Hitta sommarstuga/hur långt till er?

lillsmurfagirl

Trådstartare
Blir snart tokig! Letar efter en sommarstuga att köpa. Men jättesvårt. Antingen för långt bort, för dyrt, något annat jag inte gillar.

Hur långt bort ligger er sommarstuga?
Läget är viktigt för det kan man inte ändra på.
Men hur lång tid tar det hitta ? Ja jag vet hur långt är ett snöre. Men sååå frustrerande. Jag kanske måste spara mer pengar för att kunna köpa något. Men vill inte betala mer än 900 000 för något som inte används hela tiden.
Gnäll inlägg kanske.
Men hur långt bort ligger er sommarstuga?
 
Jag hade tänkt använda min under hela året, så jag satte en gräns på 10 mil, litet mer eller mindre beroende på hur vägarna såg ut. Jag började leta på sommaren men hittade min på höstkanten.
Jag hade vissa krav, körde ut alla passande objekt i rätt riktning som fanns på Hemnet och började systematisk åka runt och kolla. Man bör ha i åtanke att fotografering sker så positivt som möjligt för huset. Alla föll bort utom det sista.
 
Inte så många mil bort egentligen, ca 6 mil kanske, men den ligger på en ö, så tar ett tag dit med båt osv.
 
Blir snart tokig! Letar efter en sommarstuga att köpa. Men jättesvårt. Antingen för långt bort, för dyrt, något annat jag inte gillar.

Hur långt bort ligger er sommarstuga?
Läget är viktigt för det kan man inte ändra på.
Men hur lång tid tar det hitta ? Ja jag vet hur långt är ett snöre. Men sååå frustrerande. Jag kanske måste spara mer pengar för att kunna köpa något. Men vill inte betala mer än 900 000 för något som inte används hela tiden.
Gnäll inlägg kanske.
Men hur långt bort ligger er sommarstuga?
30 mil :)
 
Jag lever med dubbel bosättning.
17 mil emellan och det känns även rimligt för en sommarstuga.
På ena stället så finns ett sommarhus också kanske 50 från bostadshuset.
 
Har ingen egen men ett av exen hade sommarstuga strax utanför stan ca 2,5 mil tyckte det var supersmidigt :)

Själv bor jag ”redan” i hus på landet och tycker det räcker med ett hus att ta hand om :)
 
Avståndet är ju helt beroende på hur man tänker sig att använda stugan. Vill man vara där varje helg hela sommarhalvåret är väl max 10 mil bra, vill man tillbringa färre men längre semesterperioder går det bra med väldigt mycket längre.
 
Familjens sommarstuga låg cirka en och en halv timmes körväg hemifrån, inklusive färja. Avståndet var precis lagom, man kunde åka dit över dagen om man ville, åka hem om vädret blev dåligt etc.

Min syster har nu tagit över huset, och har ungefär lika lång resväg hemifrån sig.
 
Inte min men en väns, cirka 2 h och 45 min bort. Kändes lite långt men en dag åkte jag dit över dagen bara, det gick okej! Ligger på en ö, hur fint som helst ❤️
 
40 mil - det går att åka över en helg men blir lite intensivt. Används både sommar och vinter då det ligger i fjällen. Men ett hus i fjällen kanske inte kallas sommarstuga 🤔
 
Familjen har stuga 10 minuter bort och knappt en timme bort (båt en bit). Så otroligt skönt med den som ligger 10 minuter bort, att kunna åka ner en eftermiddag efter jobbet bara. Skulle behöva vara nått extra för att jag skulle vilja ha så pass långt bort att en helg inte räcker, tex en med fjällstuga med bra skidspår för att jag skulle tycka det var ”värt” det.
 
Blir snart tokig! Letar efter en sommarstuga att köpa. Men jättesvårt. Antingen för långt bort, för dyrt, något annat jag inte gillar.

Hur långt bort ligger er sommarstuga?
Läget är viktigt för det kan man inte ändra på.
Men hur lång tid tar det hitta ? Ja jag vet hur långt är ett snöre. Men sååå frustrerande. Jag kanske måste spara mer pengar för att kunna köpa något. Men vill inte betala mer än 900 000 för något som inte används hela tiden.
Gnäll inlägg kanske.
Men hur långt bort ligger er sommarstuga?

Vi har letat aktivt i fyra år. Under tiden har priserna stigit så mycket att vi har varit tvungna att spara mer och mer för att kunna köpa.
 
Vi hade stuga ca 1,5 h bort. Fördelen är att det då går att åka på helgen. Ett tips är att kolla om stugan ingår i en förening där man förväntas ta ansvar. Vi förväntades vara med på två städdagar om året, årsmöte på våren och ett antal saker till. Då blir det jobbigare om stugan ligger fem timmar bort.
 
Nej fjällstuga kort och gott :)
Oftopic för tråden - men fjällstuga är inte heller rätt epitet! Som du märker har jag lite svårt att namnge stället så i min egen familj kallar vi det bara #bynsnamn, vilket innebär att vi åker till byn och bor i huset. Vad kallar man en fullstor 70-tals villa där man växte upp, men inte längre bor, fast man äger det 😅

När jag pratar med bybor eller med övrig familj så är det ”vi kommer hem till påsk som vanligt” men om jag pratar med folk som bor där jag bor nu blir de ju förvirrade om jag säger ” vi ska åka hem till påsk”😂
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 435
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 071
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 445
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 505
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp