Hitta hundkurser?

mian1

Trådstartare
Säkert är jag för sent ute igen, men jag vill gå en spårkurs i vår och jag hittar inga kurser alls!
Var brukar det annonseras? Jag googlar på ort & diverse hundkurssynonymer som jag kan komma på och det finns inget alls. Jo, ett ställe, men där var alla kurser fulla så jag fick sätta upp mig som reserv.
Det finns ju en väldigt massa hundar och om det bara finns 6 platser i varje kurs och bara 5-6 kurser per termin? Det låter inte rimligt.

Var kan jag hitta kursannonser? Eller är det verkligen så ont om kurser?

Sv: Hitta hundkurser?

Mitt kanske "fattiga"svar är att kolla med din lokala brukshundklubb. Du kan även skriva i deras gästbok/forum att du önskar få lära dig spår och efterlysa om det finns någon träningsgrupp(alltså ingen kurs utan medlemmar som på eget initiativ startat en grupp där de ses och lägger spår för varandra.) du kan få ansluta till där ni kan få lära er och sedan ingå i. Lägg till att du i sådana fall gärna även är funktionär på tävlingar så lär de plocka in dig av bara farten(om sådana grupp finns.Annars kanske din fråga lockar till att starta en sådan grupp...)då jag tror att alla bk:n är i ständigt behov av tävlingsfunktionärer.

Psst...

Kolla även med din lokala jaktvårdskrets(eller heter det viltvårdskrets?)då de ofta arrangerar(i alla fall här vart vi bor)viltspårkurser(blodspår alltså) för hyffsat överkomligt pris och det är faktiskt jättekul det också både för hund och förare och kanske "bättre än ingenting".

Brukshundsklubben har inga spårkurser i sitt vårutbud. Hittar två andra lokala hundskolor på hyfsat köravstånd och den ena har heller inga spårkurser, den andra är som sagt fullokad och jag har fått svar att jag är så långt ner på reservlistan att det är kört.

Jag kan lägga spår själv hemma, men det är lite trist att träna själv varje gång. Blir både roligare och mer inspirerande att gå på kurs en gång i veckan och träna med instruktör och andra hundägare.
Lydnad vill jag inte gå mer, det är lite träigt, även om det är nyttigt. Agility hade varit roligt, men dels är jag gravid och tjock som en flodhäst så jag orkar itne springa och dels är hunden för stor för t.ex. däckhindret och tunnlar. Sen är det inte så mycket mer att välja på.

Sv: Psst...

Grannen är jakt....nånting i området. Han tränar blodspår med sina hundar ibland och har lovat oss att få vara med. Han har fått jakten på våra marker också så vi har en hel del utbyte (min jaktmark mot hans betes- och ridmark t.ex.) Fast det är sällan som de spårar och viltspår är inte mitt prio 1. Är så glad att ha en hund som kan gå lös utan att sticka på spår och är lite orolig att hon kan bli jaktintresserad hon också så att hon måste gå i koppel jämt.

Och tack så mycket för tipsen förresten. Mina inlägg ser så gnälliga ut och det är inte alls meningen.

Göteborg är för långt att köra. Alingsås/Vårgårda/Sollebrunn är vad jag letar efter. Möjligen åt Floda/Gråbo

Göteborg är för långt att köra. Alingsås/Vårgårda/Sollebrunn är vad jag letar efter. Möjligen åt Floda/Gråbo

Det här stället ligger väl nära Alingsås? De har inga spårkurser men en del annat spännande!

http://www.alfahundcenter.se/

Edit: Såg nu att de hade en spårkurs men den var fullbokad. Men där kanske finns något annat som sagt.

:bow:
Spårkursen var ju full, men det fanns plats kvar på en kurs i specialsök som redan hade börjat. Jag har mailat och frågat om vi kan vara med även om vi startar en vecka sent. Låter jättespännande!!! Hoppas att vi får plats!

:banana:

Strålande! Ni kan säkert vara med, det har ju bara gått en gång.

Have fun!:banana:

Orkar du ta dig till Gunnilse? Är du i Gråbo är det ju bara några hundra meter så är du i Gunnilse. Där finns nämligen Kvibergs Hundskola. De annonserar inte eftersom de har för mycket "elever" redan, men ringer du till dem så får du säkert en plats.
www.kvibergshundskola.se

från Gråbo till Gunnilse är det runt 15 km...;)
Det tar 5-10 minuter, så det kan inte vara så långt. Jag åkte dagligen mellan Stenkullen och Gunnilse under sommaren och det tog ca 15 minuter hela vägen. Och då är det 70 eller 50 mest hela vägen.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 101
Senast: Liran
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 923
Senast: starcraft
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 715
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
29 571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka