Hjäääälp...behöver råd och hjälp angående omplacering av hund !!!!! (långt)

P

puckovovve

Jag behöver akut hjälp, av Er hundkunniga seniorer!

Ett par bekanta till oss, fick sitt första barn i mitten av september. När barnet var två veckor gammalt, skaffade detta par även en valp... en då 9 veckor gammal blandras.
(Bara detta låter helt vansinnigt... jag vet :crazy: )
Idag är valpen 16 veckor gammal.

Inte nog med svårigheten att ha ett spädbarn och en liten valp i familjen... valpen är dessutom en korsning mellan pitbull & rottweiler !!! Det är störst procent rottweiler, tror det är ca 75 %... och hunden kommer att bli STOR (troligen ca 60 kg )!!!!
Paret har ingen som helst hundvana... :(

Kombinationen rottweiler/pitbull + spädbarn + ovana människor är som ni förstår = Inte lyckat !!!!

Nu till saken jag behöver hjälp med:

Vi har tidigare fått indikationer på att detta inte riktigt fungerar... Det är visst jobbigare än de trodde (suck...)
Nu har de sökt upp oss och bett om AKUT hjälp.. de klarar inte av det längre och vill ha hjälp med att göra sig av med valpen.

Men var får man seriös hjälp med omplacering av en blandras valp????? :confused:
Valpen är idag 16 veckor gammal, och torde kunna anpassa sig till en ny familj relativt snabbt.
Jag har kontaktat olika rasklubbar, och SKK... men dessa arbetar bara med sina "egna raser" / rasrena hundar.
Blandraser är inte av intresse, och särskilt inte då det är pitbull i valpen! :crazy:

Det som är viktigt är ju att denna valp kommer till ett BRA och SERIÖST hem, med kunniga människor som vet vad de sysslar med!
(Själv skulle jag aldrig ens fundera på det, då jag vet att jag inte har den erfarenhet och kunskapen som krävs)
Därför förösker vi att undvika annonser i dags tidningen och lappar i affären... för att slippa alla de som av negativa och fel skäl dras till ordet "pitbull"

Är det då någon här som har några tips vart man kan vända sig ????? Någon som har erfarenhet av sådant här, och som kan ge råd????
 
förut fanns det iallafall en organisation som heter HOPP som omplacerar hundar men jag vet inte om dom finns fortfarande...
 
Om det är så akut som du säger..
Så råder jag avlivning, hunden mår inte dåligt av att somna in,
den kommer däremot må riktigt dåligt om den hamnar i fel händer.
En hund som omplaceras i valpstadiet får det tufft.

Så det är mitt råd *tyvärr*
 
Det kan vara en ide att vända sig till hundstallet i Stockholm och höra vad de säger. Antagligen tar de inte emot hunden, men de kan ge tips på vägen.

Att omplacera en hund av denna blanding är riskfyllt, då raserna inte är kompatibla mentalt sett. Därför är det mycket viktigt att valpen kommer till någon som vet hur denna blandning kan te sig och som har kurage nog att ta bort hunden om mentaliteten inte blir bra.

Hittar ni ingen människa som är kunnig nog är dte bättre att ta bort valpen.
Jag skulle heller inte vända mig till alla de omplaceringsorganisationer som poppar upp som svampar ur jorden. De är sällan kunniga nog för att gör en bedömning av denna typ av hund.

I GBG finns det ett hundpensionat som tar hand om de hundar som polisen omhändertagit. Det kan vara en god ide att se vilka tips de har att komma med.
 
TAck för hjälpen! :bow:
Hittade sidan.... men tyvärr framgår det inte hur hunden hamnar hos dem... :crazy:
Ska kontakta dem i alla fall och hoppas att de kan råda
 
Att omplacera en hund av denna blanding är riskfyllt, då raserna inte är kompatibla mentalt sett. Därför är det mycket viktigt att valpen kommer till någon som vet hur denna blandning kan te sig och som har kurage nog att ta bort hunden om mentaliteten inte blir bra.

Det är exakt så jag känner angående denna valp!!!
Inser att det är oerhört viktigt att den kommer till människor som verkligen har rätt kunskap! Risken är annars att hunden blir farlig både för sig själv och sin omgivning!

Har du någon erfarenhet av dessa raser? Fick den uppfattningen :)
SJälv har jag tyvärr ingen erfarenhet av dem alls...
Eftersom jag inser att min egen erfarenhet är för liten, och jag är för "vek", så håller jag mig till nallebjörnar som labradorer :D
 
Inser att det är oerhört viktigt att den kommer till människor som verkligen har rätt kunskap! Risken är annars att hunden blir farlig både för sig själv och sin omgivning!

Det du skriver är så riktigt.

Men som jag förstod det så var läget akut?

Det är ingen bra start för att hitta ett bra hem, låter mer som om det kan bli första bästa!

Det bästa för hunden ( om dom inte har tid att söka efter rätt hem)är avlivning .
 
Ju tidigare valpen kan få komma till ett nytt hem, desto bättre är det givetvis.
Men det är inte så akut att den kommer att hamna hos "första bästa".
Dock kan jag inte svara för hur bråttom det är, eftersom det inte är min hund. :crazy:
 
Föreningen Hopp är en väldigt bra omplaceringsverksamhet. Känner en av dom som jobbar för föreningen och hon är mycket hundkunnig och de tar alla hundar seriöst. Även pitbullkorsningar.
 
Ser inga problem i att hunden är en blandning mellan pittbull/ rottweiler..
Rottisen är en toppen familje hund om den tas rätt från början, lika så pittbullen som i Usa kallas the nanny dog..

Men som vanligt den svenska hysterin...

Visst det är nog jobbigt med en valp men det är det oavsett ras.. Sen är det nog ägarna till valpen och inte du som ska hör av sig om råd...
 
Trodde att det var den eng. staffordshiren som kallades the nanny dog??? :confused:
 
Nej det är väl inga direkta problem....
Men det är ju absolut ingen nybörjar vovve... :crazy:
 
Det finns inga nybörjar hundar isåfall...

Det handlar om att våga ta hjälp från proffs om man kör fast..
 
Problemet är väl när man blandar dessa hundar så går det helt enkelt inte ihop. Detta vet jadzia mer om, det handlar om skärpa, dådkraft osv... Har läst det många gånger i hennes inlägg, det är väldigt vettigt.

//Emma
 
Det största problemet i blandningar är faktisk rottweiler/ dobermann om man ska prata problem hund...

Men alla hundar kan ju få en flipp..

Att snacka om dådkraft är ju också lite skrämsel propaganda som svenskarna gärna målar upp.. Har sett ett golden bett som såg värre ut än vad min rottis någonsin skulle kunna osamka någon människa..
 
Rottweilern har skärpa, vilket inte är något man vill blanda med APBT:s kamplust. Det är helle rinte så lyckat om valpen ärver hårdhet från Rottweilern. APBT är en vek ras och behöver sin förarvekhet för att vara så go som den är.
 
Jag har erafenhet av raserna var för sig, men korsningar dem emellan undviker jag. Det är nog de enda hundar jag inte vill ha att göra med.
 
Dådkraft är hunden förmåga att övervinna rädsla, dvs hundens mod. Det handlar alltså inte så mycket om huruvida hunden är farlig eller ej...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 841
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 096
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 466
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp