Hitta balansen??

M

Mandis3n

Hej!
Jag har en varmblodskille på 6 år. Han är aldrig startad i travlopp men tränad tills 4-5 års ålder ( osäker)
Han har stått under en längre period för att vila och få utveckla det sista i kroppen. Han har även haft problem med gallor då vi köpte honom. Han är riden kanske max ett år om man räknar ihop de gåmger som han blev riden då av förra ägare och även av mig själv.
Han är världens underbaraste kille som har lätt för att lära. Jag ser honom inte som en 6 åring då han i utbildnings syfte är grön. Endast inriden och promendariden. Nu till min fråga.

Jag har börjat att rida honom i lättare form då jag försöker få honom lång o låg (unghästform). Men han är mkt ostadig i galoppen och inte hittar rätt " balans". Han sparkar bakut och snubblar när han försöker fatta galopp .( jag rider inte så mkt i galopp då jag vill få honom ordentlig i skritt o. trav först. men lite galopp då o då för omväxlings skull)
Finns det nu någon här som kanske har några bra tips hur jag ska få honom i "rätt" balans.

Tacksam för svar.
/ Amanda
 
Sv: Hitta balansen??

Strunta i galoppen ett tag framöver, far ut i skogen, skritta/trava på lång tygel, så han lär sig var han skall sätta ner fötterna, kanske ta en promenad själv och ut i skogen, gå och upptäck saker tillsammans!
Sen kan du även gå / trava över bommar.

tömköra ut i skogen och på ridbana.

men att han sparkar bakut? Har du kollat om han inte har ont någonstans? sadeln passar?


hoppas mina svar var till någon hjälp.
 
Sv: Hitta balansen??

Strunta i galoppen ett tag framöver, far ut i skogen, skritta/trava på lång tygel, så han lär sig var han skall sätta ner fötterna, kanske ta en promenad själv och ut i skogen, gå och upptäck saker tillsammans!
Sen kan du även gå / trava över bommar.

tömköra ut i skogen och på ridbana.

men att han sparkar bakut? Har du kollat om han inte har ont någonstans? sadeln passar?


hoppas mina svar var till någon hjälp.

Tack så mkt för svaret. När vi köpte honom så gjorde vi en grundlig undersökning för att se om han hade ont någonstans men han gick igenom utan anmärknig. Har funderat på att ta ut en sadelmakare som ska få se till om sadeln passar som handen i hansken. Sen så kanske det är dags att fundera på massör/eller alt. ta ut en veterinär som får göra ännu en grundlig vissetering på rygg.

Men som sagt tack så mkt för svaret.
/ Manda
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 596
Senast: Freazer
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 269
Senast: JohannaB
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 498
Senast: Mabuse
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 396
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp