mig att jag glömt ta, men det visar sig då att jag visst tagit tabletten.

Men alla andra typer av läkemedel förväntas ju folk kunna komma ihåg att ta utan dagmarkeringar, så det borde ju hå med p-piller också ;)
 
Det skulle jag aldrig klara, jag måste kunna se om jag tagit dagens tablett. Jag kan plötsligt få för mig att jag glömt ta, men det visar sig då att jag visst tagit tabletten.

Men alla andra typer av läkemedel förväntas ju folk kunna komma ihåg att ta utan dagmarkeringar, så det borde ju hå med p-piller också ;)
Det är ju bara att räkna efter isåfall :) Jag börjar alltid en ny rad på lördagar, så är det måndag är det bara att titta om jag tagit tablett nummer 3 på raden :)
 
Det är ju bara att räkna efter isåfall :) Jag börjar alltid en ny rad på lördagar, så är det måndag är det bara att titta om jag tagit tablett nummer 3 på raden :)
Ja, har man hållit sig till samma dag ett dag borde man ju kunna komma ihåg.
 
Det skulle jag aldrig klara, jag måste kunna se om jag tagit dagens tablett. Jag kan plötsligt få för mig att jag glömt ta, men det visar sig då att jag visst tagit tabletten.

Men alla andra typer av läkemedel förväntas ju folk kunna komma ihåg att ta utan dagmarkeringar, så det borde ju hå med p-piller också ;)

Det är ju bara att räkna efter isåfall :) Jag börjar alltid en ny rad på lördagar, så är det måndag är det bara att titta om jag tagit tablett nummer 3 på raden :)

Exakt! Det är bara att räkna efter, nemas problemas ;) ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 870
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 992
Senast: Trott
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 629
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 380
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp